Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-30, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Aldrig hört talas om. En googling gav heller ingen träff. Är du full?

Le Creuset
Citera
2021-06-30, 22:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Mmm - låter bra och alla YT-kockar kör ju med rostfritt.. jag köpte ett på IKEA för några år sedan (deras dyraste modell) men haft problem att maten fastnar, är IKEA's skräp eller gör jag fel tro?

Ingen aning då jag aldrig provat IKEA:s modell men det är väl sällan de håller toppkvalitet.
Har själv en Scanpan.
Citera
2021-06-30, 22:58
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Behöver köpa en stekpanna och behöver råd.
Jag gillar inte non-stick pga att de är så lätta att ta sönder - framförallt om man lagar mat med ett par innanför västen..
Jag har gjutjärnspanna men den är tung och otymplig, sedan ska dom inte diskas med diskedel så det är lite besvärligt.
Jag funderar på en rostfri panna men då jag testat en så tyckte jag allt brände fast, annars verkar dom mest hållbara/diskvänliga..

Jag vill ha en panna som tål diskmaskin och som tål metallredskap men inte för tung. Jag vill oxå ha lång hållbarhet och priset är inte jättenoga.
Tips?

En dyrare alu/koppar panna med så tjock botten som möjligt. jag har en sådan en gammal rackare som är minst 1,5cm i botten varav 10mm är ren koppar.

Dock så är gjutjärnspannorna totalt överlägsna av alla jag haft de senaste 45 åren. Att hitta en bra stekpanna i dagens slit och släng värld är nästintill omöjligt. Fanns en skaplig på TV shop för 2-3 år sedan som iaf fungerade några år innan beläggningen gav upp mins inte vad den hette.tyvärr.
Citera
2021-06-30, 23:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharskjutvapen
Hade en panna från IKEA som har gått sönder efter 6 månader, skit i teflon. Måste ha en ny nu och är det rostfritt stål som är skiten man bör ha på pannan? Länka vilken jag bör köpa så köper jag den.

Hört talas om skeppshult?! Svenska gjutjärnspannor. Gjutjärn är det enda som gäller.
https://www.nordicnest.se/varumarken...antId=33577-04

I bland kan man ha tur och hitta riktigt fina pannor och grytor på loppisar.

Enda gången man använder rostfritt är till att flambera jordgubbarna......
Citera
2021-06-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Fick en jäkligt fin gjutjärnspanna (Pavo 6c heter den) för 2 år sedan och sedan dess har min teflonstekpanna stått orörd i köksskåpet. Rekommenderar starkt. Läs på lite på nätet innan du börjar använda den om du inte har tidigare erfarenhet av gjutjärnspannor

Det är säkert en riktigt trevlig panna, men det är kolstål och inte gjutjärn. Det är dock ett lika bra alternativ.

Men jag föredrar gjutjärn och skulle aldrig få för mig att köpa någon annan sorts panna. Du kan köpa en begagnad gjutjärnspanna för nästan inga pengar om du inte vill lägga massa pengar på en ny.

Rostfritt är ett helvete att hålla på med enligt mig.
Citera
2021-07-01, 00:50
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
15 pannkakor klarar jag orkar inte flipvända.. antagligen inte ens den första....

Du vet väl att kvinnor tänder på starka män?

Nu har du en anledning till att köpa en vettig gjutjärnspanna och på köpet få lite muskler.
Dom gillar ju klämma på lite och därnere kan det bli lite vått..
Citera
2021-07-01, 08:18
Medlem
Tack för input!
Jag testar ett de Buyer kolstål.

Som sagt har jag ett RF IKEA typ detta https://www.ikea.com/se/sv/p/sensuel...-gra-60324544/
Jag har inte lyckats bra med det, är detta stekjärn dåligt på något vis eller är det mina färdigheter som brister?

Ang, gjutjärn har jag hört det är sämre med tomaträtter och övrigt med lågt Ph och jag har ofta tomat i olika former i min mat.. undrar om det gäller kolstål oxå...
Citera
2021-07-01, 08:21
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss2
Nån som kan skriva några positiva egenskaper med gjutjärnspannan som inte teflonepannan har? Eller är det bara av gammal vana man använder gjutjärn?

Smaken blir bättre
Citera
2021-07-06, 14:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
... Ang, gjutjärn har jag hört det är sämre med tomaträtter och övrigt med lågt Ph och jag har ofta tomat i olika former i min mat.. undrar om det gäller kolstål oxå...

Sur mat kan göra att instekningen av kolstålpannan förstörs. Pannan håller men den fina non-stick ytan du kämpat att få dit kan frätas bort.
Citera
2021-07-06, 17:52
Medlem
Scanpan ctx titanium. Är det bra skit?
Kan titaniumet släppa in i maten tro?
Citera
2021-08-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Jag rockar en sådan här i köket. https://www.cervera.se/produkt/ctx-stekpanna-28-cm

Är fruktansvärt nöjd, teflon hör inte hemma i köket som du säger.
Har en rostfri panna också men den används lite mer sällan då saker lättare bränner fast om man inte är försiktig.

Bara till din kännedom så innehåller alla scanpan teflon/PTFE. Många tillverkare är fula och döljer det genom att kalla det något annat när de gör en blandad non stick. Man bör bojkotta dessa företag.
Citera
2021-08-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Summa summarum, inget slår en gjutjärnspanna när det gäller mångsidighet och skötsel. Teflon tål inte höga temperaturer eller vassa verktyg och hälsoeffekten är diskutabel. Stålpannor kan vara bra men för det mesta ett jäkla aber att få dem "non stick". Keramiska är trevliga i början men not so much efter några månader.

Inget fastnar i en gjutjärnspanna om man använder fett och rätt temperatur. Fattar inte varför folk är rädda för smör och olja, det mesta stannar ju kvar i pannan. Lättdiskat, bara att slå i varmt vatten efter stekning och kanske ställa den på plattan en stund. Och jo, man kan faktiskt använda diskmedel om det skulle behövas. Enda nackdelen skulle kunna vara vikten. Men man hur ofta behöver man lyfta pannan från spisen?

Gjutjärn är den bästa pannan alla kategorier! Visst, prylbögar med Scanpan CTX kommer att protestera, men de har fel. En gjutjärnspanna håller i flera generationer och blir bara bättre med tiden! Har lagat mat i nästan 40 år och har hunnit testa några pannor.

Gjutjärn är utan tvivel det bästa så klart MEN något man endast bör steka i. Går inte att göra rätter i med såser osv.
Underhållet kan vara jobbigt sedan tvivlar jag starkt på att inbränd oxiderad olja som utgör nonstick är hälsosamt.
Sedan har vi det största problemet med att laga mat i järn och det är att järntillskottet är onaturligt, dvs ej organiskt. Kroppen kan inte reglera upptaget. Järn är starkt neurotoxiskt, cancerframkallande och lagras i kroppen och kan inte utsöndras.

Jag har slängt ut alla gifter i köket nu. Använder endast rostfritt, trä, glas, elgrill och emaljerade grytor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in