2012-11-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Du är helt galen.
Tror du verkligen på detta själv?

/VV

Vad är det som är så konstigt med påståendet? Det är trots allt förintelsesidan som utan någon som helst bevis förklarar avsaknaden av order för likvidering av judar med kodord, telepati och andra absurditeter.

Det enda som förintelsehistoriker gör är att referera till vittnesmål där man selektivt väljer ut de som stämmer in på den officiella versionen samtidigt som man ignorerar resten.

Naturligtvis så väljer man som förintelsetroende inte att genomföra några undersökningar om man inte absolut måste, risken är nämligen stor att uppgifter som inte stämmer med den gängse historieskrivningen uppdagas, och då blir det förstås ett ordentligt huvudbry med att försöka lappa ihop den ständigt läckande holohoaxskutan och rädda vad som räddas kan.
2012-11-27, 22:12
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Talar du som moderator eller enbart som användare? Självklart så har en trådstart ingenting med hur förhållandena är i andra fall och det har jag aldrig påstått. Det finns dock ingen anledning att bråka om bevisbördan om den frågan redan är klarlagd i trådstartens regler vilka gäller för den här specifika diskussionen. Om det är din uppfattning som moderator att detta inte ska gälla så är jag förstås villig att släppa frågan.

Nej, jag (och alla andra moderatorer) skriver alltid ut tydligt när vi uttalar oss i en fråga i moderatorsrollen. I alla andra fall är jag en användare precis som du och alla andra. Det är således min personliga uppfattning som användare att det inte är intressant att diskutera förintelsen utifrån ett perspektiv där den etablerade sidan ska behöva ombevisa att händelsen ägt rum. Precis lika ointressant som det är att diskutera med förnekare av Stalins eller Pol-Pots massutrotningar med utgångspunkten att händelserna inte ägt rum.

Jag kanske inte borde ha gett mig in i diskussionen eftersom den mycket märkliga trådstarten helt enkelt inte är intressant för mig, men diskussionen var i ett läge där bevisbördan diskuterades och jag ville helt enkelt ge min syn på saken.

Citat:
Sen så skulle jag vilja hävda att det inte är vad den samlade historiska expertisen tycker som är det viktiga utan varför de tycker det, även om jag kan hålla med om att det är en bra heuristisk grundregel för den oinsatta att tro på vad auktoriteten inom ett område tycker.

Visst är det så.

Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Tidigare:

[...]

Ledsen Erleb men det är i princip helt omöjligt att diskutera med dig när du styckar upp inlägg, citerar vilt till höger och vänster och när det helt saknas en röd tråd i inläggen. Du får gärna fråga mig saker, men det får gärna vara tydliga frågor och inte påståenden och funderingar som kastas ut hejvilt.

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Det spelar ingen roll att "rättegången redan skett i din och majoritetens värld" eftersom den var en ohederlig rättegång, ett skådespel, en teater där inga egentliga bevis las fram. Därmed kan jag använda ditt argument om skrik och sparkar. En påstådd historisk händelse blir inte mer sann för det.

Då får du helt enkelt presentera det som bevisar att rättegången var ohederlig. Rättegång som i den samlade etablerade historieskrivningen.

Citat:
Det hela är väldigt enkelt, det som i folkmun av någon outgrundlig anledning kommit att kallas "Förintelsen" har de facto aldrig bevisats!

Nej, det är inget de facto alls. Det är din personliga åsikt.

/feldgrau
2012-11-27, 23:43
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Vad är det som är så konstigt med påståendet?

Fattar du inte det är du lika korkad du.
Det har bedrivits och bedrivs fortfarande forskning om Förintelsen.
Att påstå att det inte gjorts är så dumt att tom BlizzardKing borde avstå från att skriva det.

/VV
2012-11-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ledsen Erleb men det är i princip helt omöjligt att diskutera med dig när du styckar upp inlägg, citerar vilt till höger och vänster och när det helt saknas en röd tråd i inläggen. Du får gärna fråga mig saker, men det får gärna vara tydliga frågor och inte påståenden och funderingar som kastas ut hejvilt.

I det här inlägget...:

https://www.flashback.org/sp40552809

...citerade jag bara dig (från två tidigare inlägg av dina dittills sammanlagda fem - nr 1 var från 2012-11-24, 13:11 - i tråden), samt länkade till en tråd om EU:s försök att förbjuda "Förintelseförnekelse"

Hela EU förbjuder ”Förintelseförnekelse”

Så här:

Citat:
Citat:
Mitt svar på frågeställningen är helt enkelt: för att den samlade historiska expertisen är ense om att förintelsen har inträffat.

Därefter är det fritt fram för förintelseförnekare att lägga fram motbevisning.

/feldgrau
Hur vet man att det är fritt fram?

https://www.flashback.org/t1315581

Via historiska erfarenheter?

År det att citera vilt till höger och vänster?

Är det inga tydliga frågor?

Igen:

Citat:
Därefter är det fritt fram för förintelseförnekare att lägga fram motbevisning.

/feldgrau

Efter vaddå?

Du skrev "helt enkelt" om vad den samlade expertisen är ense om (se ovan) fast den mycket märkliga trådstarten helt enkelt inte är intressant för dig...

Citat:
Jag kanske inte borde ha gett mig in i diskussionen eftersom den mycket märkliga trådstarten helt enkelt inte är intressant för mig, men diskussionen var i ett läge där bevisbördan diskuterades och jag ville helt enkelt ge min syn på saken.

Det blev dock läge för din syn på saken när du observerade att bevisbördan diskuterades.

Citat:
Det är således min personliga uppfattning som användare att det inte är intressant att diskutera förintelsen utifrån ett perspektiv där den etablerade sidan ska behöva ombevisa att händelsen ägt rum. Precis lika ointressant som det är att diskutera med förnekare av Stalins eller Pol-Pots massutrotningar med utgångspunkten att händelserna inte ägt rum.
(min fetning)

Tidigare svarade du följande i inlägg #1163, när jag undrade om begreppet revision kan diskvalificeras på förhand ... :

Citat:
Citat:
Då frågar man sig - kan själva begreppet revisionism dissas a priori?

Varför det? Lägg fram bevisning som motbevisar tidigare bevisning.

https://www.flashback.org/sp40543223

Jämför med det fetade i Feldgraucitatet närmast ovan....

Revision av historiska händelser verkar vara dödfödda projekt i princip redan...eller a priori, som det heter.

Det var då jag fick associationer till fotbollsresultat.

VM-turneringarnas resultat "revideras" vart fjärde år, eller hur? Utan att därför resultaten från tidigare VM-turneringar "ombevisas". Brasilien vann VM 1958, och när VM 1962 spelades så riskerade brassarna väl inte att resultaten från -58 "motbevisades"??

Men deras status som främsta fotbollsnation kunde kanske ha "reviderats"?

Är det så man ska se historiebevisningen också?
2012-11-28, 00:13
Medlem
Citat:
Citat:
Det hela är väldigt enkelt, det som i folkmun av någon outgrundlig anledning kommit att kallas "Förintelsen" har de facto aldrig bevisats!

/feldgrau

Tidigare:

Citat:

Citat:
Då frågar man sig - kan själva begreppet revisionism dissas a priori?

Varför det? Lägg fram bevisning som motbevisar tidigare bevisning.

https://www.flashback.org/sp40543223

Om det är möjligt att lägga fram bevisning mot Förintelsen som motbevisar tidigare bevisning, så har väl Förintelsen de facto aldrig bevisats?

Precis som Världsmästerskapet i fotboll "de facto aldrig bevisats"???
2012-11-28, 00:30
Medlem
Citat:
Att påstå att det inte gjorts är så dumt att tom BlizzardKing borde avstå från att skriva det.

/VV

Jag har inte påstått att forskning inte bedrivits eller bedrivs om holohoax-myten, däremot så blir det ju knappast någon särskilt bra forskning om man ständigt måste ha på sig vissa ideologiska skygglappar och inte kan komma till vissa slutsatser.

Vem vet, det kanske finns någon seriös förintelsetroende forskare av holohoaxen men jag har aldrig stött på någon sådan.
Senast redigerad av Skoll 2012-11-28 kl. 00:56.
2012-11-28, 15:00
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Då får du helt enkelt presentera det som bevisar att rättegången var ohederlig. Rättegång som i den samlade etablerade historieskrivningen.
Man önskar att folk som skriver här kunde läsa i trådarna innan de kastar ur sig självsäkra påståenden. Här är en tråd om exemeplvis Nürnbergrättegångarna som klargör dess teatraliska inslag:

https://www.flashback.org/t173900
Citat:

/feldgrau
Nej, du har fel. Vilket du möjligen hade förstått om du läst trådarna. "Förintelsen" har de facto INTE bevisats vare sig av någon domstol eller etablerad forskare. Så gott som samtliga hemfaller åt vittnesberättelser som blivit vederlagda av revisionister.
Senast redigerad av BlizzardKing 2012-11-28 kl. 15:02.
2012-11-28, 15:02
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:

/VV
Till yttermera visso är det sant och det vet du också men du vill inte erkänna och hemfaller därför åt invektiv. Ingen forskning värd namnet har förekommit eller förekommer. Capisce?
2012-11-28, 21:36
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
[...]

Nu gjorde du precis samma sak igen...

Citat:
Man önskar att folk som skriver här kunde läsa i trådarna innan de kastar ur sig självsäkra påståenden. Här är en tråd om exemeplvis Nürnbergrättegångarna som klargör dess teatraliska inslag:

https://www.flashback.org/t173900

Nu var ju Nürnbergrättegångarna en militärtribunal som anklagade ett antal herrar för bland annat brott mot mänskligheten. Det är inte detsamma som en juridisk instans som ska bevisa hurvida förintelsen ägt rum eller ej. Jag har inga problem med att man kritiserar rättegångarna som till viss grad orättvisa, det är en syn som säkerligen många etablerade historiker också delar. Men det gör varken från eller till när det gäller hurvida förintelsen ägt rum eller ej.

Citat:
Nej, du har fel. Vilket du möjligen hade förstått om du läst trådarna. "Förintelsen" har de facto INTE bevisats vare sig av någon domstol eller etablerad forskare. Så gott som samtliga hemfaller åt vittnesberättelser som blivit vederlagda av revisionister.

Och jag fortsätter att påstå att du har fel. Du tror inte att jag läst väldigt mycket i det här forumet med tanke på att jag har modererat det i tre omgångar? Då får du tro det. Jag är långt ifrån övertalad och vidhåller att förintelsen visst de facto har bevisats. Du verkar förvirra de facto ("av faktum") med de jure ("av lag")?

Nej, så gott som samtliga vittnesberättelser har inte alls blivit vederlagda. Och nej, det här är inte rätt tråd för att diskutera det.

/feldgrau
2012-11-28, 21:57
Medlem
Churchill ville tydligen inte ha någon Nürnbergprocess. Har ville helt enkelt låta skjuta några i det nazistiska toppskiktet få det ur världen. Men just därför att man ville undvika den här typen av mytbildning önskade amerikanerna och ryssarna utreda vad som hade hänt ordentligt, vilket man väl måste anse att de gjorde. Det finns hur mycket bevismaterial och vittnen som helst.
2012-11-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Churchill ville tydligen inte ha någon Nürnbergprocess. Har ville helt enkelt låta skjuta några i det nazistiska toppskiktet få det ur världen. Men just därför att man ville undvika den här typen av mytbildning önskade amerikanerna och ryssarna utreda vad som hade hänt ordentligt, vilket man väl måste anse att de gjorde. Det finns hur mycket bevismaterial och vittnen som helst.

Vittnen finns, övrig bevisning är det dåligt ställt med. Vittnena är dessutom inte särskilt trovärdiga och anses inte vara det ens av ansedda förintelsetroende historiker.
Senast redigerad av Skoll 2012-11-28 kl. 23:13.
2012-11-28, 22:34
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Till yttermera visso är det sant och det vet du också men du vill inte erkänna och hemfaller därför åt invektiv. Ingen forskning värd namnet har förekommit eller förekommer. Capisce?

Jaha. Först hade ingen forskning alls förekommit.
När du blir utpekad som en lögnare så ändras det till att vara ett subjektivt omdöme om forskningen.
Ditt egen personliga omdöme.
Du är och förblir en riktig pajas.
Snart tror ingen på dina lögner längre och det är nog bara bra det.

/VV

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in