• 1
  • 2
2011-08-04, 12:57
Medlem
uffepuffes avatar
jag har en intressant tanke...

innan det vi kallar universum, föddes, så fanns det ingenting. bara vitt brus i all oändlighet.
sen av någon anledning kommer big bang och alla planeter och galaxer som finns i universum bildades.
universum expanderar hela tiden och tänkl om det är meningen att vi, jorden, ska utveckas som det första livet någonsin. alltså allting börjar här.

vår mening är så småningom att befolka andra planeter. antingen genom att uppfinna skepp som åker i hyperfart till beboeliga planeter, eller att kolonisera dom närmsta planeterna genom att bygga en atmosfär.

det är bara första steget. senare om flera miljarders miljarder år kommer vi som den första intelligenta ursprungsvarelsen, att befolka universum och spridas i takt med universums hastighet, och poängen är att det inte fins nägot slut.

men, det börjar här och nu. med oss. det började med bigbang för flera miljarder år sedan. det har aldrig funnits något annat än oss. livet uppstod på jorden. utvecklades mot ett mål; att sprida livet.

kansske skulle det bli mindre konflikter, kanske vi är för många för att samsas. men poängen är att det vi upplever nu är början på själva tiden. och det finns ingen övre tidsgräns!

edit:
topic: hur sannolik tror ni min teori är? finns det något som talar emot? för?
Senast redigerad av uffepuffe 2011-08-04 kl. 13:19.
2011-08-04, 13:01
Medlem
konsentrations avatar
Tänk om vi utrotar oss själva med en atombomb eller genom växthuseffekten eller nåt sånt. Skiter sig hela planen då? Kommer den intellegenta kraften som skapat oss börja om då?
2011-08-04, 13:05
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konsentration
Tänk om vi utrotar oss själva med en atombomb eller genom växthuseffekten eller nåt sånt. Skiter sig hela planen då? Kommer den intellegenta kraften som skapat oss börja om då?

det är utifrån den tanken som min teori kom ifrån.

för jag tror nämligen att vi, människan som ras, är för egoistisk för att utplåna sig själv. lite som en intelligent parasit på jorden. långt innan energiresurserna tar slut och långt innan vi har förstört vår värdkropp, så kommer vi att hitta andra planeter.

vi är för egenkära för att ta kål på oss själva...

sen det här med atomkrig etc... ja... det är ju bara dom närmsta som dör av kärnvapen, resten får bara strålskador, och antingen att vi uppfinner ett botemedel, eller liknande... eller kanske rentav muteras?
2011-08-04, 13:47
Medlem
Pwndcak3s avatar
Tror absolut det är möjligt. Dock är ju den avlägsna framtiden så oförutsägbar och främmande att det finns rum för nästan vilka spekulationer somhelst. Allt är möjligt! Tror knappast neanderthalarna ens i sina vildaste drömmar kunnat föreställa sig hur samhället skulle se ut idag. Kanske det samma gäller oss?

Ifall befolkningstillväxten fortsätter i samma rasande takt kan vi tänka oss att jorden inom kort blir totalt överbefolkad (frågan är väl om den inte redan är det då naturresurserna inte räcker till alla?). Då tror jag det kommer bli aktuellt att befolka andra planeter. Vem vet? Kanske evolutionen ser till att vi såsmåningom klarar oss utan syre?

Interesting thoughts!
2011-08-04, 13:52
Medlem
FrankieTeardrops avatar
Intressant tanke, men jag har ett par funderingar:

1. Varför skulle liv bara finnas på jorden? Bara i det observerbara universumet finns mer än 170 miljarder galaxer med upp till 100 triljoner stjärnor i varje - tänk hur många planeter det kan finnas! Förutsättningarna för liv, som vi ser det på jorden, borde väl rent logist sett finnas på någon annan planet också? Jag menar, oddsen är ju rätt bra för det och rent logiskt borde det vara möjligt att liv kan uppstå på liknande planeter (åtminstone).

2. Varför måste liv finnas ö.h.t? Isåfall, vad har bestämt det om det inte fanns något annat än vitt brus innan Big Bang?

3. Vad säger att det inte finns flera universum? Det kanske finns oändligt många universum.

Jag kan säkert komma på fler funderingar, men de här var de jag kom på på rak arm
2011-08-04, 13:58
Medlem
dinmammmas avatar
Det intressanta är att vi utforskar världen runt oss och vill åt andra planeter..

MEN HALLÅ!!?? Har vi inte tillräckligt med problem på denna jord? Ska människan söka sig vidare och föratöra fler planeter.. Typiskt mänskligheten. ^^
2011-08-04, 14:08
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
jag har en intressant tanke...

innan det vi kallar universum, föddes, så fanns det ingenting. bara vitt brus i all oändlighet.
sen av någon anledning kommer big bang och alla planeter och galaxer som finns i universum bildades.
universum expanderar hela tiden och tänkl om det är meningen att vi, jorden, ska utveckas som det första livet någonsin. alltså allting börjar här.

vår mening är så småningom att befolka andra planeter. antingen genom att uppfinna skepp som åker i hyperfart till beboeliga planeter, eller att kolonisera dom närmsta planeterna genom att bygga en atmosfär.

det är bara första steget. senare om flera miljarders miljarder år kommer vi som den första intelligenta ursprungsvarelsen, att befolka universum och spridas i takt med universums hastighet, och poängen är att det inte fins nägot slut.

men, det börjar här och nu. med oss. det började med bigbang för flera miljarder år sedan. det har aldrig funnits något annat än oss. livet uppstod på jorden. utvecklades mot ett mål; att sprida livet.

kansske skulle det bli mindre konflikter, kanske vi är för många för att samsas. men poängen är att det vi upplever nu är början på själva tiden. och det finns ingen övre tidsgräns!

edit:
topic: hur sannolik tror ni min teori är? finns det något som talar emot? för?

Det jag markerat är en gissning, är det din "teori"?
I så fall så är det högst osannolikt.

Däremot chansen att vi skulle vara den första avancerade rasen är oerhört liten, men ändå möjligt.
2011-08-04, 14:50
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91
Det jag markerat är en gissning, är det din "teori"?
I så fall så är det högst osannolikt.

Däremot chansen att vi skulle vara den första avancerade rasen är oerhört liten, men ändå möjligt.

exakt, detb är min gissning, min hypotes, det är den teorin utgår ifrån. alltså inget som jag vet, (hur man nu klan ta reda på sådant)
2011-08-04, 14:51
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmammma
Det intressanta är att vi utforskar världen runt oss och vill åt andra planeter..

MEN HALLÅ!!?? Har vi inte tillräckligt med problem på denna jord? Ska människan söka sig vidare och föratöra fler planeter.. Typiskt mänskligheten. ^^

det är ju det som grejen! vänd lite på ditt resonemang.

eftersom vi är så många att resurserna inte räcker till, så MÅSTE vi expandera.
2011-08-04, 14:53
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieTeardrop
Intressant tanke, men jag har ett par funderingar:

1. Varför skulle liv bara finnas på jorden? Bara i det observerbara universumet finns mer än 170 miljarder galaxer med upp till 100 triljoner stjärnor i varje - tänk hur många planeter det kan finnas! Förutsättningarna för liv, som vi ser det på jorden, borde väl rent logist sett finnas på någon annan planet också? Jag menar, oddsen är ju rätt bra för det och rent logiskt borde det vara möjligt att liv kan uppstå på liknande planeter (åtminstone).

2. Varför måste liv finnas ö.h.t? Isåfall, vad har bestämt det om det inte fanns något annat än vitt brus innan Big Bang?

3. Vad säger att det inte finns flera universum? Det kanske finns oändligt många universum.

Jag kan säkert komma på fler funderingar, men de här var de jag kom på på rak arm

1det kan finnas liv på andra planeter, men min teori går ut på att det är just jorden som var först! att det börjar här och sedan sprider sig.

2 livet finns för att livet finns. jag säger inte att det finns en anledning till att det började på jorden. och har inga belägg för min teori, mer än att den verkar mer logisk än någon annan.

3 det kan finnas oändligt många universum. i någon annans teori.
Senast redigerad av uffepuffe 2011-08-04 kl. 14:55.
2011-08-04, 15:01
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwndcak3
Tror absolut det är möjligt. Dock är ju den avlägsna framtiden så oförutsägbar och främmande att det finns rum för nästan vilka spekulationer somhelst. Allt är möjligt! Tror knappast neanderthalarna ens i sina vildaste drömmar kunnat föreställa sig hur samhället skulle se ut idag. Kanske det samma gäller oss?

Ifall befolkningstillväxten fortsätter i samma rasande takt kan vi tänka oss att jorden inom kort blir totalt överbefolkad (frågan är väl om den inte redan är det då naturresurserna inte räcker till alla?). Då tror jag det kommer bli aktuellt att befolka andra planeter. Vem vet? Kanske evolutionen ser till att vi såsmåningom klarar oss utan syre?

Interesting thoughts!

exakt dom där tankarna har lett mig till min teori...
2011-08-04, 15:41
Medlem
dinmammmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
det är ju det som grejen! vänd lite på ditt resonemang.

eftersom vi är så många att resurserna inte räcker till, så MÅSTE vi expandera.

jag pratar inte om resurser... utan konflikter som människan själv skapar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in