Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-16, 16:01
Medlem
CoZeCos avatar
Har en ny (1 år gammal) gjutjärnspanna som jag var nöjd med tills jag fick farsans gamla 80-talspanna från skeppshult, innan dessa så har jag kört slut på ett par teflonpannor men när jag tog över farsans gamla så upptäckte jag att väldigt mycket smak från barndomen kom fram när man gjorde gamla klassiker, allt blir grymt mycket godare i en välanvänd gjutjärnspanna
Citera
2021-08-16, 16:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Gjutjärn är utan tvivel det bästa så klart MEN något man endast bör steka i. Går inte att göra rätter i med såser osv.
Underhållet kan vara jobbigt sedan tvivlar jag starkt på att inbränd oxiderad olja som utgör nonstick är hälsosamt.
Sedan har vi det största problemet med att laga mat i järn och det är att järntillskottet är onaturligt, dvs ej organiskt. Kroppen kan inte reglera upptaget. Järn är starkt neurotoxiskt, cancerframkallande och lagras i kroppen och kan inte utsöndras.

Jag har slängt ut alla gifter i köket nu. Använder endast rostfritt, trä, glas, elgrill och emaljerade grytor.

Du får nog inte i dig speciellt mycket järn om du steker i en gjutjärnspanna. En annan femma om man kokar syrliga såser o.s.v. Bolognese m.m. tillagar jag i rostfria kärl eller emaljerade gjutjärnsgrytor.
Senast redigerad av JerryCotton 2021-08-16 kl. 16:04.
Citera
2021-08-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du får nog inte i dig speciellt mycket järn om du steker i en gjutjärnspanna. En annan femma om man kokar syrliga såser o.s.v. Bolognese m.m. tillagar jag i rostfria kärl eller emaljerade gjutjärnsgrytor.

Nej det är bra mycket mindre om man bara steker och har bränt in den korrekt. Rostfritt och emaljerade kärl är bra för det mesta. Många förespråkar att man ska laga köttfärssås i järnpannor för att få järn vilket är helt åt helvete fel av många orsaker.
Citera
2021-10-15, 22:55
Medlem
Demeyere Proline stålstekpannor 20/24/28/32 till tex hela köttbitar, både stekning och fastfettfritering.

Demeyere AluPro 20/24/28/32 tung titaniumbelagd non-stick till tex fisk och köttfärs.

SchulteUfer Professional 2 x 20/24/28 lätt teflonbelagd non-stick till tex ägg och panerat.

Diverse gjutjärnspannor vanliga och grill Skeppshult, Husqvarna, Norahammar mm.

AMT 32 titaniumbelagd tung non-stick (induktionsvarianten) mest till bryna för buljongkok (tillsammans med Demeyere AluPro 32).

Jag har även sk. traktörpannor med höga raka kanter i stål, non-stick och gjutjärn Demeyere mm men de använder jag fn. knappt.

Stålstekpannorna som jag bara haft några år skärpte mina stekkunskaper väsentligt till det bättre.

Jag diskar alltid noga stekpannor med Yes diskmedel efter användning. Möjligen kontroversiellt ?
Senast redigerad av OskarOskarsson 2021-10-15 kl. 23:49.
Citera
2022-01-05, 19:50
Medlem
sheldor4599s avatar
Har någon tips på en vettig rostfri panna som är några prisklasser under Demeyre?
Citera
2022-01-26, 11:27
Medlem
Undrar om det är någon här som vet.
Är hexclad och Onyx samma typ av panna? Eller rent av samma panna?
Är dom bra?
Citera
2022-01-26, 20:06
Medlem
nullums avatar
I nuläget en gjutjärnspanna från Lodge, en vanlig i rostfritt stål från IKEA 365+ samt en slit-och-släng-teflonpanna från IKEA den med för ägg och fisk.

För framtiden: kolstålpanna från De Buyer, emaljerad gjutjärnsgryta från Staub, bättre panna i rostfritt stål, större gjutjärnspanna.
Citera
2023-03-15, 21:05
Medlem
smoerreboms avatar
Man får bara köra Ronneby på högst 180-190 står det. Vad blir det på en platta med 1-12?

Har inflationssäkrat stekpanna här hade jag tänkt
Citera
2023-03-28, 21:00
Bannlyst
Har senaste 10åren köpt lika många Stekpannor, omkring 10styckna olika i prisklassen 400-800sek
Åt Frugan som lagar maten, och aldrig har hon varit riktigt nöjd.
Men till sist blev hon riktigt nöjd och glad när jag köpte en
SATAKE Stekpanna i lättviktsgjutjärn Non Stick 30cm

Många begär 800-900sek för den.
Men det går hitta via nätet butiker som säljer den för runt 500sek vilket jag gav med frakt i
början av året.

Såhär beskriver dom Stekpannan

SATAKE
Stekpanna i lättviktsgjutjärn med Honeycomb Non-Stick, 30 cm

899 kr

Satakes serie stekpannor har fantastiska egenskaper. Stekpannorna är tillverkade i lättviktsgjutjärn med Honeycomb PPG Xylan plus-beläggning.
PPG Xylan Plus Coating är en patenterad non-stickbeläggning som utklassar allt vi tidigare provat.

Den knottriga ytan gör att råvaran inte fastnar i pannan och ger utmärkt stekyta. Stekpannan kombinerar de suveräna egenskaperna hos en gjutjärnspanna med fördelarna av non-stick-beläggning.

I filmen visas stekpannans imponerande non-stick-egenskaper genom att steka helt utan fett. Vi rekommenderar att använda stekfett i pannan, även för den goda smakens skull.

Tillverkad av lättviktsgjutjärn med non-stick beläggning
Handtag av borstat rostfritt stål
1 - 1.5 mm tjocklek på beläggningen för att tåla hårt användande
Mindre stekfett behövs, oljan/smöret fördelas jämt i hela pannan
Olja/smör lägger sig i alla fördjupningarna och förhindrar överhettning
Alla sorters redskap fungerar i stekpannan, även metall
Fungerar på alla spisar, inklusive induktion
Ugnssäker upp till 220°C
Tål maskindisk, handtorkas direkt efteråt. (Handdisk rekommenderas)
Diameter 30 cm (yttermått, sida till sida)
Honeycomb diameter 27 cm / Helt flat stekyta 20 cm
Vikt: 1,8 kg
Fri från tillsatt PFOA

Den är väldigt snygg och stilig även.

Finns i många storlekar 20cm-24cm-26cm-28cm-30cm-32cm

Vi kommer köpa två till i olika storlekar nu.
Tveka inte. Bara köp
Citera
2023-03-28, 21:04
Medlem
zombie-nations avatar
Har en ärvd gjutjärnspanna. Men köpte nyligen en ny mindre teflonpanna. Känns väl inte så jättekul med teflon men den var i min prisklass.
Citera
2023-04-13, 23:15
Avstängd
Adrenaline976s avatar
Scanpan CTX stekpanna 28 cm är en livs invenstering, din bäste vän i köket. Wow säger jag bara!
Finns i olika storlekar. Vill man upp i storlek så rekommenderar jag Scanpan CTX traktörpanna 32 cm (med lock).

Dock lite dyr men allt värt sitt pris för en mästerkock som gillar att laga mat!

Annars är kolstålsstekpanna samt gjutjärn grymma produkter också för en som gillar att stå i köket!
Citera
2023-05-29, 22:50
Medlem
-Mystics avatar
Efter att ha provat mängder olika typer av pannor så har jag äntligen hittat rätt, valet föll till sist på en dyrare panna i rostfritt stål av märket "Demeyere".

Till skillnad mot nonstick och till och med gjutjärn/kolstål så är upplärningskurvan lite brantare, men till slut så satt det. Den första dagen med pannan så krävdes det ett tiotal steka ägg innan jag äntligen fick till det. Sedan dess så kan jag endast minnas 1 misslyckade då jag var lat och råkade värma pannan på en lite högre värme än vanligt, vilket resulterade i bränd olja.

Det jag gillar med rostfritt stål över gjutjärn/kolstål är att man inte behöver göra något utöver rengöring/torka, ingen inbränning behövs, allt som behövs är "leidenfrost-effekten"

Dessutom så ser rostfritt stål så mycket finare ut för ögat än en inbränd panna i gjutjärn!

Rengörningen är också det mycket enkelt, bara lägg pannan i vatten med diskmedel i några timmar och sedan skrubba bort. Det är inget man kan göra med gjutjärn precis...Jag kan steka ägg på morgonen, låta pannan kylas ner medan jag käkar och sen blötlägga pannan och diska när jag kommer hem från jobbet.

Det enda negativa är kanske att uppvärmningen resulterar i att du kan påbörja matlagningen några min senare än t ex nonstick. Du får också vara bered på att lägga ut ganska mycket pengar om du vill ha en bra panna och inte något från IKEA, men det är värt det i min mening med tanke på min senaste non-stick höll i ca ett år innan beläggningen förstördes. Så efter 3-6 år så är pannan i rostfritt stål faktiskt billigare än att ständigt behöva köpa nya non-sticks. Det är också bättre både för miljön och din egna hälsa.
Senast redigerad av -Mystic 2023-05-29 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in