2011-08-03, 16:03
Medlem
Nightfevers avatar
Har tänkt på detta under en viss tid, speciellt nu under tiden då rasismen börjar visa sig lite mer i Sverige. Jag bor för tillfället i Göteborg, men detta märks tydligt i samtliga större städer, där invandringen är större.

Jag är nog inte ensam om att ha lagt märke till att mörkhyade (framför allt somalier) klär sig betydligt finare och har mer stil än den vanliga svensken. Jag har aldrig stött på någon med osmaklig stil, eller ren ut sagt bedrövlig klädsel, medan jag ser typexempel på detta varenda dag, då det är en svensk. Ni är säkert vana vid termen s k whitetrash. Något som "blacktrash" existerar inte överhuvudtaget i vårat samhälle. De beter sig även mycket mer ordningsamt, jag har då aldrig stött på en alkoholist, ett svin på krogen, blivit provocerad av någon mörkhyad under hela mitt liv. Däremot svenskar..

Är de så att dessa kulturberikare, de mörkhyade i fokus, är ett finare folk än svenskar?
Och återigen varför har de mörkhyade mer stil och finare klädsel? Handlar det om stolthet?
Diskutera. Och rasism hör inte hit.
Citera
2011-08-03, 16:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Tycker du burka och urtvättad kritstreckskostym som är 3 nummer för stor är exempel på fin stil?
Citera
2011-08-03, 16:06
Medlem
Erosmannens avatar
Som sagt så finns det rötägg till personer i båda kategorierna så att säga.

Men eftersom folks fokus ligger på mörkhyade generellt sett så inser man inte riktigt att svenskarna också kan vara väldigt provocerande och arroganta i sina beteenden.

De har väl finare klädsel eftersom deras värderingar och smak skiljer sig ifrån svenskarnas helt enkelt.
Citera
2011-08-03, 16:10
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tycker du burka och urtvättad kritstreckskostym som är 3 nummer för stor är exempel på fin stil?

Rofl +1

Ont: tror för övrigt genomsnittssvensken är betydligt mer välklädd än genomsnittssomalien. Åk en sväng till exempelvis bergsjön så skall du få se.
Citera
2011-08-03, 16:11
Medlem
Nightfevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Nej, du kan inte jämföra kvinnor som visar sig offentligt med slöja eller liknade, burka hör för övrigt inte ens hit, eller du kanske skulle vara rolig. Mörkhyade kvinnor i sin hem däremot, har fin stil. Inga jävla mjukisbrallor och en för stor t-shirt där inte, som ofta är populärt bland svenska.
Citera
2011-08-03, 16:14
Medlem
Nightfevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Rofl +1

Ont: tror för övrigt genomsnittssvensken är betydligt mer välklädd än genomsnittssomalien. Åk en sväng till exempelvis bergsjön så skall du få se.

Jag har jobbat i Bergsjön, så det där argumentet köper jag inte. Då tycker jag att du ska besöka en mindre ort, där invandringen är ytterst liten och fattigdomen samt bidragstagandet är stort. Så ska du få se på en svensk cirkus när det gäller stil och klädsel.
Citera
2011-08-03, 16:15
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfever
Har tänkt på detta under en viss tid, speciellt nu under tiden då rasismen börjar visa sig lite mer i Sverige. Jag bor för tillfället i Göteborg, men detta märks tydligt i samtliga större städer, där invandringen är större.

Jag är nog inte ensam om att ha lagt märke till att mörkhyade (framför allt somalier) klär sig betydligt finare och har mer stil än den vanliga svensken. Jag har aldrig stött på någon med osmaklig stil, eller ren ut sagt bedrövlig klädsel, medan jag ser typexempel på detta varenda dag, då det är en svensk. Ni är säkert vana vid termen s k whitetrash. Något som "blacktrash" existerar inte överhuvudtaget i vårat samhälle. De beter sig även mycket mer ordningsamt, jag har då aldrig stött på en alkoholist, ett svin på krogen, blivit provocerad av någon mörkhyad under hela mitt liv. Däremot svenskar..

Är de så att dessa kulturberikare, de mörkhyade i fokus, är ett finare folk än svenskar?
Och återigen varför har de mörkhyade mer stil och finare klädsel? Handlar det om stolthet?

Att folk från andra kulturer har en annan syn på alkoholen stämmer nog. Det är nog bara att erkänna.
Vi super väl mer här uppe.
Det där med klädsel vet jag inte om det stämmer. Jag har hört många svenskar som säger det att dom aldrig skulle gå ut på stan och handla eller nått iklädd träningsbrallor eller mjukisbyxor...
Men det brukar ju inte invandrarna bry sig om så mycket.
Men det kanske är mest inom hiphop kulturen det är så här...

Sen verkar det ju vara vanligt bland just afrikaner, speciellt dom lite äldre kanske att man har kostym på sig. Oavsett väder.
Själv har jag svårt att förstå meningen med att ha mörk kostym, åtdragen slips och skjorta när det är 30 grader varmt ute.
Förstår liksom inte hur dom står ut. Dom måste ju byta kläder 3 ggr per dag eller nått. Svetten måste ju drypa...
Citera
2011-08-03, 16:21
Medlem
Nightfevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Att folk från andra kulturer har en annan syn på alkoholen stämmer nog. Det är nog bara att erkänna.
Vi super väl mer här uppe.
Det där med klädsel vet jag inte om det stämmer. Jag har hört många svenskar som säger det att dom aldrig skulle gå ut på stan och handla eller nått iklädd träningsbrallor eller mjukisbyxor...
Men det brukar ju inte invandrarna bry sig om så mycket.
Men det kanske är mest inom hiphop kulturen det är så här...

Sen verkar det ju vara vanligt bland just afrikaner, speciellt dom lite äldre kanske att man har kostym på sig. Oavsett väder.
Själv har jag svårt att förstå meningen med att ha mörk kostym, åtdragen slips och skjorta när det är 30 grader varmt ute.
Förstår liksom inte hur dom står ut. Dom måste ju byta kläder 3 ggr per dag eller nått. Svetten måste ju drypa...

Nej, men när jag nämner mjukisbrallor så syftar jag på i hemmet. Du förstår att när en kvinna bär slöja på offentliga platser, så är det i hemmet då hon får göra sig ordentligt fin, för sin familj och man. Färgglada heltäckande slöjor är ganska läckert med faktiskt.
Och ja, jag diskutera afrikaner och inte mellanöstern i denna tråd. Ja, kan vara svårt att förstå, men det handlar endast om en kulturkrock när det gäller klädsel. Sen syftar jag inte bara på kostymnissarna, men även de som bär en snygg skjorta, passande byxor och ett par fina skor som oftast är av hög kvalité.
Citera
2011-08-03, 16:25
Medlem
mr-bachs avatar
Det beror på, i lägre samhällsklasser är det nog rätt lika oavsett etnisk härkomst, däremot är vissa invandrargrupper ofta mer konservativa än svenskar och kan därför sträva efter ett högre klädideal än vad WT-svensken gör. Att det sedan resulterar i en för stor kostym med giftgrön slips och skjorta är en annan sak.

DÄREMOT när det gäller invandrare och infödingar i de högre samhällsklasserna, då är det en annan sak.
Många invandrare har betydligt bättre smak och stil än infödda svenskar då de t.ex. kan ligga det konservativa (=snygga) klädidealet närmre rent praktiskt än de infödda svenskarna som numera är vana vid uppknäppta skjortkragar och slipslösa kostymfester.

Själv bor jag mycket centralt i Sthlms innerstad men reser mycket i staden med omnejd och anser ur min empiristiska synvinkel att detta stämmer i hög grad.
Citera
2011-08-03, 16:26
Medlem
KalasWeeds avatar
Citat:

"Och rasism hör inte hit". Du har precis dragit alla svenskar över en kam. Lär dig att se längre än vad pannan räcker så kanske denna tråd hade fungerat. Helt enkelt du är rasist emot svenskar.
Citera
2011-08-03, 16:31
Medlem
KalasWeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-bach
Det beror på, i lägre samhällsklasser är det nog rätt lika oavsett etnisk härkomst, däremot är vissa invandrargrupper ofta mer konservativa än svenskar och kan därför sträva efter ett högre klädideal än vad WT-svensken gör. Att det sedan resulterar i en för stor kostym med giftgrön slips och skjorta är en annan sak.

DÄREMOT när det gäller invandrare och infödingar i de högre samhällsklasserna, då är det en annan sak.
Många invandrare har betydligt bättre smak och stil än infödda svenskar då de t.ex. kan ligga det konservativa (=snygga) klädidealet närmre rent praktiskt än de infödda svenskarna som numera är vana vid uppknäppta skjortkragar och slipslösa kostymfester.

Själv bor jag mycket centralt i Sthlms innerstad men reser mycket i staden med omnejd och anser ur min empiristiska synvinkel att detta stämmer i hög grad.

Och nu är alla svenskar WT eller? Eftersom du skrev "WT-svensken" som om det var det ända som fanns att välja på.
Citera
2011-08-03, 16:39
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:

Ja, sneda tänder och spiskummindoft är typexempel på stil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in