Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2011-08-09, 17:27
Medlem
Internetanonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieTeardrop
Intressant tanke, men jag har ett par funderingar:

1. Varför skulle liv bara finnas på jorden? Bara i det observerbara universumet finns mer än 170 miljarder galaxer med upp till 100 triljoner stjärnor i varje - tänk hur många planeter det kan finnas! Förutsättningarna för liv, som vi ser det på jorden, borde väl rent logist sett finnas på någon annan planet också? Jag menar, oddsen är ju rätt bra för det och rent logiskt borde det vara möjligt att liv kan uppstå på liknande planeter (åtminstone).

2. Varför måste liv finnas ö.h.t? Isåfall, vad har bestämt det om det inte fanns något annat än vitt brus innan Big Bang?

3. Vad säger att det inte finns flera universum? Det kanske finns oändligt många universum.

Jag kan säkert komma på fler funderingar, men de här var de jag kom på på rak arm
Det är bra frågor, tyvär utan svar dock. Även utan någon "högre mening" så är väll en arts mål att fortplanta sig och överleva? Och med tanke på hur snabbt vi har utvecklats på senare år så är det ju inte omöjligt att vi kommer att kunna lämna den här planeten så småningom.
2011-08-16, 20:58
Medlem
uffepuffes avatar
ett bra filmtips som har en del med ämnet att göra...

http://www.imdb.com/title/tt1188729/
2011-08-17, 21:04
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
topic: hur sannolik tror ni min teori är? finns det något som talar emot? för?

Din så kallade "teori" är babbel. Det som skulle "tala emot" den är att det är nonsens. Ibland får jag för mig att det skulle vara intressant att kika in i Filosofi-forumet. Sedan är en sådan här tråd det första jag ser, och jag kommer genast ihåg varför jag inte varit inne här på ett tag. Sedan gör jag det igen. Är det någon slags självplågeri?
2011-09-06, 16:04
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Din så kallade "teori" är babbel. Det som skulle "tala emot" den är att det är nonsens. Ibland får jag för mig att det skulle vara intressant att kika in i Filosofi-forumet. Sedan är en sådan här tråd det första jag ser, och jag kommer genast ihåg varför jag inte varit inne här på ett tag. Sedan gör jag det igen. Är det någon slags självplågeri?

whina för någon som bryr sig istället för att beklaga dig på flashback. här diskuterar vi.
2011-09-06, 17:12
Medlem
mqas avatar
Citat:
whina för någon som bryr sig istället för att beklaga dig på flashback. här diskuterar vi.

Nu finns det inte riktigt någonting att diskutera, tyvärr...
2011-09-06, 18:21
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Nu finns det inte riktigt någonting att diskutera, tyvärr...

jo, att jorden skulle vara universums mening, att livet som sådant uppstår och utvecklas från jorden, att vi som levande varelser har som enda uppgift att utvecklas och spridas ut i rymden.
2011-09-09, 07:04
Medlem
Coques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmammma
jag pratar inte om resurser... utan konflikter som människan själv skapar.
Konflikterna vi själva skapar gör oss bara starkare, tvivlar på att vi hade kommit så långt vi har nu om det inte vore för krig och elände.
Hade inte funnits något ambition att få det bättre ifall alla redan har det bra.
2012-02-03, 16:31
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
ett bra filmtips som har en del med ämnet att göra...

http://www.imdb.com/title/tt1188729/

bump

nån som sett filmen?
2022-02-19, 22:31
Medlem
uffepuffes avatar
Lite lustigt, jag var tydligen inte först på bollen med denna tanke, för nästan 200 år sedan var det en snubbe som sa "The Earth is the cradle of the mind, but one cannot live in the cradle forever." Vilket bokstavligen är exakt samma poäng som jag hade.

Citat:
Additionally, inspired by the fiction of Jules Verne, Tsiolkovsky theorized many aspects of space travel and rocket propulsion. He is considered the father of spaceflight and the first person to conceive the space elevator, becoming inspired in 1895 by the newly constructed Eiffel Tower in Paris.

Gillar detta stycket särskilt mycket för det påminner lite om denna tråden:
Citat:
He believed humans would eventually colonize the Milky Way galaxy. His thought preceded the Space Age by several decades, and some of what he foresaw in his imagination has come into being since his death.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Konstantin_Tsiolkovsky
2022-02-21, 11:56
Medlem
starke_adolfs avatar
Tråden möter inte dagens riktlinjer. Låset på.

/Moderator
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in