Efter att ha provat mängder olika typer av pannor så har jag äntligen hittat rätt, valet föll till sist på en dyrare panna i rostfritt stål av märket "Demeyere".
Till skillnad mot nonstick och till och med gjutjärn/kolstål så är upplärningskurvan lite brantare, men till slut så satt det. Den första dagen med pannan så krävdes det ett tiotal steka ägg innan jag äntligen fick till det. Sedan dess så kan jag endast minnas 1 misslyckade då jag var lat och råkade värma pannan på en lite högre värme än vanligt, vilket resulterade i bränd olja.
Det jag gillar med rostfritt stål över gjutjärn/kolstål är att man inte behöver göra något utöver rengöring/torka, ingen inbränning behövs, allt som behövs är "leidenfrost-effekten"
Dessutom så ser rostfritt stål så mycket finare ut för ögat än en inbränd panna i gjutjärn!
Rengörningen är också det mycket enkelt, bara lägg pannan i vatten med diskmedel i några timmar och sedan skrubba bort. Det är inget man kan göra med gjutjärn precis...Jag kan steka ägg på morgonen, låta pannan kylas ner medan jag käkar och sen blötlägga pannan och diska när jag kommer hem från jobbet.
Det enda negativa är kanske att uppvärmningen resulterar i att du kan påbörja matlagningen några min senare än t ex nonstick. Du får också vara bered på att lägga ut ganska mycket pengar om du vill ha en bra panna och inte något från IKEA, men det är värt det i min mening med tanke på min senaste non-stick höll i ca ett år innan beläggningen förstördes. Så efter 3-6 år så är pannan i rostfritt stål faktiskt billigare än att ständigt behöva köpa nya non-sticks. Det är också bättre både för miljön och din egna hälsa.