Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Kalohux kanske menade revisionsterna som finns i detta forum, dom vars bluffar farbror Sven, d00rkey, Vänlige Viktor och Herkulesbig genomskådat efter att ha läst verk av nutida historiker.
Det är exakt vad jag menar. Antingen finns det helt enkelt inte så många revisionistiska bluffar att genomskåda i dom där böckerna eller också är ovanstående extremt mycket sämre på att föra fram sin sak än revisionisterna på det här forumet.
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Var är det myckna som farbror Sven borde ha kommit med under åren? Går det att länka?
Jag har inte hittat något substantiellt överhuvudtaget, det är mest någon diffus känsla om vad som är moraliskt och intellektuellt överlägset att tro, samt någon föreställning om att den som har bäst betyg i Svenska på universitetsnivå, per automatik på något sätt alltid, i alla diskussioner skulle ha något slags tolkningsföreträde i olika argument.
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det överlåter jag åt andra att döma.
Och det är exakt vad jag gör, jag dömer seger åt revisionisterna, inte på knockout men överlägset på poäng.
För övrigt kan jag väl rätt allmänt anse, med tanke på det ovanstående, att det är rätt obegåvat att i en diskussion, där man försöker bevisa sin ståndpunkt, att gång efter annan, i allt större desperation, framhäva sin egen förträfflighet, intellektuella överlägsenhet, moraliska överlägsenhet och listan fortsätter...
Och det är så jag upplever den här frågan på det stora hela taget, revisionisterna presenterar hårda fakta och dom troende presenterar hur mycket mer överlägsna dom är än andra människor, och refererar till material som är svårt eller omöjligt att göra sig tillgängligt, samtidigt som alla argumenten hela tiden kan "bevisas" genom olika "regler" som dom har fått lära sig i skolan.
Det måste ju i förlängningen betyda att det man har fått lära sig i skolan alltid är det som är rätt, och det är det i och för sig, men bara i den tiden man då lever.
Troende är extremt beroende av rutiner och regler och målar in sig allt mer i små hörn medan revisionisterna tänker fritt, vilket också på det stora hela taget bidrar kraftigt till trovärdigheten.
Revisionisten: Jag tror så här för att jag har sett och hört det här.
Den troende: Jag tror så här för att jag har fått lära mig det här i skolan.
Det här är ju naturligtvis min personliga uppfattning, grovt generaliserat och ingen allstädes rådande sanning, men överlag så är det en rätt dålig idé att gång efter annan hänvisa till sin egen förträfflighet, istället för till fakta, i en debatt där man är ärligt ute efter att övertyga sina motståndare eftersom det alltid leder till aversion och får den man försöker övertyga att söka sig bort från en, istället för att omfamna ens argument.
Hade det varit en debatt som var ägnad till att bevisa sin egen förträfflighet så hade det kunnat passera men tyvärr blir argumentationen haltande i alla övriga diskussioner.
Det är väl mina tankar på det stora hela taget så här långt.