2019-02-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreRevisorn
Bonusar av väsentlig art betalas sällan ut till juniora medarbetare (revisorsassistenter år 1-5), såvida inte något extraordinärt inträffat.

Eller att man inte har övertidsersättning.
Citera
2019-03-05, 00:02
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
För det första handlar detta om två helt olika tjänster i.o.m. att du inte kan anlita ett och samma bolag för både redovisning och revision av ett sådant här stort bolag.

Rimligtvis bör samma person som gör den löpande bokföringen även göra bokslutet (det blir mycket effektivare så). Jag skulle räkna med cirka 80 timmar för detta (om inte mer), eller cirka 50-70 tkr.

Revision av sådana här stora bolag brukar ske till fast pris. Anlitar du någon av de större revisionsbyråerna så får du nog räkna med cirka 200 tkr. En sådan här stor revision kräver minst 1 veckas jobb för 2 personer.

Tack för ett bra svar.

Jag la ner en veckas tid på bokslutet och årsredovisningen (jag är redovisningskonsult).
Revisorerna var två stycken och revisionen tog två heldagar, resultatet av revisionen var endast två mindre korrigeringar i bolagets årsredovisning. Jag ställde frågan här då tiden vi lade ner var längre än vad vi brukar, dock var detta ett bokslut med större siffor än vanligt. Men utifrån ditt svar behöver vi inte skämmas för arvodet vi fakturerade vilket är ca 50k totalt för bokslut + årsredovisning + revision + bolagsdeklaration.

Mvh // BB
Citera
2019-03-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Tack för ett bra svar.

Jag la ner en veckas tid på bokslutet och årsredovisningen (jag är redovisningskonsult).
Revisorerna var två stycken och revisionen tog två heldagar, resultatet av revisionen var endast två mindre korrigeringar i bolagets årsredovisning. Jag ställde frågan här då tiden vi lade ner var längre än vad vi brukar, dock var detta ett bokslut med större siffor än vanligt. Men utifrån ditt svar behöver vi inte skämmas för arvodet vi fakturerade vilket är ca 50k totalt för bokslut + årsredovisning + revision + bolagsdeklaration.

Mvh // BB

Ok, då förstår jag. Dock kan jag väl poängtera att ni bör multiplicera ert arvode med faktor 5. För 50k hinner man ju knappt öppna datorn.
Citera
2019-03-07, 00:11
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Ok, då förstår jag. Dock kan jag väl poängtera att ni bör multiplicera ert arvode med faktor 5. För 50k hinner man ju knappt öppna datorn.

Jag hade på känn att våra arvoden av andra kan anses löjligt låga.
Dock får vi bra betalt för det löpande arbetet under året.

Sen har jag sett skräckexempel där bolag med avtal med Big4-byråer blivit fakturerade galet höga arvoden. T.ex. en kund som fick en faktura från en sådan byrå på 50k endast för bolagsdeklarationen. En bolagsdeklaration tar på sin höjd 1 timme, säg 4 om allt ska dubbelkollas tio gånger innan inlämning. Att fakturera ett arvode sådär hade jag skämts för att göra...

Men du har nog rätt i att vi kan öka våra arvoden en aning med gott samvete när det gäller bolag av den storleken.

Mvh // BB
Citera
2019-03-09, 10:51
Medlem
Hej!

Någon som vet hur övertidsersättningen ser ut i Stockholm??
Vet att Deloitte inte har ngn och har hört att KPMG har 1:2,25, EY 1:1,5 och PWC 1:1. Någon som vet om dessa siffror stämmer?? Och hur ser övertidsersättningen ut på de mindre byråerna??
Citera
2019-03-13, 16:41
Bannlyst
Ska på intervju hos big 4 som revisor i Stockholm. Måste man ha på sig hela kostym-kittet eller räcker det med vit skjorta, kavaj över och svart jeans?
Citera
2019-03-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Ska på intervju hos big 4 som revisor i Stockholm. Måste man ha på sig hela kostym-kittet eller räcker det med vit skjorta, kavaj över och svart jeans?

Aldrig, någonsin, jeans.
Citera
2019-03-14, 14:37
Medlem
Citat:

Jag fick rådet av bekanta som arbetar som revisorer att bära kostym med slips på intervjuerna. Blev erbjuden jobb på de ställena jag sökte i alla fall, även om det säkerligen inte berodde på klädvalet är det ändå dumt att inte klä sig propert. Kostym är naturligt för de som intervjuar dig, speciellt vid senare steg när du blir intervjuad av en partner/senior. Som sagt, klä upp dig, onödigt att eventuellt göra ett svagt första intryck på grund av en sån simpel sak!
Citera
2019-03-14, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Aldrig, någonsin, jeans.
Men är det verkligen så seriöst att man måste ha hela kostym-kittet på sig? Känns som att folk gillar att överdriva på flashback.

Jävla bögjävel ge mig ett ordentligt svar istället för att svara som ett diffust miffo
Senast redigerad av riksdagsmajoritet 2019-03-14 kl. 18:50.
Citera
2019-03-14, 21:02
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Men är det verkligen så seriöst att man måste ha hela kostym-kittet på sig? Känns som att folk gillar att överdriva på flashback.

Jävla bögjävel ge mig ett ordentligt svar istället för att svara som ett diffust miffo

Revisorer på big 4 klär sig i kostym till vardags, vill du se ut som en seriös kandidat bör du göra detsamma
Citera
2019-03-14, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Revisorer på big 4 klär sig i kostym till vardags, vill du se ut som en seriös kandidat bör du göra detsamma
Men klär sig dom flesta intervjuade i kostym?
Citera
2019-03-14, 21:29
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Men klär sig dom flesta intervjuade i kostym?

Självklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in