Citat:
Le bump.
Nu när jag får lön för att inte jobba blir det tid över för en del gamla drömmar, en av dem astronomiska observationer. Har bara läst sista fjärdedelen av tråden men mina nybörjarfrågor är i stort redan besvarade.
Utom en. Om jag nu vill ha ett EQ-montage med goto så har jag lite svårt att se en anledning till att köpa ett mindre sådant bara för att komma igång och sedan blir stående för att jag fick köpa ett kraftigare till uppgraderingen av teleskopet. I synnerhet som jag vill kunna fotografera. Färdiga startpaket ser ut att vara sextums newton med EQ3.
När jag tittat på prylar så verkar det minsta vara HEQ5 eller AVX. Frågan är vilket men ni inbitna kansker föredrar något helt annat? Starta med sextummare och EQ3 eller köpa löst och sätta ihop med kraftigare montage från början och om så, vilket montage?
Nu när jag får lön för att inte jobba blir det tid över för en del gamla drömmar, en av dem astronomiska observationer. Har bara läst sista fjärdedelen av tråden men mina nybörjarfrågor är i stort redan besvarade.
Utom en. Om jag nu vill ha ett EQ-montage med goto så har jag lite svårt att se en anledning till att köpa ett mindre sådant bara för att komma igång och sedan blir stående för att jag fick köpa ett kraftigare till uppgraderingen av teleskopet. I synnerhet som jag vill kunna fotografera. Färdiga startpaket ser ut att vara sextums newton med EQ3.
När jag tittat på prylar så verkar det minsta vara HEQ5 eller AVX. Frågan är vilket men ni inbitna kansker föredrar något helt annat? Starta med sextummare och EQ3 eller köpa löst och sätta ihop med kraftigare montage från början och om så, vilket montage?
Det hänger lite på hur du ska fotografera och vilka krav du har på resultat.
Ska du fota planeter men en liten planetkamera så behövs ingen jättedyr montering men ska du fota långa och många exponeringar med en systemkamera så du kommer behöva hänga på guideteleskop och en massa annat så ställs det genast högre krav på monteringen då kilona snabbt ökar..
Hade jag haft pengarna och vet att jag kommer vilja fortsätta med detta så hade jag siktat på en Skywatcher Neq-6 montering eller liknande med en gång. Nu börjar det bli många år sedan jag sålde mina fotoprylar så kanske det har kommit uppdaterade modeller för ändamålet men bättre att ha rejält än att ha för klent för man blir lätt frustrerad när det inte funkar som det ska och tro mig, det finns MYCKET som kan strula ändå när man ska fota natthimmelen så en för klen montering slipper man gärna..