Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-08, 14:26
  #1321
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Routern skulle jag tro. Vet inte om en hemsida kan se vilken form utav medium som datat skickas i. Beror nog på det står när man gör en lookup på IP.

Vilken hastighet får du? Är den hög, så är det garanterat 4G.

Runt 26 Mbit ner, på bredbandskollen.se. 5-6 Mbit upp.
Citera
2012-06-08, 18:18
  #1322
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Runt 26 Mbit ner, på bredbandskollen.se. 5-6 Mbit upp.

Det är 4G som används. 3G ger nog max 10 ned och 2 upp eller så.
Citera
2012-06-08, 18:41
  #1323
Medlem
SirKnasens avatar
Även jag har problem med mitt 3G mobilsurf på min iPhone 4s.
Avaktiverar jag 3G i telefonmenyn går det bra att surfa 2G Edge.
Ibland fungerar 3G igen efter att återaktivera det, ibland får jag vänta 5-10min innan 3G vill fungera igen.

Chattade lite med Tele2 förut och tjejen skrev bara att jag skulle testa mitt simkort i en annan telefon. Skulle problemet kvarstå skulle jag få ett nytt simkort.
Jag är tveksam till att det är fel på mitt SIM-kort men men... vad göra?
Citera
2012-06-09, 17:12
  #1324
Medlem
ZnuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Runt 26 Mbit ner, på bredbandskollen.se. 5-6 Mbit upp.

Det du ska gå efter är vilken färg lampan mode lyser/blinkar. Är den blå så surfar du på 4G nätet, är den grön så surfar du på 3G nätet. Vet inte vad den högsta teoretiska hastigheten på 3G nätet är, men har haft kunder som haft över 30mbit ner på 3G nätet. Kunden bodde då optimalt sett från hur masten står och det var även väldigt låg belastning på siten. Du kan även som du skrev tidigare kolla vad det står uppe i det högra hörnet på webinterfacet för att se vilket nät routern är uppkopplad mot. Jag brukar själv be kunder testa att köra en speedtest på BBK.se - Men om du vill se mer i detalj hur snabbt internet du får på diverse nät så föreslår jag att du laddar ner en torrent eller liknande och kan då se din maximala hastighet. Du kan även ringa den tekniska supporten och fråga om vart närmsta 4G mast står så att du på sätt kan ställa routern i riktning mot masten och förhoppningsvis förbättra signalstyrkan samt hastigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Även jag har problem med mitt 3G mobilsurf på min iPhone 4s.
Avaktiverar jag 3G i telefonmenyn går det bra att surfa 2G Edge.
Ibland fungerar 3G igen efter att återaktivera det, ibland får jag vänta 5-10min innan 3G vill fungera igen.

Chattade lite med Tele2 förut och tjejen skrev bara att jag skulle testa mitt simkort i en annan telefon. Skulle problemet kvarstå skulle jag få ett nytt simkort.
Jag är tveksam till att det är fel på mitt SIM-kort men men... vad göra?

Du kan ju testa SIM-kortet i en annan lur, men tror det kommer vara samma sak där. Hur fungerar 3G surfen för dig på andra platser? Fungerar det bra t.ex. inne i centrum så skulle jag nog dra slutsatsen att masten som du är uppkopplad mot när du är hemma ligger antingen dåligt till eller är hårt belastad.
Citera
2012-06-09, 18:54
  #1325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Även jag har problem med mitt 3G mobilsurf på min iPhone 4s.
Avaktiverar jag 3G i telefonmenyn går det bra att surfa 2G Edge.
Ibland fungerar 3G igen efter att återaktivera det, ibland får jag vänta 5-10min innan 3G vill fungera igen.

Chattade lite med Tele2 förut och tjejen skrev bara att jag skulle testa mitt simkort i en annan telefon. Skulle problemet kvarstå skulle jag få ett nytt simkort.
Jag är tveksam till att det är fel på mitt SIM-kort men men... vad göra?

Det är ett känt problem hos Tele2 pga att deras nät är överbelastat. Ibland hjälper det med ett simkortsbyte. Här finns en tråd på Swedroid om det problem du beskriver med Tele2 http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=60348

Så det lär inte hjälpa med att testa ditt simkort i en annan mobil som ZnuZ sa. Försök istället att få ett nytt simkort från Tele2. Du kan ju säga att du upplevde samma problem i en annan telefon, kan göra det lättare att få ett nytt simkort.
Citera
2012-06-09, 21:13
  #1326
Medlem
Använder: Thomson TG585v8, har testat starta om, ingen skillnad.

Har ring supporten och dom har t.o.m skickat ett nytt modem, det funka bra i ett par dagar sen börja det strula igen...

När jag felsöker problemet står det Ingen ATM-aktivitet har identifierats på DSL-linje

allt sitter i kopplat rätt!

VART LIGGER FELET!
Citera
2012-06-10, 11:53
  #1327
Medlem
RissaTridactylas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZnuZ
Det du ska gå efter är vilken färg lampan mode lyser/blinkar. Är den blå så surfar du på 4G nätet, är den grön så surfar du på 3G nätet. Vet inte vad den högsta teoretiska hastigheten på 3G nätet är, men har haft kunder som haft över 30mbit ner på 3G nätet. Kunden bodde då optimalt sett från hur masten står och det var även väldigt låg belastning på siten. Du kan även som du skrev tidigare kolla vad det står uppe i det högra hörnet på webinterfacet för att se vilket nät routern är uppkopplad mot. Jag brukar själv be kunder testa att köra en speedtest på BBK.se - Men om du vill se mer i detalj hur snabbt internet du får på diverse nät så föreslår jag att du laddar ner en torrent eller liknande och kan då se din maximala hastighet. Du kan även ringa den tekniska supporten och fråga om vart närmsta 4G mast står så att du på sätt kan ställa routern i riktning mot masten och förhoppningsvis förbättra signalstyrkan samt hastigheten.

Tror inte riktigt på det här. Tele2 har 14,4 mbit/s på turbo 3G. Mer stödjer inte tekniken, och det kommer man aldrig upp i. Är dock bara mobilt bredband som har tillgång till den här tekniken då vi lägger in spärrar på mobilababonnemangen så det spärras på 10mbit/s på 3g nätet.
Citera
2012-06-10, 14:49
  #1328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RissaTridactyla
Tror inte riktigt på det här. Tele2 har 14,4 mbit/s på turbo 3G. Mer stödjer inte tekniken, och det kommer man aldrig upp i. Är dock bara mobilt bredband som har tillgång till den här tekniken då vi lägger in spärrar på mobilababonnemangen så det spärras på 10mbit/s på 3g nätet.
Citat:
Ursprungligen postat av ZnuZ
Det du ska gå efter är vilken färg lampan mode lyser/blinkar. Är den blå så surfar du på 4G nätet, är den grön så surfar du på 3G nätet. Vet inte vad den högsta teoretiska hastigheten på 3G nätet är, men har haft kunder som haft över 30mbit ner på 3G nätet. Kunden bodde då optimalt sett från hur masten står och det var även väldigt låg belastning på siten. Du kan även som du skrev tidigare kolla vad det står uppe i det högra hörnet på webinterfacet för att se vilket nät routern är uppkopplad mot. Jag brukar själv be kunder testa att köra en speedtest på BBK.se - Men om du vill se mer i detalj hur snabbt internet du får på diverse nät så föreslår jag att du laddar ner en torrent eller liknande och kan då se din maximala hastighet. Du kan även ringa den tekniska supporten och fråga om vart närmsta 4G mast står så att du på sätt kan ställa routern i riktning mot masten och förhoppningsvis förbättra signalstyrkan samt hastigheten.

Den teoretiska maxhastigheten för Tele2s mobila bredband är 25Mbit/s - detta finns idag endast på ett fåtal ställen. När de säger upp till 25Mbit/s skulle det lika gärna kunna vara någonstans mellan 16-25Mbit/s, alltså troligtvis en hastighet på upp till ca 21Mbit/s. Den praktiska hastigheten för Tele2s 3G-nät, i hela Sverige, är 5-20Mbit/s beroende på vart man befinner sig samt hur ens förhållanden ser ut. Självklart kan denna hastighet påverkas beroende på vart man befinner sig samt vad man har för utrustning.

Hur någon av dina kunder ska ha kommit upp i hastigheter över 30Mbit/s är nästintill omöjligt, speciellt med Tele2, av några olika anledningar. Tele2s 3G nät klarar idag upp till 25Mbit/s, Telia utger det för att vara 10-32Mbit/s, där 32Mbit/s verkligen är sällsynt. 3s och Telenors 3G-nät, främst 3s, är de som klarar 32Mbit/s i en större del av Sverige. I deras 32Mbit/s områden är normlahastigheten 10-25Mbit/s - det kan självklart vara lägre men har du goda förhållanden och ett modem som klarar hastigheterna är det den hastigheten de flesta uppnår.

Så om du har kunder som kommit över 30Mbit/s i Tele2s 3G-nät skulle jag gärna se något utdrag från t.ex. TPTEST, BBK eller Speedtest på det. Eller något annat där vi får det svart på vitt. Det skulle även vara intressant att få reda på exakt vilken hastighet de fick ut.
__________________
Senast redigerad av cammen3 2012-06-10 kl. 15:10.
Citera
2012-06-11, 15:29
  #1329
Medlem
ZnuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RissaTridactyla
Tror inte riktigt på det här. Tele2 har 14,4 mbit/s på turbo 3G. Mer stödjer inte tekniken, och det kommer man aldrig upp i. Är dock bara mobilt bredband som har tillgång till den här tekniken då vi lägger in spärrar på mobilababonnemangen så det spärras på 10mbit/s på 3g nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Den teoretiska maxhastigheten för Tele2s mobila bredband är 25Mbit/s - detta finns idag endast på ett fåtal ställen. När de säger upp till 25Mbit/s skulle det lika gärna kunna vara någonstans mellan 16-25Mbit/s, alltså troligtvis en hastighet på upp till ca 21Mbit/s. Den praktiska hastigheten för Tele2s 3G-nät, i hela Sverige, är 5-20Mbit/s beroende på vart man befinner sig samt hur ens förhållanden ser ut. Självklart kan denna hastighet påverkas beroende på vart man befinner sig samt vad man har för utrustning.

Hur någon av dina kunder ska ha kommit upp i hastigheter över 30Mbit/s är nästintill omöjligt, speciellt med Tele2, av några olika anledningar. Tele2s 3G nät klarar idag upp till 25Mbit/s, Telia utger det för att vara 10-32Mbit/s, där 32Mbit/s verkligen är sällsynt. 3s och Telenors 3G-nät, främst 3s, är de som klarar 32Mbit/s i en större del av Sverige. I deras 32Mbit/s områden är normlahastigheten 10-25Mbit/s - det kan självklart vara lägre men har du goda förhållanden och ett modem som klarar hastigheterna är det den hastigheten de flesta uppnår.

Så om du har kunder som kommit över 30Mbit/s i Tele2s 3G-nät skulle jag gärna se något utdrag från t.ex. TPTEST, BBK eller Speedtest på det. Eller något annat där vi får det svart på vitt. Det skulle även vara intressant att få reda på exakt vilken hastighet de fick ut.

Får gå på vad ni skriver, har för mig att kunden som ringde in pga. hastighetsproblem fick väldigt mycket bättre hastighet efter att ha ställt om Tele2's 4G router till 3G only samt ställt routern i ett fönster, den kunden fick ut 30,08mbit enl. BBK (har jag för mig). Om det är sant eller inte kan jag inte direkt svara på, kunden kan ha sett fel eller bara ljugit.
Citera
2012-06-19, 21:30
  #1330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
De har ersätt Smart Student med de nya Volym Student abonnemangen!

Jag har tillslut tecknat ett tele2 volym låg student, 89 kr/mån + SGS3 för 150kr/mån i 24 månader.

Riktigt bra erbjudande, faktiskt bättre än maxi unlimited som jag lyckades schabbla bort i väntan på att sgs3 skulle komma med. Och råkar man behöva mer än 300 minuter, är det bara att "höja volymen". +100 spänn och -50 spänn för mobilen => för 50 kr extra (totalt 289 kr) får man 1000 minuter, 1000 sms, etc. Grymt sa grisen!

Vill också passa på att tacka för att ni jobbat bort kötiden i kundtjänst, nu kommer man fram på nån minut istället för uppåt en halvtimme.
Citera
2012-06-19, 23:19
  #1331
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devnu
Jag har tillslut tecknat ett tele2 volym låg student, 89 kr/mån + SGS3 för 150kr/mån i 24 månader.

Riktigt bra erbjudande, faktiskt bättre än maxi unlimited som jag lyckades schabbla bort i väntan på att sgs3 skulle komma med. Och råkar man behöva mer än 300 minuter, är det bara att "höja volymen". +100 spänn och -50 spänn för mobilen => för 50 kr extra (totalt 289 kr) får man 1000 minuter, 1000 sms, etc. Grymt sa grisen!

Vill också passa på att tacka för att ni jobbat bort kötiden i kundtjänst, nu kommer man fram på nån minut istället för uppåt en halvtimme.

Va roligt att du är nöjd med ditt köp. Ha de bra!
Citera
2012-06-20, 01:34
  #1332
Medlem
JahLoves avatar
sjukaste jag varit me om...

förra månaden så SMSade jag Medium o fick då "pluspaketet" (X antal gb/månaden) för 49:-..Inga problem..
Märkte att de ändå tog slut hyffsat snabbt, så tänkte att jag skulle "uppgradera" till Large (3gb lr nåt sånt), så gjorde det i förrigår (söndag).

Idag (tisdag) så får jag ett SMS från comviq, som lyder att jag inom 2 dagar så laddas mitt "Medium" pluspaket på..
Vafalls...jag har ju redan betalat 89:- för Large-paketet...
Ringer Comviq, och får då reda på att "Om jag inte ringt in, så hade jag blivit nergraderad automatiskt till Medium, Även fast jag betalat 89:-..." Jag skulle alltså få betala 49:- + 89:-, MEN, jag skulle inte få tillgång till Largepaketet, och då skulle dessa 89:- bli helt värdelösa!
Jag fick iaf. reda på, att man måste tydligen RINGA IN, och tala om att man vill "Uppgradera" eller skicka "stopp" till någotnummerjaginteminns.

Så tänk på det ni som har Pluspaket, NI BLIR BLÅSTA PÅ CASH, OM NI INTE "Avbryter" ERAT NUVARANDE PLUSPAKET!
Uppgraderar ni som jag gjorde från MEDIUM - LARGE, utan att meddela, så får ni betala båda kostnaderna, PLUS att ni får den antalet GB/mån som ingår i MEDIUM paketet...

Tur som jag har så lyckades dom på supporten att stoppa detta...
Jag känner mig ändå lite blåst, för jag har fått absolut NADA information om detta...
och jag kan nästan garantera att ALLA som har detta pluspaket, inte vet om detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback