2018-04-04, 20:34
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Le bump.

Nu när jag får lön för att inte jobba blir det tid över för en del gamla drömmar, en av dem astronomiska observationer. Har bara läst sista fjärdedelen av tråden men mina nybörjarfrågor är i stort redan besvarade.

Utom en. Om jag nu vill ha ett EQ-montage med goto så har jag lite svårt att se en anledning till att köpa ett mindre sådant bara för att komma igång och sedan blir stående för att jag fick köpa ett kraftigare till uppgraderingen av teleskopet. I synnerhet som jag vill kunna fotografera. Färdiga startpaket ser ut att vara sextums newton med EQ3.

När jag tittat på prylar så verkar det minsta vara HEQ5 eller AVX. Frågan är vilket men ni inbitna kansker föredrar något helt annat? Starta med sextummare och EQ3 eller köpa löst och sätta ihop med kraftigare montage från början och om så, vilket montage?

Det hänger lite på hur du ska fotografera och vilka krav du har på resultat.
Ska du fota planeter men en liten planetkamera så behövs ingen jättedyr montering men ska du fota långa och många exponeringar med en systemkamera så du kommer behöva hänga på guideteleskop och en massa annat så ställs det genast högre krav på monteringen då kilona snabbt ökar..
Hade jag haft pengarna och vet att jag kommer vilja fortsätta med detta så hade jag siktat på en Skywatcher Neq-6 montering eller liknande med en gång. Nu börjar det bli många år sedan jag sålde mina fotoprylar så kanske det har kommit uppdaterade modeller för ändamålet men bättre att ha rejält än att ha för klent för man blir lätt frustrerad när det inte funkar som det ska och tro mig, det finns MYCKET som kan strula ändå när man ska fota natthimmelen så en för klen montering slipper man gärna..
Citera
2018-04-05, 00:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Det hänger lite på hur du ska fotografera och vilka krav du har på resultat.
Ska du fota planeter men en liten planetkamera så behövs ingen jättedyr montering men ska du fota långa och många exponeringar med en systemkamera så du kommer behöva hänga på guideteleskop och en massa annat så ställs det genast högre krav på monteringen då kilona snabbt ökar..
Hade jag haft pengarna och vet att jag kommer vilja fortsätta med detta så hade jag siktat på en Skywatcher Neq-6 montering eller liknande med en gång. Nu börjar det bli många år sedan jag sålde mina fotoprylar så kanske det har kommit uppdaterade modeller för ändamålet men bättre att ha rejält än att ha för klent för man blir lätt frustrerad när det inte funkar som det ska och tro mig, det finns MYCKET som kan strula ändå när man ska fota natthimmelen så en för klen montering slipper man gärna..
Det är deep space som lockar. Tänkt kamera DSLR. NEQ6 säger du, ett snäpp större. Kanske jag som räknar lite fel men ska man räkna in motvikterna i totallasten?
Citera
2018-04-06, 18:09
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är deep space som lockar. Tänkt kamera DSLR. NEQ6 säger du, ett snäpp större. Kanske jag som räknar lite fel men ska man räkna in motvikterna i totallasten?
Nej motvikterna räknas inte in i lastvikten (ganska säker på detta). Visst kommer du långt med Heq-5, jag vet bara hur jobbigt det kan vara med för klena grejer. Men jag gick själv från ganska rangligt stativ och montering till NEQ-6 själv så jag är kanske lite "partisk" för den monteringen. Jag körde själv dessutom med 8 tums teleskoptub på det med ett guideteleskop med kamera samt en kamera genom teleskopstuben och ibland även en kamera med objektiv upptill och då blir det lätt lite tungt.
Men återigen så kommer du långt med HEQ-5. Ska du dessutom köra med 6 tums så är det lättare också.

Förresten det där med att få lön för att inte jobba? Jag vill med.. hur?
Senast redigerad av svensken77 2018-04-06 kl. 18:12.
Citera
2018-04-06, 18:46
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Nej motvikterna räknas inte in i lastvikten (ganska säker på detta). Visst kommer du långt med Heq-5, jag vet bara hur jobbigt det kan vara med för klena grejer. Men jag gick själv från ganska rangligt stativ och montering till NEQ-6 själv så jag är kanske lite "partisk" för den monteringen. Jag körde själv dessutom med 8 tums teleskoptub på det med ett guideteleskop med kamera samt en kamera genom teleskopstuben och ibland även en kamera med objektiv upptill och då blir det lätt lite tungt.
Men återigen så kommer du långt med HEQ-5. Ska du dessutom köra med 6 tums så är det lättare också.

Förresten det där med att få lön för att inte jobba? Jag vill med.. hur?
Jag får se, nästa säsong börjar inte förrän i höst i alla fall. Jag kanske rentav tar en sextummare med EQ3 bara för att lära mig hitta i skyn, då utan att ta bilder och utan goto. Många tycker man ska gå den vägen.

För att få arbetsfri lön fixar man en avgångspension betald av arbetsgivaren.
Citera
2018-04-13, 17:55
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Men jag gick själv från ganska rangligt stativ och montering till NEQ-6 själv så jag är kanske lite "partisk" för den monteringen.
Nu ser det ut som om NEQ-6 inte tillverkas längre. Även om både Atrosweden och Stjärnhuset säger sig ha dem i lager så kan man lite lätt undra om de kan uppfylla garantiåtaganden om det nu utgått.

Så antingen steget upp till EQ-6 eller titta på alternativ som Orion Atlas EQ-G Goto som även det kommer med 2" stativ och pris ungefär i NEQ-6-klass. Inte lätt detta.
Citera
2018-05-08, 14:19
Medlem
Hej

Har ni några tips på hur man ska gå tillväga när man ska välja sitt första teleskop. Min budget ligger på 5000kr. Pengar finns men detta får duga så länge. Jag vill undvika och köpa något billigt och sen få en dålig upplevelse. Men sen även har möjligheten att returnera varan om det skulle vara så att man inte har intresset för det.
Tack på förhand
Citera
2018-05-08, 14:26
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noahss
Hej

Har ni några tips på hur man ska gå tillväga när man ska välja sitt första teleskop. Min budget ligger på 5000kr. Pengar finns men detta får duga så länge. Jag vill undvika och köpa något billigt och sen få en dålig upplevelse. Men sen även har möjligheten att returnera varan om det skulle vara så att man inte har intresset för det.
Tack på förhand

Hade rekommenderat dig att kolla igenom tråden från början eller några sidor bakåt iaf.

Här finns många duktiga erfarna teleskopare som svarat på liknande frågeställningar, detta var bla till hjälp för mig själv i teleskopfunderingar.

Det hänger ju lite på vad du vill kunna observera med god behållning. Sen ska man tänka på att även om du har ett förhållandevis "dyrt" teleskop så t.ex när du kollar på t.ex jupiter så ser man inte jättemkt detaljer, så att man inte blir besviken när det inte är hubble kvalitet på bilderna man ser.

Vill du kunna fota eller mest observera?
Ta en titt på astrosweden.se. Gå in under astronomi och sen teleskop. Finns en jättebra artikel där som tar upp ang olika teleskoptyper och kan hjälpa dig klura ut vad du vill ha.

Mvh
Citera
2018-05-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Hade rekommenderat dig att kolla igenom tråden från början eller några sidor bakåt iaf.

Här finns många duktiga erfarna teleskopare som svarat på liknande frågeställningar, detta var bla till hjälp för mig själv i teleskopfunderingar.

Det hänger ju lite på vad du vill kunna observera med god behållning. Sen ska man tänka på att även om du har ett förhållandevis "dyrt" teleskop så t.ex när du kollar på t.ex jupiter så ser man inte jättemkt detaljer, så att man inte blir besviken när det inte är hubble kvalitet på bilderna man ser.

Vill du kunna fota eller mest observera?
Ta en titt på astrosweden.se. Gå in under astronomi och sen teleskop. Finns en jättebra artikel där som tar upp ang olika teleskoptyper och kan hjälpa dig klura ut vad du vill ha.

Mvh
Tusen tack för hjälpen jag är mest intresserad av att observera distanta objekt. Men jag ska ta en titt på astrosweden.
Citera
2018-05-08, 18:14
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Tusen tack för hjälpen jag är mest intresserad av att observera distanta objekt. Men jag ska ta en titt på astrosweden.

Ja gör det Det är lite av en djungel och jag är inte helt införstådd med skillnaderna melllan de olika typerna som finns.

Generellt kan man säga att ju större öppningsdiameter ju mer ljus kan det fånga in och det är en bra grej speciellt för deep sky objekt. Också kan sägas att ju större diameter desto större blir upplösningen.

Sen är frågan vill du ha motorstyrt och datoriserat (GoTo)? Jag har det på mitt celestron nexstar 102 slt. Det är rätt bekvämt att aligna mot några stjärnor, sen vet datorn var på stjärnhimlen den pekar. Sen bara välja objekt ur databasen i handdatorn, och teleskopet söker själv upp och följer det.

Smidigt men man lär sig inte lika mycket.
Sen har du att välja mellan ekvatoriell eller altazimutal montering (hur teleskopet kan svänga på stativet)

Ekvatoriell montering är dyrare.
Altazimutal är lite billigare.

Ska du ha motorstyrt och datoriserat = kostar mer
"Handvevat" = mycket billigare.

Hade jag haft dina 5000kr idag så hade jag förmodligen tagit mest ljusöppning för de pengarna och struntat i datoriserat och lotoriserat. Annars är jag nöjd med det, smidigt för en nybörjare.

En nackdel är att det har ganska kort fokallängd, så i högre förstoringar får man lätt oskarp bild vilket är tråkigt

Annars kan jag som sagt rekommendera det ur användarvänlighetsaspekt. 6000 nypris, fick det för 3700.

Just det, ett sista tips: kolla begagnatmarknaden. Torrt just nu på blocket dock.
Citera
2018-09-02, 01:40
Medlem
Citat:
Hej

Tack på förhand

Även om 5000 inte är så mycket pengar så är ändå det generella rådet - låt bli. Amatörastronomi är inte särskilt givande och även om du hostar upp 10 gånger så mycket pengar så kan du inte se särskilt mycket ändå.

Det bästa är att köpa något du kan använda dagtid också och då ligger kikare mycket bättre till. Köp en med 7 cm öppning, så låg vikt som möjligt och helst förstorning kring 10x. Går att använda utan stativ och kan även anslutas till en billigt stativ för stablare bild.

Med denna kan du se det som är värt att se på natthimmelen: Jupiter och dess månar (inte särskilt imponerande, men av historisk betydelse), Andromedagalaxen, Orionnebulusan och inte minst den vackraste synen på natthimmelen - Pleiaderna. Saturnus kan du bara se som en ljuspunkt, men det är också det enda du saknar.

Ska man imponera på en brud så är Pleiaderna sedda genom kikare det enda som verkligen ger en Wow-effekt!

Förut kikare så är Stellarium ett måste. Det är mycket roligare att kunna peka ut stjärnor och stjärnbilder och planeter för bekanta än att stirra genom en okular på ett teleskop med ett synfält på några grader.
Citera
2018-11-19, 20:51
Medlem
barkeepers avatar
Både jag och frun är intresserade av att titta lite på planeter och stjärnor, och barnen är jättenyfikna (3 och 5 år gamla) speciellt på månen.

Tittar på ett skywatcher Explorer 130 med motor, inte datorstyrt.

Vad tror ni om det? Vad kan vi förvänta oss av det?

Och hur nära kan man fokusera? Några 100 meter, eller är det enbart användbart för rymden?
Citera
2018-11-19, 21:54
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Både jag och frun är intresserade av att titta lite på planeter och stjärnor, och barnen är jättenyfikna (3 och 5 år gamla) speciellt på månen.

Tittar på ett skywatcher Explorer 130 med motor, inte datorstyrt.

Vad tror ni om det? Vad kan vi förvänta oss av det?

Och hur nära kan man fokusera? Några 100 meter, eller är det enbart användbart för rymden?

Månen kommer vara riktigt fint att titta på med sina kratrar och berg tydligt. Månfilter rekommenderas då månen blir väldigt ljus i teleskopet, det är inte dyrt.

Planeterna kommer att framstå som små skivor istället för prickar som man ser dem med blotta ögat och då pratar vi om Jupiter, Saturnus, Mars och Venus främst.
Jupiter kommer du kunna urskilja ekvatorialbanden och antagligen även röda fläcken när den kan ses men du får räkna med att se sakerna ganska smått. Du kommer också kunna se 4 månar runt Jupiter. (det kan du även med vanlig kikare)
Saturnus kommer du kunna se ringarna runt planeten.
Mars kommer du kunna se en skiva som sagt och går lite åt det röda hållet med några lite mörkare fält och Venus en ganska ljus planet . Mars och Venus brukar vara lite mer diffusa än vad Jupiter och Saturnus är som framträder mer skarpt och Saturnus mindre än Jupiter då.

Stjärnor i sig är inget speciellt att titta på om man inte är grymt intresserad av variabelstjärnor och annat utan dom kommer bara att framstå som samma prickar du ser utan teleskop men aningen större, det som är mer fascinerande är stjärnhopar både öppna (typ dubbelhopen NGC 869 och NGC 884) och klotformiga (typ Messier 13 vilket är min favorit). Det sistnämnda är inte säkert att du kommer kunna separera stjärnor med ett 130 mm teleskop utan dom kommer förmodligen se ut som suddiga fläckar bara och eventuellt kunna urskilja några stjärnor. Men öppna hopar kan nog vara fint..

Köper du en REFLEKTOR som den du nämner får bilden upp och ner så det är inte så kul på jorden men köper du en REFRAKTOR så kommer den funka även som kikare och fokus på 100 meter ska inte vara nått problem.. Bägge modellerna har sina fördelart.. Kolla exempelvis här: http://www.astromedia.se/kunskapslyf...eskoptyper.htm
Senast redigerad av svensken77 2018-11-19 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in