2024-11-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjongbatong
Om man tagit 5-10 mg oxynorm om dagen i 6 månader. Kan man förvänta sig avtändning?

Yepp. Ingen värsting avtändning men du kommer garanterat känna ett litet obehag i några dagar kanske en vecka. Men har du aldrig gått över 10 mg per dag så kommer du nog klara det ganska så bra.
Citera
2024-11-19, 07:49
Medlem
Verkar få tag i 80mg. Van vid 5-10 mg sporadiskt. Vill ha en längre rus under utekväll utan alkohol. Hur dosera?
Citera
2024-11-23, 15:28
Medlem
smokingfoxs avatar
Jag skrev tidigare i tråden om att jag hade recept på Oxycodone GL och tog det då och då, kanske 2–4 gånger i veckan, vanligtvis 40 mg per gång.

Min läkare har skrivit ut ett nytt recept.
Jag nämnde att jag ibland mår illa.
Den här gången fick jag något som heter Oxycodone Depot 1A Farma 20 mg.

Om jag har förstått rätt är detta en långtidsverkande variant jämfört med det jag hade tidigare?

Jag funderar på om Depot kan vara “starkare” eftersom det håller längre, och jag överdosera eller få mer biverkningar som värre illamående.
Om jag tar 40mg?
Samtidigt vore det skönt att känna av effekten lite nu när jag är ledig och behöver slappna av lite.

Så vågar jag ta 40mg?

Med vänliga hälsningar,
Smokingfox
Citera
2024-11-24, 01:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av smokingfox
Jag skrev tidigare i tråden om att jag hade recept på Oxycodone GL och tog det då och då, kanske 2–4 gånger i veckan, vanligtvis 40 mg per gång.

Om jag har förstått rätt är detta en långtidsverkande variant jämfört med det jag hade tidigare?

Jag funderar på om Depot kan vara “starkare” eftersom det håller längre, och jag överdosera eller få mer biverkningar som värre illamående.
Om jag tar 40mg?
Samtidigt vore det skönt att känna av effekten lite nu när jag är ledig och behöver slappna av lite.

Så vågar jag ta 40mg?

Med vänliga hälsningar,
Smokingfox

Du skall följa din läkares ordination. Snabbverkande är starkare eftersom hela dosen frigörs direkt. Långtidsverkande pytsar ut dosen långsamt över 12 timmar.
Citera
2024-11-25, 06:47
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingfox

Om jag tar 40mg?

Så vågar jag ta 40mg?

Med vänliga hälsningar,
Smokingfox

Ett tips, när du står på apoteket så ber du att få byta till originalet, dvs Oxycontin Mundipharma.
Just ”Farma 1A” (generika) är det många som upplever här sämre effekt.

För egen del hjälper dom inte lika bra mot smärtan, och det har även skrivits i tråden (kolla &#128269 att folk som tar dessa i russyfte upplever samma.
Citera
2024-11-29, 21:05
Medlem
Hemma.
Fick utskrivet :
https://www.apoteket.se/produkt/oxyc...lister-250305/

Tog nyss 10x5mg.
Druckit fyra.50 cl 6,9ök. Å 1,5 litet vin 8,5%.

Är rätt varm, mjuk.
När börjar smörtsn släppa?

Edit v sånna:
https://ibb.co/xDYQLyG

Uppdaterar:
Andra gången jag får utskrivet denna typ av medicin. Fungerar helt klart mot min smärta.

MVG av läkaren.
Citera
2024-12-01, 11:07
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raktinidej
Hemma.
Fick utskrivet :
https://www.apoteket.se/produkt/oxyc...lister-250305/

Tog nyss 10x5mg.
Druckit fyra.50 cl 6,9ök. Å 1,5 litet vin 8,5%.

Är rätt varm, mjuk.
När börjar smörtsn släppa?

Edit v sånna:
https://ibb.co/xDYQLyG

Uppdaterar:
Andra gången jag får utskrivet denna typ av medicin. Fungerar helt klart mot min smärta.

MVG av läkaren.

Först frågar du när smärtan börjar släppa för att i nästa stund skriva att dom hjälper ”helt klart”..?

Du vet väl om det är depot eller snabbverkande du har fått utskrivet mot din smärta?
Läkaren gick väl igenom med dig vilken typ av läkemedel denne skriver ut?
Bipacksedel?
FASS?
Där står ju även information om vad som gäller för denna typ av läkemedel ihop med alkohol.
Dvs det är ingen vidare bra idé, något dom flesta troligtvis vet, utom du som verkar ha missat den infon.

Är många som undrar typ samma som du gör, och då kan jag inte låta bli att undra vad det är för sorts läkare som inte har nån genomgång med sin patient om vilka läkemedel som skrivs ut.
Är man inte själv nyfiken på vad man stoppar i sig eller man bara tacksamt tar emot och undrar ingenting..?
Citera
2024-12-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Först frågar du när smärtan börjar släppa för att i nästa stund skriva att dom hjälper ”helt klart”..?

Du vet väl om det är depot eller snabbverkande du har fått utskrivet mot din smärta?
Läkaren gick väl igenom med dig vilken typ av läkemedel denne skriver ut?
Bipacksedel?
FASS?
Där står ju även information om vad som gäller för denna typ av läkemedel ihop med alkohol.
Dvs det är ingen vidare bra idé, något dom flesta troligtvis vet, utom du som verkar ha missat den infon.

Är många som undrar typ samma som du gör, och då kan jag inte låta bli att undra vad det är för sorts läkare som inte har nån genomgång med sin patient om vilka läkemedel som skrivs ut.
Är man inte själv nyfiken på vad man stoppar i sig eller man bara tacksamt tar emot och undrar ingenting..?

Fint skrivet.
Du har rätt.
Läkaren tog bort paracetamol 1 mg, Naproxen Bluefish ökade dosen oxycodone. Sen kunde jag hämta på valfritt apotek.
Citera
2024-12-02, 17:23
Medlem
Citat:
Fint skrivet.
Du har rätt.
Läkaren tog bort paracetamol 1 mg, Naproxen Bluefish ökade dosen oxycodone. Sen kunde jag hämta på valfritt apotek.
Kopierar från 1177.se

Åtgärd
Sätter ut Naproxen på grund av biverkan med illamående. Patienten fortsätter med full dos Targiniq sex [max 180 mg] till kvällen för sömnen, eventuellt prova att ta på morgonen vid behov. Bokar upp nytt videobesök till undertecknad för uppföljning om en vecka för korrigering av smärtstillande.
Senast redigerad av raktinidej 2024-12-02 kl. 17:29.
Citera
2024-12-02, 21:23
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tbone-girl
Varför är det så otroligt svårt att få morfin utskrivet? Är nyopererad men får tjaaaaata mig till varje recept. Jag vet att det är beroendeframkallande, ingen har missat det liksom, men adekvat smärtlindring borde man kunna få. Hur göra när vården krånglar?
Äldre läkare och särskilt dom som snart ska gå i pension är bäst. Unga nyutexaminerade och särskilt kvinnor är svårast att få till att skriva ut. Min och några andras erfarenhet bara. De som är emot Covid-vaccinet funkar också bra men dom är svåra att hitta om dom inte är öppna med det. När läkaren under munskyddshysterin säger direkt till mig, ta av dig den där skiten vid första träffen så vet man att man kommit rätt.
Citera
2024-12-03, 16:33
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Kopierar från 1177.se

Åtgärd
Sätter ut Naproxen på grund av biverkan med illamående. Patienten fortsätter med full dos Targiniq sex [max 180 mg] till kvällen för sömnen, eventuellt prova att ta på morgonen vid behov. Bokar upp nytt videobesök till undertecknad för uppföljning om en vecka för korrigering av smärtstillande.

Tips!
Targiniq är inte samma som OxyContin.
Jag har själv testat det vid ett tillfälle och dom var inte i närheten att fungera lika bra som OxyContin/Oxycodone för min del.

180mg är en väldigt hög dos, du måste ha otroliga smärtor, önskar dig lycka till 🍀..
Citera
2024-12-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Äldre läkare och särskilt dom som snart ska gå i pension är bäst. Unga nyutexaminerade och särskilt kvinnor är svårast att få till att skriva ut. Min och några andras erfarenhet bara. De som är emot Covid-vaccinet funkar också bra men dom är svåra att hitta om dom inte är öppna med det. När läkaren under munskyddshysterin säger direkt till mig, ta av dig den där skiten vid första träffen så vet man att man kommit rätt.
Svårt när man får ny läkare varje gång, ett lotteri helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in