2014-06-29, 22:49
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Nu pratar vi om koncentrationsläger här som hen nämnde, inga naturliga orsaker. Letar du fel lr hur är det fatt?!

Ja, tyfus var den vanligaste dödsorsaken nämligen. En sjukdom således, t.ex dog den berömda Anne Frank bevisligen i tyfus. Blev Anne Frank dödad anser du?
2014-06-29, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ja, tyfus var den vanligaste dödsorsaken nämligen. En sjukdom således, t.ex dog den berömda Anne Frank bevisligen i tyfus. Blev Anne Frank dödad anser du?

Du pratade om cancer. Dessutom är inte tyfus naturlig orsak, den orsakades av att de bodde i läger. Nej.
2014-06-29, 22:57
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Du pratade om cancer. Dessutom är inte tyfus naturlig orsak, den orsakades av att de bodde i läger. Nej.

Tyfus är en av de äldsta sjukdomarna i mänsklighetens historia. Men du verkar ha lite problem med svenskan, dödas är något som sker aktivt medan dog kan ske av en passiv orsak och lägervistelse ändrar inte på denna viktiga språkliga skillnad.
2014-06-29, 23:05
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Jane Floerchinger, "Concentration Camp Conditions Killed Most Inmates, Doctor Says," The Wichita Eagle, April 1, 1980, p. 4C.

Jag lyckas tyvärr inte hitta originalartikeln.

Citat:
Hävdar verkligen Dr. Larsson i "Crime doctor" på s.61 att judar gasades? Eller att de fick injektioner med cyanid? John D. McCallums biografi, "Crime doctor", om Dr. Charles Larsson är välkänd bland revisionister.

Ja, det är om gasningar det handlar om. Han säger inte hur många, bara:
"in my opinion, only relatively few of the inmates I personally examined at Dachau were murdered in this manner.". Han säger alltså att han hittat judar som blivit gasade samt att bland just de offer han undersökt är det relativt sett inte många.

Vad revisionister brukar hävda är att ingen av hans rapporter nämner cyanid och därför finns inga obduktionsbevis. Det här är dock en sanning med modifikation för att få det att låta som att han förnekar gasningarna. I de egna rapporterna säger han inte uttryckligen orden cyanid eller cyklon B eller någon specifik gas. Ofta säger han ung. bara: "De resterande 20 kropparna bär inga yttre spår av våld och har 'troligen' blivit gasade. Eller så säger han att "de sägs" ha dött av gas. Vad jag har förstått så har han lyckats fastställa gas i en hel del fall, men i andra har han arbetat mycket snabbt och inte helt och hållet kunna fastställa dödsorsak. Men då är han också mycket tydlig med att just i de fallen så måste han gå på hörsägen. Det finns absolut ett mått av osäkerhet i flera av rapporterna, i andra är han tydligare och verkar säkrare.

Jag har försökt läsa mig till om vad som sägs i tidningsartikeln utan att ha hittat hela texten. Vad som citeras är att han skall ha sagt: "What we've heard is that six million Jews were exterminated. Part of that is a hoax" Han säger alltså inte att förintelsen är en bluff, utan det att sex miljoner judar skall ha utrotats är delvis en bluff. Vad jag får ut av hans bok är att han anser att i alla fall en hel del av gasningarna är utförda på sjuka och icke arbetsdugliga judar och andra, som en slags barmhärtighetsåtgärd och för att hindra smittspridning. Alltså skulle det vara fel att säga att just dessa skall ha varit del av en plan om utrotning.

Eftersom jag finner honom vara en intelligent person och hans arbete som sakligt accepterar jag att det här är hans bild av verkligheten baserad på egna erfarenheter. Den här "barmhärtighetsursäkten" stämmer också in på en hel del brevväxling mellan höga SS-officerare:

Brev från Hugo Hoppenerner, hög SS-officerare och Warthegaus polischef till SS-Obersturmbannfuehrer Eichmann, 16:e juli 1941:

Subject: Solution of the Jewish question
4) This winter there is a danger that not all of the Jews can be fed anymore. One might weigh honestly, if the most humane solution might not be to finish off those of the Jews who are not employable by means of some quick-working device. At any rate, that would be more pleasant than to let them starve to death.
5) For the rest, the proposal was made that in this camp all the Jewish women, from whom one could still expect children, should be sterilized so that the Jewish problem may actually be solved completely with this generation.
Senast redigerad av MasterBait 2014-06-29 kl. 23:11.
2014-06-29, 23:26
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jag lyckas tyvärr inte hitta originalartikeln.

Ja, det är om gasningar det handlar om. Han säger inte hur många, bara:
"in my opinion, only relatively few of the inmates I personally examined at Dachau were murdered in this manner.". Han säger alltså att han hittat judar som blivit gasade samt att bland just de offer han undersökt är det relativt sett inte många.

Vad revisionister brukar hävda är att ingen av hans rapporter nämner cyanid och därför finns inga obduktionsbevis. Det här är dock en sanning med modifikation för att få det att låta som att han förnekar gasningarna. I de egna rapporterna säger han inte uttryckligen orden cyanid eller cyklon B eller någon specifik gas. Ofta säger han ung. bara: "De resterande 20 kropparna bär inga yttre spår av våld och har 'troligen' blivit gasade. Eller så säger han att "de sägs" ha dött av gas. Vad jag har förstått så har han lyckats fastställa gas i en hel del fall, men i andra har han arbetat mycket snabbt och inte helt och hållet kunna fastställa dödsorsak. Men då är han också mycket tydlig med att just i de fallen så måste han gå på hörsägen. Det finns absolut ett mått av osäkerhet i flera av rapporterna, i andra är han tydligare och verkar säkrare.

Jag har försökt läsa mig till om vad som sägs i tidningsartikeln utan att ha hittat hela texten. Vad som citeras är att han skall ha sagt: "What we've heard is that six million Jews were exterminated. Part of that is a hoax" Han säger alltså inte att förintelsen är en bluff, utan det att sex miljoner judar skall ha utrotats är delvis en bluff. Vad jag får ut av hans bok är att han anser att i alla fall en hel del av gasningarna är utförda på sjuka och icke arbetsdugliga judar och andra, som en slags barmhärtighetsåtgärd och för att hindra smittspridning. Alltså skulle det vara fel att säga att just dessa skall ha varit del av en plan om utrotning.

Eftersom jag finner honom vara en intelligent person och hans arbete som sakligt accepterar jag att det här är hans bild av verkligheten baserad på egna erfarenheter. Den här "barmhärtighetsursäkten" stämmer också in på en hel del brevväxling mellan höga SS-officerare:

Brev från Hugo Hoppenerner, hög SS-officerare och Warthegaus polischef till SS-Obersturmbannfuehrer Eichmann, 16:e juli 1941:

Subject: Solution of the Jewish question
4) This winter there is a danger that not all of the Jews can be fed anymore. One might weigh honestly, if the most humane solution might not be to finish off those of the Jews who are not employable by means of some quick-working device. At any rate, that would be more pleasant than to let them starve to death.
5) For the rest, the proposal was made that in this camp all the Jewish women, from whom one could still expect children, should be sterilized so that the Jewish problem may actually be solved completely with this generation.

Det var ju i en liten lokaltidning som Dr. Charles Larsson intervjuades, inte säkert att de digitaliserat upplagan från 1980.

Jag hävdar bestämt att Dr. Larsson aldrig påstått att några gasningar ägt rum i Dachau. Det finns nämligen mig veterligt ingen från officiellt "Holocousthåll" numer som påstår att gasningar skulle ha ägt rum i Dachau eller i Tyskland överhuvudtaget.

"Dr. Martin Broszat of the Munich-based Institute for Contemporary History, which is funded by the German government, stated categorically in a 1960 letter to the German weekly Die Zeit: "Neither in Dachau nor in Bergen-Belsen nor in Buchenwald were Jews or other prisoners gassed." [17] Professional "Nazi hunter" Simon Wiesenthal stated in 1975 and again in 1993 that "there were no extermination camps on German soil."

http://www.ihr.org/leaflets/libcamps.shtml
2014-06-29, 23:32
Medlem
Citat:

Det finns en hel del som motsäger dina påståenden i avsnittet "The Typhus Myth" i länken nedan...

http://www.holocaust-history.org/auschwitz/body-disposal/
2014-06-29, 23:36
Medlem
Citat:
Det var ju i en liten lokaltidning som Dr. Charles Larsson intervjuades, inte säkert att de digitaliserat upplagan från 1980.

Jag hävdar bestämt att Dr. Larsson aldrig påstått att några gasningar ägt rum i Dachau. Det finns nämligen mig veterligt ingen från officiellt "Holocousthåll" numer som påstår att gasningar skulle ha ägt rum i Dachau eller i Tyskland överhuvudtaget.

"Dr. Martin Broszat of the Munich-based Institute for Contemporary History, which is funded by the German government, stated categorically in a 1960 letter to the German weekly Die Zeit: "Neither in Dachau nor in Bergen-Belsen nor in Buchenwald were Jews or other prisoners gassed." [17] Professional "Nazi hunter" Simon Wiesenthal stated in 1975 and again in 1993 that "there were no extermination camps on German soil."

http://www.ihr.org/leaflets/libcamps.shtml

Man gasade ihjäl folk under Eutanasi-programmet, i Tyskland, vilket är välkänt bland alla seriösa historiker på området.
2014-06-30, 00:33
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:

Man borde kunna publicera hela texten. Om man inte har något att dölja och rycker citat ur sitt sammanhang dvs. Jag har naturligtvis ingen aning om vad som egentligen står i artikeln, så den kommenterar jag inte.

Citat:

"Neither in Dachau nor in Bergen-Belsen nor in Buchenwald were Jews or other prisoners gassed."

Hmm....

Citat:
If Dachau was in Germany and even Simon Wiesenthal says that it was not an extermination camp, why do thousands of veterans in America say that it was an extermination camp?

The IHR says:

Because after the Allies captured Dachau, thousands of G.I.s were led through Dachau and shown buildings alleged to be gas chambers, and because the mass-media widely, but falsely, stated that Dachau was a "gassing" camp.

Nizkor replies:

In the sense that tens of thousands of people were starved to death and sporadically killed in it, yes, Dachau was a death camp. The term "extermination camp" should probably not be applied to Dachau, because that is generally taken to mean one of the large camps in occupied Poland where mass gassings were performed (see question 3).

What is not in question is that the gas chamber did exist. The Allies captured the memo sent from Dr. Sigmund Rascher at Dachau to Himmler, which read (see Kogon et al., Nazi Mass Murder, 1993, p. 202):

As you know, the same facilities [gas chambers] have been built at the Dachau concentration camp as at Linz [Hartheim]. Whereas the "invalid transports" end up in certain chambers anyway, I ask whether we cannot test some of our various combat gases on specific persons who are involved in the action. Up till now there have only been animal tests or accounts of accidental deaths in the manufacture of these gases. Because of this paragraph, I have sent this letter marked "Secret."

An American reporter made a movie showing the gas chamber very soon after the camp's capture, showing how it was labelled "Brausebad" ("showers") despite having no shower facilities.

The question of whether the gas chamber can be proved to have been used has not been definitively answered. Some historians say that there is no question: it was never used. Some say that the question is still open. It comes down to two testimonies: that of a British officer named Payne-Best who says he heard Dr. Rascher speak of gassings, and that of Dr. Franz Blaha, who testified under oath to experimental gassings. For more information, see Kogon et al., op. cit., pp. 202-204, and Blaha's testimony in Trial of the Major War Criminals, 1947, vol. V, pp. 167-199. Dr. Charles Larson, a forensics expert, also examined gassing victims at the camp, saying "only relatively few of the inmates I personally examined at Dachau were murdered in this manner."

Holocaust-deniers, of course, only present the point of view which says that it was never used. They often quote from a 1960 letter written by the director of the Institut für Zeitgeschichte (Institute for Contemporary History), in Munich (see Die Zeit, August 19, 1960, p. 16):

No Gassing in Dachau

Neither in Dachau nor in Bergen-Belsen nor in Buchenwald were Jews or other prisoners gassed.

The letter of course confirms that mass gassing did take place in the larger camps. Holocaust-deniers don't like to mention that part. They also don't like to mention that, since 1960, the Institut has performed more research and has come to a new conclusion. They now say:

...a gas chamber was established [in Dachau] in which...a few experimental gassings were undertaken, as more recent research has confirmed.

Finally, the "mass media," for the most part, states the facts: that Dachau was used for gassing on a very small scale. Whether the term "gassing camp" is appropriate would probably depend on context. If the IHR can present a cite in which a newspaper or magazine has printed an inaccuracy, let them do so. It won't be the first time, nor the last, that something was erroneously printed. If Holocaust-deniers think errors in newspapers help prove that the Holocaust did not occur, they are obviously deluded.

http://www.nizkor.org/features/qar/qar04.html
Senast redigerad av MasterBait 2014-06-30 kl. 00:36.
2014-06-30, 01:07
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
[...]
"Förintelsen" tycks ha varit en sådan händelse där offren obducerades, om man ska tro Dr Nyiszli [...]

Han gjorde obduktioner åt Dr Mengele, [...]
Jag får erkänna att jag hade fel i sak. (Något som en förnekare dock aldrig skulle understå sig att göra.)

Självklart obducerades en del mordoffer av t ex Dr Nyiszli och, som du själv skriver, på uppdrag av Dr Mengele. Så nu kan vi istället övergå till att börja bråka om vilken sorts mordoffer han hade i uppdrag att bl a obducera...
Senast redigerad av d00rkey 2014-06-30 kl. 01:21.
2014-06-30, 01:20
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Hävdar verkligen Dr. Larsson i "Crime doctor" på s.61 att judar gasades? Eller att de fick injektioner med cyanid? John D. McCallums biografi, "Crime doctor", om Dr. Charles Larsson är välkänd bland revisionister.
Jaså. Det verkar alltså som att det är helt riktigt att fångar dödades med cyanid i vilket fall som helst, och som jag förstår det i Dachau. Varför skulle i så fall gasningar i Polen vara helt uteslutet men injektioner i t ex Dachau inte vara det?
2014-06-30, 09:21
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Man borde kunna publicera hela texten. Om man inte har något att dölja och rycker citat ur sitt sammanhang dvs. Jag har naturligtvis ingen aning om vad som egentligen står i artikeln, så den kommenterar jag inte.

Hmm....

http://www.nizkor.org/features/qar/qar04.html

Tja, du har ju själv inte bifogat någon länk till biografin "Crime doctor" och verifierat citatet på s.61 av Dr. Larsson. Det får du gärna göra för boken är som sagt välkänd i revisionistkretsar även om jag själv inte har läst den.

Den berömda gaskammaren i Dachau. Min favoritbild på den är "US Army photo SC 206194" där man på dörren kan se en dödskalle och texten "Caution! Gas! Life danger! Do not open!".

Intressant hur myten förändras över tiden, för sannerligen är det inte tidningar som stått för rövarhistorierna utan de har kommit från officiellt håll.

The Nuremberg Tribunal proceedings contain two important references, the first in the so-called Chavez Report, dated 7 May 1945:

"The new [crematorium] building had a gas chamber for executions… The gas chamber was labeled ‘shower room’ over the entrance and was a large room with airtight doors and double-glassed lights, sealed and gas proof. The ceiling was studded with dummy shower heads. A small observation peephole, double-glassed and hermetically sealed, was used to observe the conditions of the victims. There were grates in the floor. Hydrogen cyanide was mixed in the room below, and rose into the gas chamber and out the top vents."

http://forum.codoh.com/viewtopic.php?t=6759
2014-06-30, 10:48
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man gasade ihjäl folk under Eutanasi-programmet, i Tyskland, vilket är välkänt bland alla seriösa historiker på området.

För om en historiker ifrågasätter gasningar i Action-T4 programmet så är ju vederbörande inte seriös, eller hur? Även här figurerar ju de berömda duschrummen som maskering för gaskammare, vid Hartheim Castle t.ex, och det är ju för väl att de allierade lyckats "rekonstruera" dem efter kriget.

http://forum.codoh.com/viewtopic.php?t=1129
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-06-30 kl. 10:50. Anledning: Ord

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in