2011-08-04, 14:31
Medlem
Nightfevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
*HMF, Svenskar är en folkgrupp, och varken fulare eller finare än någon annan folkgrupp enligt svensk lag. En ursäkt hade varit på sin plats TS!

För det första så är jag 100% svensk, för det andra så är det en frågeställning, där ni får svara med era erfarenheter och åsikter. Tycker du beter dig löjligt.

Jag måste även skriva att en stor del har missuppfattat mig. Jag syftar på afrikaner när jag skriver mörkhyade, där ingår även afroamerikaner. Och jämförelsen mellan fattiga somalier och fattiga svenskar, som ni verkar ha fastnat för, är mer betydelselös.
Det som är viktigare, där det syns tydligt, är att jämföra de som har en hyfsad ekonomi, eller rent ut av tjänar bra; då vinner den mörkhyade i stort sett.
Citera
2011-08-04, 14:41
Medlem
ADEBiSi1s avatar
http://media.jnytt.se/resources/news/2010-10-22155716-somalier_small_650.jpg

Riktigt schysst klädstil på somalierna!
Citera
2011-08-04, 15:38
Medlem
HeirofOdins avatar
Herregud! Smaken är som baken, men denna tråd var nog den roligaste någonsin. Sitter just nu på tunnelbanan i Sthlm och tittar precis på 2 svarta killar. Samt klass är väl inte riktigt det dom utstrålar! Utan kanske mer "skit i om färgerna matchar - för ju mer grälla färger man kan ha på kläderna, så kanske det kan dölja att jag är en nogger"

Men ifall man bor i White-trashville, kanske det är så, men i Sthlm? Nix, innan inte är en stollig pundare då...
Citera
2011-08-04, 15:41
Medlem
Det som förundrar mig är att folk inte kan skilja på klass och stil.

Stil är ofta något som är förknippat med mode, alternativt en viss nisch av klädval.
Klass är något som i mångt och mycket handlar om just det, klass.
Vi saknar idag ett klass-samhälle och får således förlita oss mer på tradition (klassisk) för att kunna gräva djupare i begreppet.

Således är det som visas på modeveckan i Milano sällan klass - mer en "vågad" stil.

Sen tror allt för många att något som är nytt och möjligtvis dyrt är "klass", vilket bara är pinsamt.

Om jag (från Sthlm) generaliserar så är jag inte allt för imponerad av somailers klädval. Ofta saknas det både klass och stil. Storleken på kavajer har varit nämnd många gånger i tråden och förmågan att matcha ser jag allt för sällan prov på. Somalier i Stockholmsområdet anses även vara kriminella och jag och vänner har vid flera tillfällen sett prov på detta tyvärr.

Folk är dessutom riktigt dåliga på att skilja på en somalie och afrikan som någon varit inne på vilket säger mer om dem än om somalier.

Precis som många varit inne på så handlar en dyr kostym och en fin bil mest om ytliga statusprylar. Inte så mycket om en moderiktig stil, dock ser jag sällan en Somalie i detta, utan mer Turkar och Araber.

I Stockholm är svenskarna i särklass de bäst klädda om man ska generalisera.
Citera
2011-08-04, 17:29
Medlem
AttCzas avatar
Jag tycker att kulturen eller subkulturen som man hör till, eller vill höra till avgör hur man klär sig, och inte nationaliteten, speciellt om vi nu snackar om Sverige. Sketare, punkare och preppisar har olika klädstilar på grund av att de ar olika intresse, olika musiksmak etc. Och vad gäller araber, somaler, turker och så vidare har det ett mer enig kultur vad gäller kläder.
Citera
2011-08-04, 17:47
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Negrer som umgås mest med sina egna har svårt att sätta gränser för sin klädsel, det blir gärna för pimpat.
Det är väl takterna från djungeln som sitter i.
Citera
2011-08-04, 18:04
Medlem
HeppaPeppas avatar
Tycker du att ICA Maxi-hoodies i fleece samt för stora UFF-skjortor är snyggt så VISST!
Citera
2011-08-04, 18:13
Medlem
Diablesss avatar
Här känns det väldigt passande med den slitna klyschan pics or it didn´t happen. Har TS någon form av bilder som stödjer hans tes om stora mängder välklädda, arbetslösa, bidragstagande, kat-tuggande Tenstabor?
Citera
2011-08-04, 20:52
Medlem
"Känner" väll två negrer, en av dem har helt vanlig casual stil medans den andra har riktigt dålig stil. En trend bland invandrare är ju också för små adidas byxor som ser sjukt efterblivet ut..
Citera
2011-08-04, 21:12
Medlem
Måhända har det med den generella synen på invandrare, speciellt svarta där det ofta utgås ifrån att dom håller på med droger. En vanlig historia jag har hört är just folk som kommit fram och frågat dom om dom är intresserade av att köpa. Snygga kläder gör att folk tar en på större allvar helt enkelt. Där är få kulturer där mörk hy faktiskt är meriterande, inte ens i afrika har de en särkillt possitiv bild på sin egen hudfärg.

Men visst, HM har fuckat upp sättet vi klär oss ordentligt. Skrynkliga skjortor, sneakers tillsammans med kavaj.
Citera
2011-08-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit84
Ts du kan ju börja titta på keps-modet.

Svenskar bär en snygg baseball cap sittandes korrekt på huvudet.

Ser man en svart människa brukar denna bära en kastrull-keps ( runt modell med ful platt skärm ). Då sitter denna även "på huvudet". Det ser ut som den skall trilla av när som.

http://penseurope.com/images/product/VEN_HD_4170_large.jpg

Du menar att kepsar av denna modell är snygg? Det där är vad jag kallar en
tvättäkta bonläppskeps. För din information är dessa INTE baseballkepsar.

Ditt påstående om kastrullkeps lite konstigt för jag antar att du menar
New Era-kepsar? New Era ÄR baseballkepsar. En äkta modell av dessa kostar allt från 350:- till över tusenlappen. Kepsen du har på dig som du hittade under ditt senaste fjortisragg kostar sällan över 20:- på valfri Statoilmack.

Sen kan jag hålla med dig om att många invandrargrupper har fått för sig att dom ska bära sin New Era väldigt högt på huvudet. Det ser fördjävligt ut. Ja.

Här har du en "baseballkeps":

http://lottanystrom.blogg.se/images/2010/15931_77652716.jpg
Citera
2011-08-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfever
Nej, jag har dock aldrig sett någon använda basket-skor eller kläder som är alldeles för stora bland mörkhyade. Som jag nämnt tidigare i tråden, så tycker jag att hel täckande slöjor, som jag antar du syftar på när du nämner tält, så tycker jag det kan vara riktigt snyggt, men bara om det är färgglatt. Det sticker ut i mängden och ser verkligen inte tråkigt ut. Då självklart denna kvinna bär det med stolthet. Och, ja det kan vara snyggt med silver- och guldsmycken, i och med det tillhör deras kultur.

Du lär inte vistats ute bland folk ofta, shit vad lurad du är. Det du kallar stiligt eller klassigt är vad jag inte skulle bära om jag gick på soc-bidrag. Inte ens om jag arbetade i skogen eller på järnvägen skulle jag lyckas klä mig så osmakligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in