2008-07-14, 22:04
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Varför kom den där esten hit egentligen? "Råkade" hans pappa vara lite stygg mot judarna där borta i Balticum?
Citera
2008-07-14, 22:13
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Varför kom den där esten hit egentligen? "Råkade" hans pappa vara lite stygg mot judarna där borta i Balticum?
Nog för att slippa kommunisterna som tusentals andra.
Citera
2008-07-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Då vet du också att i hovrätten är nämndemännen jurister, vilket de inte är i tingsrätten.

Nej det var en nyhet! I vart fall för mig! Vad är betydelsen av ordet nämndeman? Du är troligen en av de mest efterblivna personer som uttalar dig i detta forum. I alla frågor jag läst något av dig framgår det med all önskvärd tydlighet att du både är outbildad och obildad... Sluta kasta ur dig massa skitkommentarer och lär dig läsa och förstå svenska ditt tjänstehjon!

JURIST är ingen skyddad tittel utan något som även du skulle kunna börja kalla dig!

OnT: Naturligtvis är det inget krav på nämndemännen vid hovrätterna att ha en jur.kandexamen
Citera
2008-07-14, 23:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Nog för att slippa kommunisterna som tusentals andra.

Så kan det vara förstås, men eftersom han tillhörde en högerextrem herrklubb inom polisen, tänkte jag att avfärden var av det mer brådskande slaget; att familjen inte bara hotades av kommunismens tristess och ofrihet, utan också av åtal för krigsförbrytelser.

Det verkar väl rimligt?

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-07-15, 00:02
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marty Kleinfeld
Nej det var en nyhet! I vart fall för mig! Vad är betydelsen av ordet nämndeman? Du är troligen en av de mest efterblivna personer som uttalar dig i detta forum. I alla frågor jag läst något av dig framgår det med all önskvärd tydlighet att du både är outbildad och obildad... Sluta kasta ur dig massa skitkommentarer och lär dig läsa och förstå svenska ditt tjänstehjon!

JURIST är ingen skyddad tittel utan något som även du skulle kunna börja kalla dig!

OnT: Naturligtvis är det inget krav på nämndemännen vid hovrätterna att ha en jur.kandexamen

Man skiljer ofta inom juridisk facklitteratur mellan juristdomare och lekmannadomare. Så om du vill peka ut efterblivna (vilket tycks ligga dig varmt om hjärtat att göra) får du se dig om efter en mer intelligent teknik. Språkbruket är legio.

Att man sedan kan vara verksam som jurist utan juris kandidat-examen är visserligen sant, men gör inte ditt inlägg mer imponerande.

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-07-15, 09:15
Medlem
Citat:
Man skiljer ofta inom juridisk facklitteratur mellan juristdomare och lekmannadomare. Så om du vill peka ut efterblivna (vilket tycks ligga dig varmt om hjärtat att göra) får du se dig om efter en mer intelligent teknik. Språkbruket är legio.

Att man sedan kan vara verksam som jurist utan juris kandidat-examen är visserligen sant, men gör inte ditt inlägg mer imponerande.

Sven-Gustaf Staake

Jag försökte naturligtvis inte imponera, varken på dig eller någon annan, genom mitt tillrättaläggande av det gravt missvisande inlägget av Catami utan endast påpeka de, för alla normalbildade personer, uppenbart felaktiga uppgifter som denne individ torgförde här!

"Juristdomare" är inte ett etablerat uttryck inom den "juridiska facklitteraturen". Inom doktrinen används de vedertagna begreppen RÅDMÄN och NÄMNDEMÄN...... Språkbruket är således INTE legio!

Jag tycker fortfarande att inlägget visade att Catami är obildad (och säkerligen outbildad) inom området juridik! Slutsatsen att denne är efterbliven är kanske en överdrift men jag är så otroligt less på människor som skriver saker här som de faktiskt inte har en aning om och försöker framställa sig som normalbildade....
Citera
2008-07-15, 09:39
Medlem
retep1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Nån som vet nånting mer om den estniska fd kroppsbyggaren, norrmalmspolisen och numera moderata riksdagsmannen A**i Av**n. Han är förhörd av Palmeutredningen då han blev utpekad av två finska kvinnor i hörnet av Tunnelgatan några minuter för Palme dog. Han skulle ha stått där med en walkie-talkie och ett vapen innanför jackan.

Norrmalm var ju ökännt för sin högerextrema poliser. Nån som vet om även denna man var lagd åt det hållet på 80-talet. Hört ryktesvägen att han drog på sig många anmälningar som polis samt ett eventuellt samröre med baseballigan.

http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...=0338458649710

Känner hans dotter och vet vem pappan är. Jag är övertygad av att han ej har något med det att göra. Dels för att jag har mycket information och om han vore skyldig bör det komma fram mer detaljer i förhören.
Citera
2008-07-15, 09:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Jag försökte naturligtvis inte imponera, varken på dig eller någon annan, genom mitt tillrättaläggande av det gravt missvisande inlägget av Catami utan endast påpeka de, för alla normalbildade personer, uppenbart felaktiga uppgifter som denne individ torgförde här!

"Juristdomare" är inte ett etablerat uttryck inom den "juridiska facklitteraturen". Inom doktrinen används de vedertagna begreppen RÅDMÄN och NÄMNDEMÄN...... Språkbruket är således INTE legio!

Jag tycker fortfarande att inlägget visade att Catami är obildad (och säkerligen outbildad) inom området juridik! Slutsatsen att denne är efterbliven är kanske en överdrift men jag är så otroligt less på människor som skriver saker här som de faktiskt inte har en aning om och försöker framställa sig som normalbildade....

"Legio" var kanske väl starkt. "Förekommande" är ett faktum. Att hänvisa till "doktrinen" i det här sammanhanget är bara meningslöst. Det påminner mig om ett barn som som har lärt sig några nya ord och genast drar en förhastade slutsatsen att han äger större förståndsgåvor än de andra barnen.
Citera
2008-07-15, 10:22
Medlem
Citat:
"Legio" var kanske väl starkt. "Förekommande" är ett faktum. Att hänvisa till "doktrinen" i det här sammanhanget är bara meningslöst. Det påminner mig om ett barn som som har lärt sig några nya ord och genast drar en förhastade slutsatsen att han äger större förståndsgåvor än de andra barnen.

Därmed kan vi avsluta diskussionen angående begreppet "juristdomare"!

Mitt tidigare inlägg var korrekt och Catamis, och dennes beundrares, uppgifter var och är felaktiga!

Personangreppet får jag ta eftersom jag gick ut hårt mot Catami!

Att uttrycket "juristdomare" skulle vara "förekommande" inom den "juridiska facklitteraturen" är för mig en nyhet, jag tror inte att det förekommer i kurslitteraturen (eller ska jag skriva "juridiska facklitteraturen"? ) vid något svenskt universitet i vart fall (men där kan jag ha fel särskilt när en massa högskolor runt om i landet numera titulerar sig universitet!).

Fortsättningsvis försöker vi alla hålla oss till fakta när juridiska termer och begrepp skall diskuteras i denna, i övrigt mycket spännande, tråd!
Senast redigerad av Marty Kleinfeld 2008-07-15 kl. 10:24.
Citera
2008-07-15, 11:28
Medlem
Citat:

Citat:
Juristdomare" är inte ett etablerat uttryck inom den "juridiska facklitteraturen". Inom doktrinen används de vedertagna begreppen RÅDMÄN och NÄMNDEMÄN...... Språkbruket är således INTE legio!

Smickrande att du läser mina inlägg och jag kan ju förtydliga mig med att i hovrätten är det 3 juristdomare och 2 nämndemän som är politiskt utsedda. I tingsrätten är det en juristdomare och 3 nämndemän som är politiskt utsedda. Du kan läsa mer om det i den här texten.

För övrigt kan jag stava till ordet: titel
Citera
2008-07-15, 16:18
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Jag ska faktiskt ta och beställa den där knäppgöken Anérs bok. Hans anseende är väl inte helgjutet direkt, men det hindrar inte att han kan ha lite kul skvaller att komma med.

Fallet A*ti A*san innehåller ju en del potentiellt sprängstoff. Högerextremism sedan (minst) två generationer, kulturella rötter i judeutrotningens Balticum, ett medlemsskap i en "kamratförening" där man vrålade Sieg Heil. Ful är han också.

Sedan lyckas med en infiltration av rättssystemet och ett rumsrent riksdagsparti!

Detta verkar lovande!

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-07-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retep1
Känner hans dotter och vet vem pappan är. Jag är övertygad av att han ej har något med det att göra. Dels för att jag har mycket information och om han vore skyldig bör det komma fram mer detaljer i förhören.

Även om han inte är inblandad på något sätt ät påståendet att en polis fanns pa mordplatsen ganska anmärkningsvärt, givet att vittnena inte ljuger.

Vad tycker dottern om detta? Visste hon om att han blivit förhörd av palmegruppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in