2011-08-04, 15:48
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmammma
jag pratar inte om resurser... utan konflikter som människan själv skapar.

ja? konflikern som människa skapar... för att vi inte kan hålla sams... för att vi är för många!

om det fanns tio tusen människor på hela jorden, då skulle vi nog inte ha så många konflikter va?
poängen är att allt det negativa med jorden nu.

konflikter, energislöseri, förstörelse, allt går att lösa genom att vi sprider oss och avlastar jorden lite...
2011-08-04, 16:01
Medlem
uffepuffes avatar
tycker det är en intressant tanke... att just vi, människan skulle vara den enda intelligent livsformen, och det är på oss hela alltets framtid hänger...
2011-08-04, 16:07
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
exakt, detb är min gissning, min hypotes, det är den teorin utgår ifrån. alltså inget som jag vet, (hur man nu klan ta reda på sådant)

Men du måste hålla med om att din "teori" inte har den största sannolikhetsgraden, därav utesluter detta denna gissning att klassas som teori.
2011-08-04, 16:38
Medlem
FrankieTeardrops avatar
Citat:
ja? konflikern som människa skapar... för att vi inte kan hålla sams... för att vi är för många!

om det fanns tio tusen människor på hela jorden, då skulle vi nog inte ha så många konflikter va?
poängen är att allt det negativa med jorden nu.

konflikter, energislöseri, förstörelse, allt går att lösa genom att vi sprider oss och avlastar jorden lite...

konflikter har ju inget med antal att göra på medeltiden var det mycket färre människor i världen än idag, men de lyckades döda varandra flitigt ändå (häxjakt, korståg, religiösa krig, erövringståg, kolonialisering - you name it). problemet är väl ändå att vi inte kan hålla sams och att vi förstör miljön, inte att vi är för många?
2011-08-04, 21:15
Medlem
AlGhouti90s avatar
Tänk så finns det redan andra smartare varelser än oss som gör det du skrev? Men vi har inte hunnit se dem för att de är så långt ifrån oss, men de tar "över" olika planeter hela tiden och snart är det jordens tur, då borde din teori falla isär
2011-08-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinmammma
jag pratar inte om resurser... utan konflikter som människan själv skapar.

Resursbrist är anledningen till att vi har konflikter.
2011-08-04, 22:10
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlGhouti90
Tänk så finns det redan andra smartare varelser än oss som gör det du skrev? Men vi har inte hunnit se dem för att de är så långt ifrån oss, men de tar "över" olika planeter hela tiden och snart är det jordens tur, då borde din teori falla isär

bra tänkt!

2011-08-04, 22:15
Medlem
Citat:
1det kan finnas liv på andra planeter, men min teori går ut på att det är just jorden som var först! att det börjar här och sedan sprider sig.

2 livet finns för att livet finns. jag säger inte att det finns en anledning till att det började på jorden. och har inga belägg för min teori, mer än att den verkar mer logisk än någon annan.

3 det kan finnas oändligt många universum. i någon annans teori.

@1 Alltså du fattar nog inte hur livet på jorden kom till för isåfall du förstod det så hade du också förstått att liv inte bara förbestämt, först kunnat uppstå på jorden och ingen annan stans.

@2 Vad är det som får din teori att framstå mer logisk än någon annan teori?

@3 Okej så din "teori" > vetenskap?
2011-08-04, 22:50
Medlem
Citat:
eftersom vi är så många att resurserna inte räcker till, så MÅSTE vi expandera.

Källa? Allt jag sett tyder på att vi har mer än tillräckligt för att ha flera ggr så mkt folk som vi har idag, men ändå har idag ~1miljard människor enorma problem med att få mat varje dag. Vi distribuerar bara allting väldigt dåligt. (orkar inte leta fram bättre källa men http://www.ted.com/talks/josette_she...unger_now.html borde duga)

Men även om/när ditt uttalande var korrekt(att resurserna inte räcker till på jorden) så skulle nya planeter inte räcka för att tillfredsställa oss som vi lever idag. Om vi fortsätter att växa som vi gör idag så kommer det ta ett väldigt abrupt slut på resurserna, och vi skulle till slut behöva nya planeter som på löpande band för att ha en chans att fortsätta med den tillväxten, vilket självklart är en omöjlighet för oss inom närmsta många tusentals åren, vilket innebär att vi måste ändra hela vårt ekonomiska system, vilket gör att vi inte behöver fler planeter, men det här är nu en helt annan topic...

Du har även många andra faktafel/logiska fel som dom andra har nämnt så jag orkar inte gå in på dom.
2011-08-04, 22:59
Medlem
fredricoeees avatar
Men när ska folk inse att det inte finns någon så kallad "mening" med universum och livet etc.
Den stora grejen med alla dessa frågorna leder tillbaka till en sak. Och det är vårat medvetande.

Vi människor har blivit så extremt intelligenta om man jämför med den första encelliga organismen.
Denna intellekt har gjort att vi har kunnat spekulera i frågor som man egentligen inte kan spekulera i.

Det finns inte någon mening med någonting, vi har bara fastnat i ett tillstånd där vi är lite för intelligenta för vårat eget bästa, eller lite för dumma för att förstå vad som egentligen händer.

Jag skulle vilja säga att vi har fastnat i ett gränsland, där vi antingen skulle behöva vara aningen mer intelligenta (trots våran redan extremt höga intelligens), eller lite dummare så att vi inte skulle behöva spekulera i frågor som dessa, där vi ändå aldrig kommer få några vettiga svar.

Gick lite OT, sorry...
2011-08-05, 00:32
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnBeso
Källa? Allt jag sett tyder på att vi har mer än tillräckligt för att ha flera ggr så mkt folk som vi har idag, men ändå har idag ~1miljard människor enorma problem med att få mat varje dag. Vi distribuerar bara allting väldigt dåligt. (orkar inte leta fram bättre källa men http://www.ted.com/talks/josette_she...unger_now.html borde duga)

Men även om/när ditt uttalande var korrekt(att resurserna inte räcker till på jorden) så skulle nya planeter inte räcka för att tillfredsställa oss som vi lever idag. Om vi fortsätter att växa som vi gör idag så kommer det ta ett väldigt abrupt slut på resurserna, och vi skulle till slut behöva nya planeter som på löpande band för att ha en chans att fortsätta med den tillväxten, vilket självklart är en omöjlighet för oss inom närmsta många tusentals åren, vilket innebär att vi måste ändra hela vårt ekonomiska system, vilket gör att vi inte behöver fler planeter, men det här är nu en helt annan topic...

Du har även många andra faktafel/logiska fel som dom andra har nämnt så jag orkar inte gå in på dom.

vi kanske inte är för många idag, men om tio tusen år har vi tiotusendubblats till antalet...
2011-08-05, 00:47
Bannlyst
Om tiotusen or kommer mannskligheten dott ut

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in