Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Jane Floerchinger, "Concentration Camp Conditions Killed Most Inmates, Doctor Says," The Wichita Eagle, April 1, 1980, p. 4C.
Jag lyckas tyvärr inte hitta originalartikeln.
Citat:
Hävdar verkligen Dr. Larsson i "Crime doctor" på s.61 att judar gasades? Eller att de fick injektioner med cyanid? John D. McCallums biografi, "Crime doctor", om Dr. Charles Larsson är välkänd bland revisionister.
Ja, det är om gasningar det handlar om. Han säger inte hur många, bara:
"in my opinion, only relatively few of the inmates I personally examined at Dachau were murdered in this manner.". Han säger alltså att han hittat judar som blivit gasade samt att bland just de offer han undersökt är det relativt sett inte många.
Vad revisionister brukar hävda är att ingen av hans rapporter nämner cyanid och därför finns inga obduktionsbevis. Det här är dock en sanning med modifikation för att få det att låta som att han förnekar gasningarna. I de egna rapporterna säger han inte uttryckligen orden cyanid eller cyklon B eller någon specifik gas. Ofta säger han ung. bara: "De resterande 20 kropparna bär inga yttre spår av våld och har 'troligen' blivit gasade. Eller så säger han att "de sägs" ha dött av gas. Vad jag har förstått så har han lyckats fastställa gas i en hel del fall, men i andra har han arbetat mycket snabbt och inte helt och hållet kunna fastställa dödsorsak. Men då är han också mycket tydlig med att just i de fallen så måste han gå på hörsägen. Det finns absolut ett mått av osäkerhet i flera av rapporterna, i andra är han tydligare och verkar säkrare.
Jag har försökt läsa mig till om vad som sägs i tidningsartikeln utan att ha hittat hela texten. Vad som citeras är att han skall ha sagt: "What we've heard is that six million Jews were exterminated. Part of that is a hoax" Han säger alltså inte att förintelsen är en bluff, utan det att sex miljoner judar skall ha utrotats är delvis en bluff. Vad jag får ut av hans bok är att han anser att i alla fall en hel del av gasningarna är utförda på sjuka och icke arbetsdugliga judar och andra, som en slags barmhärtighetsåtgärd och för att hindra smittspridning. Alltså skulle det vara fel att säga att just dessa skall ha varit del av en plan om utrotning.
Eftersom jag finner honom vara en intelligent person och hans arbete som sakligt accepterar jag att det här är hans bild av verkligheten baserad på egna erfarenheter. Den här "barmhärtighetsursäkten" stämmer också in på en hel del brevväxling mellan höga SS-officerare:
Brev från Hugo Hoppenerner, hög SS-officerare och Warthegaus polischef till SS-Obersturmbannfuehrer Eichmann, 16:e juli 1941:
Subject: Solution of the Jewish question
4) This winter there is a danger that not all of the Jews can be fed anymore. One might weigh honestly, if the most humane solution might not be to finish off those of the Jews who are not employable by means of some quick-working device. At any rate, that would be more pleasant than to let them starve to death.
5) For the rest, the proposal was made that in this camp all the Jewish women, from whom one could still expect children, should be sterilized so that the Jewish problem may actually be solved completely with this generation.