2021-07-25, 02:14
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Månen kommer vara riktigt fint att titta på med sina kratrar och berg tydligt. Månfilter rekommenderas då månen blir väldigt ljus i teleskopet, det är inte dyrt.

Planeterna kommer att framstå som små skivor istället för prickar som man ser dem med blotta ögat och då pratar vi om Jupiter, Saturnus, Mars och Venus främst.
Vad är lämpligt filter för att få ekvatorialbanden på Jupiter att framträda tydligare? Inte vid fotografering då, utan visuellt.

Jag har ganska nyligen uppgraderat från mitt tidigare 6-tums till ett 12" SCT och man ser onekligen ganska mycket mer nu.
Både Saturnus och Jupiter framträder ganska starkt och det jag funderar på är om det räcker med ett vanligt gråfilter eller om det är något speciellt jag bör ha.
Ska tillägga att jag använder 2" okular.
Citera
2021-07-31, 03:49
Medlem
Haft ett intresse i astronomi och planeter sedan barndom , och alltid velat haft ett teleskop. Så slog äntligen till och köpte ett Skywatcher explorer 130mm spegelteleskop (Newtonreflektor) Aluminiumstativ

Klarblå himmel ikväll samt inatt. Perfekt läge för debut, så begav mig ut kring 23.30 tiden. Bor på landet så monterade upp teleskopet på en åker. Siktade först in mig på månen med 10mm okular. Jääklar var svårt det var att hitta den i teleskopet.. Fast jag har en rödpunktssökare, så blev det ett en utmaning men tillslut så dök ett stort sken upp. Justerade skärpan och helt plötsligt såg jag kratrar och berg längst månens landskap. Riktigt fint.
Men var inte nöjd här . Mitt mål var att se Saturnus inatt. Använde mig av Stellarium appen och riktade sökaren mot planeten. Justerade och skruvade lite fint på teleskopet tills jag såg ett sken i luppen. Justerade skärpan och visst var det Saturnus! Bytte okular från 10mm till 25mm med en 2x Barlow lins. Justerade skärpan och blev helt häpen . Fin sikt på planeten och dess ringar! Riktigt sjuk känsla!
Såg även Jupiter samt Ganymede , Io och Callisto.

Sorry för mycket text. Men är riktigt nöjd och det var en rejäl upplevelse. Dock undrar jag nu om jag kan få ut mer av teleskopet jag använder?
Sitter på Okular (1,25"): 10 mm & 25 mm
2x Barlow Lins.

Läser man om informationen på sidan jag köpte teleskopet, så står det att man kan uppnå förstoringar upp till 260x.
Förstoringarna jag har just nu är (med medföljande okular): 36x, 72x, 90x, 180x
Hittar dock ingen okular som är mer än 25mm som passar mitt teleskop ?
Citera
2021-08-05, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Läser man om informationen på sidan jag köpte teleskopet, så står det att man kan uppnå förstoringar upp till 260x.
Förstoringarna jag har just nu är (med medföljande okular): 36x, 72x, 90x, 180x
Hittar dock ingen okular som är mer än 25mm som passar mitt teleskop ?

Du har ett teleskop med ett f-tal på drygt 7. Det innebär att du behöver ett okular med 7 mm brännvidd för att få en utgångspupill på 1 mm vilket brukar anses vara det som ger maximal upplösning och förstoring hos ett teleskop. Det skulle ge en förstoring på 900/7 = 130x.

Du kan gå ner till 0,5 mm utgångspupill (3,5 mm brännvidd på okularet 260x förstoring) men det enda som händer är att objektet blir större och ljussvagare. Du ser tyvärr inga mera detaljer. Kan vara användbart för att skilja dubbelstjärnor åt dock.

Maximal utgångspupill brukar anses vara 7 mm vilket skulle innebära ett okular med drygt 50 mm brännvidd. Så långa brännvidder finns inte hos 1,25 tums okular och de brukar begränsas av ett field stop på 24 mm så det vettigaste att köpa är nog ett 32 mm plössl vilket kan fås billigt. 40 mm plössl ger en ljusstarkare bild (40/7 = 6 mm utgångspupil) men tyvärr är synfältet inte bredare pga av begränsningar hos okularet.

Du måste köpa en fokuserare och en diagonal som är större än den du har i ditt teleskop för att få ett bredare synfält.

Annars ett bra köp!
Citera
2021-08-09, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Vad är lämpligt filter för att få ekvatorialbanden på Jupiter att framträda tydligare? Inte vid fotografering då, utan visuellt.

Jag har ganska nyligen uppgraderat från mitt tidigare 6-tums till ett 12" SCT och man ser onekligen ganska mycket mer nu.

Är det ett Meade 12 tums teleskop? Kanske inte det mest optimala för planeterna då den centrala obstruktionen är över 40% och det är klart märkbar. Annars ett fantastiskt teleskop (alldeles för dyrt för mig).

Ett neodymium filter kanske kan passa även om jag aldrig har haft någon större nytta av filter.

https://www.teleskop-express.de/shop...et-Filter.html

Planeterna är alldeles för låga över horisonten för att det ska vara någon större mening att titta på dom just nu. Jag har ett newtonian teleskop (200 mm F6 10 p/v) och kan knappt urskilja två band hos Jupiter just nu. Man måste över 20 grader över horisonten för att undvika det mest av turbulensen i atmosfären.
Citera
2021-08-10, 01:18
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir-of-Melnibone
Är det ett Meade 12 tums teleskop? Kanske inte det mest optimala för planeterna då den centrala obstruktionen är över 40% och det är klart märkbar. Annars ett fantastiskt teleskop (alldeles för dyrt för mig).
Ja, jag hade turen att komma över ett begagnat Meade LX200-GPS som jag sedan köpte uppgradiringskit till med fräscha drev och annat som jag nu bytt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Heir-of-Melnibone
Ett neodymium filter kanske kan passa även om jag aldrig har haft någon större nytta av filter.

https://www.teleskop-express.de/shop...et-Filter.html

Planeterna är alldeles för låga över horisonten för att det ska vara någon större mening att titta på dom just nu. Jag har ett newtonian teleskop (200 mm F6 10 p/v) och kan knappt urskilja två band hos Jupiter just nu. Man måste över 20 grader över horisonten för att undvika det mest av turbulensen i atmosfären.
Tack för råden!
Citera
2021-08-12, 01:15
Medlem
Citat:
Ja, jag hade turen att komma över ett begagnat Meade LX200-GPS som jag sedan köpte uppgradiringskit till med fräscha drev och annat som jag nu bytt ut.

Tur att du fick tag på f/10 varianten. Mindre sekundär spegel och en obstruktion på bara 33%. Den nya LX600 har f/8 och är mera avsedd för fotografering.

Ergonomin är fantastiskt på dessa teleskop och det väger upp för den något sämre optiska kvaliten järmfört med en newtonian med lång brännvidd.
Citera
2021-10-02, 20:52
Medlem
EliasAlucards avatar
Hat länge haft planer på att köpa ett teleskop (har redan ett, men värdelöst teleskop som jag köpte på Lidl för en hundring, lol). Vad kan ni rekommendera mig för teleskop som jag kan observera planeterna i solsystemet och en massa coola stjärnor i andra solsystem, för en prislapp på runt 5-10 papp? Jag kan inget om tekniska specifikationer när det kommer till teleskop, är totalt n00b i det här området, så rekommendera mig gärna de bästa teleskopen till den bästa prislappen.
Citera
2021-10-03, 19:53
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hat länge haft planer på att köpa ett teleskop (har redan ett, men värdelöst teleskop som jag köpte på Lidl för en hundring, lol). Vad kan ni rekommendera mig för teleskop som jag kan observera planeterna i solsystemet och en massa coola stjärnor i andra solsystem, för en prislapp på runt 5-10 papp? Jag kan inget om tekniska specifikationer när det kommer till teleskop, är totalt n00b i det här området, så rekommendera mig gärna de bästa teleskopen till den bästa prislappen.
https://www.astrosweden.se/sv/articl...-goto-teleskop
Med en diameter på hela 15 cm ser du oerhört mycket i förhållande till det priset. Ofta är det atmosfären som är begränsande ändå även om man har större teleskop.
Goto-systemet gör att den hjälper dig att hitta spännande objekt och sedan håller dem centrerade så att de inte försvinner ut bild p.g.a. jordens rotation.

Fastnar du för hobbyn kan du med fördel sedan komplettera med ett par lite exklusivare okular.
Senast redigerad av ksv 2021-10-03 kl. 19:56.
Citera
2021-10-04, 23:35
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
https://www.astrosweden.se/sv/articl...-goto-teleskop
Med en diameter på hela 15 cm ser du oerhört mycket i förhållande till det priset. Ofta är det atmosfären som är begränsande ändå även om man har större teleskop.
Goto-systemet gör att den hjälper dig att hitta spännande objekt och sedan håller dem centrerade så att de inte försvinner ut bild p.g.a. jordens rotation.

Fastnar du för hobbyn kan du med fördel sedan komplettera med ett par lite exklusivare okular.
Ser bra ut. Stör mig dock på att man måste köpa ett batteripack för några tusen kronor också. Funkar väl om man stoppar i sladden i kontaktuttaget annars eller? Alltså om man kan observera hemifrån så att säga. Har ändå inte tänkt ta ut teleskopet. Går det med vanlig powerbank?

Hur bra ser man till exempel Boyajian's star och Betelgeuse med detta teleskop?

Gillar annars att den har WiFi och app (SynScan). Fler tips mottages.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-10-04 kl. 23:47.
Citera
2021-11-21, 14:54
Medlem
Hej,
Har en son på 12 år som är väldigt intresserad av rymden och rymdfart, följer allt på YT med Space X, Blue Orogin, NASA etc .

Jag har funderat på att kanske köpa ett teleskop till honom i julklapp men förstår ingenting av vad ni skriver i den här tråden.

Kan kan få tag på ett teleskop för 2000kr som är tillräckligt bra för eller är allt under 5000kr klassat som ”leksaker”?

Hur är begagnatmarknaden? Kan man få tag på sjyssta grejer från folk som byter upp sig?
Citera
2021-11-21, 16:13
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ser bra ut. Stör mig dock på att man måste köpa ett batteripack för några tusen kronor också. Funkar väl om man stoppar i sladden i kontaktuttaget annars eller? Alltså om man kan observera hemifrån så att säga. Har ändå inte tänkt ta ut teleskopet. Går det med vanlig powerbank?
Den går att köra på vanliga AA-batterier så du behöver inget extra. En vanlig adapter och förlängningssladd funkar också om du tänker hålla till i trädgården hemma.
Den drivs med 12v så en vanlig powerbank funkar nog inte.

Citat:
Hur bra ser man till exempel Boyajian's star och Betelgeuse med detta teleskop?
Ja, alla stjärnor går att titta på men man ska ha klart för sig att de ser likadana ut oavsett teleskop.
Planeter förstoras upp men vanliga stjärnor är så långt borta att det fortfarande förblir små prickar i ett teleskop. Däremot kan man förstås se dubbelstjärnor och stjärnhopar som inte går att se med blotta ögat.

Citat:
Ursprungligen postat av bobba_74
Hej,
Har en son på 12 år som är väldigt intresserad av rymden och rymdfart, följer allt på YT med Space X, Blue Orogin, NASA etc .

Jag har funderat på att kanske köpa ett teleskop till honom i julklapp men förstår ingenting av vad ni skriver i den här tråden.

Kan kan få tag på ett teleskop för 2000kr som är tillräckligt bra för eller är allt under 5000kr klassat som ”leksaker”?
Köp inget skräp från någon ickeprofessionell handlare. Bättre att vänta i så fall.

I spannet 2000-5000 kr går det att få tag på användbara teleskop om än kanske med vissa begränsningar. Jag hade nog tittat på ett spegelteleskop på minst 130 mm.
Det man får ge avkall på i det prisintervallet är ett stativ som gör det ergonomiskt att använda samt motordrivet goto-system som håller teleskopet riktat mot objektet hela tiden. Eftersom jorden roterar så försvinner det man tittar på ur bild på ett par minuter annars.
Här är en bra introduktion: https://www.astrosweden.se/sv/valja-teleskop

Astrosweden är kunniga och har ett bra urval: https://www.astrosweden.se/sv/articl...till-nyborjare

Citat:
Ursprungligen postat av bobba_74
Hur är begagnatmarknaden? Kan man få tag på sjyssta grejer från folk som byter upp sig?
Jodå, men det ställer större krav att du vet exakt vad du är ute efter.
Det verkar vara vanligt att folk gör totala felköp och sedan tröttnar direkt. Antingen att de köpt/fått något värdelöst skräp eller att de drämt till med något dyrt och klumpigt som de sedan inte får ut vad de förväntat sig av.
Citera
2021-12-07, 06:58
Medlem
Citat:
Den går att köra på vanliga AA-batterier så du behöver inget extra. En vanlig adapter och förlängningssladd funkar också om du tänker hålla till i trädgården hemma.
Den drivs med 12v så en vanlig powerbank funkar nog inte.

I spannet 2000-5000 kr går det att få tag på användbara teleskop om än kanske med vissa begränsningar. Jag hade nog tittat på ett spegelteleskop på minst 130 mm.
Det man får ge avkall på i det prisintervallet är ett stativ som gör det ergonomiskt att använda samt motordrivet goto-system som håller teleskopet riktat mot objektet hela tiden. Eftersom jorden roterar så försvinner det man tittar på ur bild på ett par minuter annars.
Här är en bra introduktion: https://www.astrosweden.se/sv/valja-teleskop

Astrosweden är kunniga och har ett bra urval: https://www.astrosweden.se/sv/articl...till-nyborjare

Är detta ett vettigt val som insteg/nybörjare?

Eller skulle du välja ett annat i så fall varför?
https://kikkertland.se/kikare/48-spe...kyhawk-114-eq/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in