Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-10, 00:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Äkta och äkta... 10% av pannan är rostfritt stål. Och stekytan är rostfritt stål. Enligt mig består en äkta kopparpanna av 99,9% koppar och med en tunn förtenning som stekyta.

Och vad menar du med "lika bra"? En beläggning av rostfritt stål har inte samma egenskaper som en non-stick panna men självklart går det att laga mat i den. Möjligen med undantag för ägg och typ pannkaka.

Och ja, det går såklart att använda olivolja i den. Du ska dock tänka på att olivoljor ofta har lite lägre rykpunkt än t.ex rapsolja. Fast det har ju inte ett skit med stekpannan att göra.

Vad är det för fördelar med en 99,9% kopparpanna med förtenning som stekyta?

Då ska jag prova använda min rostfria Fissler när jag ska steka köttfärssås nästa gång. Kanske blir en blandning av olivolja och smör. Rapsolja använder jag inte.
Citera
2020-03-11, 12:48
Medlem
Rodjas avatar
Fann den här tråden då jag tänker byta från teflonpanna till gjutjärnspanna.
Främst då för att använda vid stekning och bryning.

När det gäller val av stekpannor, vilka föredrar ni som tänker på bra
och hälsosam matlagning?

Jag tänkte starta en ny tråd, men fann denna och fortsätter på den.

-Vill inte i första hand få tips på stekfett
-Eller vilket kött som steks bäst på respektive panna
-Vet också att det är olika efterarbeten på pannorna
efter stekning....

Men ur stekpannans livslängd ser jag hur mina teflon-
pannor har repskador även vid bra stekspadar för teflon.

Vad är fördelarna med en gjutjärnspanna, och var kan man
finna en bra sådan?

Bra redskap behöver skötsel och underhåll och det är jag beredd
på att ge. Så jag skräms inte av rengöringsproceduren efteråt.

Är hett vatten och diskborste det bästa för gjutjärn?
Citera
2020-03-11, 14:14
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Fann den här tråden då jag tänker byta från teflonpanna till gjutjärnspanna.
Främst då för att använda vid stekning och bryning.

När det gäller val av stekpannor, vilka föredrar ni som tänker på bra
och hälsosam matlagning?

Jag tänkte starta en ny tråd, men fann denna och fortsätter på den.

-Vill inte i första hand få tips på stekfett
-Eller vilket kött som steks bäst på respektive panna
-Vet också att det är olika efterarbeten på pannorna
efter stekning....

Men ur stekpannans livslängd ser jag hur mina teflon-
pannor har repskador även vid bra stekspadar för teflon.

Vad är fördelarna med en gjutjärnspanna, och var kan man
finna en bra sådan?

Bra redskap behöver skötsel och underhåll och det är jag beredd
på att ge. Så jag skräms inte av rengöringsproceduren efteråt.

Är hett vatten och diskborste det bästa för gjutjärn?

Jag skulle faktiskt rekommendera dig att köpa en begagnad gjutjärnspanna som är ordentligt instekt. Kolla på någon loppis eller dylikt, brukar finnas riktigt fina gjutjärnspannor för ett par tjugor eller så. Köpa nytt så är det dom vanliga märkena Skeppshult, Le Creuset som många köper. Viktigast är att det är hyfsad storlek och tyngd på den snarare än märke. Tjock botten. Hoppa över s.k. Ultra Light pannor, de är värdelösa enligt mig.

Fördelarna med en gjutjärnspanna är att den håller hela livet om du sköter den. Gjutjärn tål också alla redskap samt väldigt hög värme vilket är en fördel när man vill tillaga vissa råvaror, t.ex. kött, grönsaker som man vill ge en ordentlig yta på.

I vanliga fall räcker det med att skölja i varmt vatten och skrubba med borste. Är pannan riktigt skitig eller belagd med inbrända matrester så kan man skrubba med salt, skölja ur och sedan smörja pannan med olja.
Citera
2020-03-12, 10:53
Medlem
Jag använder en Jamie Oliver-stekpanna - den på 28cm, som passar till allt och till och med kan diskas i diskmaskin.

Vill gärna ha en stekpanna av stål också, men har hört att allt fastnar i dom.

Mvh.
Citera
2020-03-12, 18:16
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag skulle faktiskt rekommendera dig att köpa en begagnad gjutjärnspanna som är ordentligt instekt. Kolla på någon loppis eller dylikt, brukar finnas riktigt fina gjutjärnspannor för ett par tjugor eller så. Köpa nytt så är det dom vanliga märkena Skeppshult, Le Creuset som många köper. Viktigast är att det är hyfsad storlek och tyngd på den snarare än märke. Tjock botten. Hoppa över s.k. Ultra Light pannor, de är värdelösa enligt mig.

Fördelarna med en gjutjärnspanna är att den håller hela livet om du sköter den. Gjutjärn tål också alla redskap samt väldigt hög värme vilket är en fördel när man vill tillaga vissa råvaror, t.ex. kött, grönsaker som man vill ge en ordentlig yta på.

I vanliga fall räcker det med att skölja i varmt vatten och skrubba med borste. Är pannan riktigt skitig eller belagd med inbrända matrester så kan man skrubba med salt, skölja ur och sedan smörja pannan med olja.
Tack för ett bra svar! Ska kolla👍🏻😍
Citera
2020-03-22, 02:28
Medlem
Jag började sauce espagnole kok idag på HVA
induktionsspis med Demeyere Alu Pro 32 cm

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...4aAgiCEALw_wcB

och AMT Gastroguss 32 cm (induktionsver-
sionen de kortvarigt toksänkte priset på för
några månader sedan då jag köpte den för
750 kr eller liknande)

https://www.kitchentime.se/p/stekpan...8aAu_2EALw_wcB

och fann Demeyere har överlägsna stekegenska-
per fast AMT kallas "världens bästa stekpanna ...".

Det Demeyere nog är sämre på är dels allmän
robusthet (jag har sett pannor som blivit orunda
av lite ovarsamt hanterande av folk i butik) och
att man måste använda plastverktyg i den (me-
dan AMT säger det går bra med metall).

Har även Skeppshult gjutjärn och Demeyere Pro-
line stål 32 cm pannor som passar bättre för annat.

MVH
Senast redigerad av OskarOskarsson 2020-03-22 kl. 02:48.
Citera
2020-03-24, 00:16
Medlem
det finns en del rekommendationer i tråden men jag orkar inte läsa genom alla eller de senaste och jag är enbart ute efter en non stick stekpanna så va tycker ni om dessa nedan och har ni använt eller haft en eller 2 av de samtidigt under en längre tid och kan berätta hur de fungerade och hur länge de höll..?
för mig går det bra om pannan kan hålla 2-3 år och inte hela livet så är jag nöjd men orkar inte spendera 500kr för något som kommer hålla ett par månader och sen måste jag bråka om reklamation osv.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=645152

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2785479

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4395630

https://www.netonnet.se/art/hem-hush.../249412.13607/

https://www.netonnet.se/art/hem-hush.../237125.13607/
Senast redigerad av RR- 2020-03-24 kl. 00:27.
Citera
2020-03-24, 02:10
Medlem
JerryCottons avatar
Summa summarum, inget slår en gjutjärnspanna när det gäller mångsidighet och skötsel. Teflon tål inte höga temperaturer eller vassa verktyg och hälsoeffekten är diskutabel. Stålpannor kan vara bra men för det mesta ett jäkla aber att få dem "non stick". Keramiska är trevliga i början men not so much efter några månader.

Inget fastnar i en gjutjärnspanna om man använder fett och rätt temperatur. Fattar inte varför folk är rädda för smör och olja, det mesta stannar ju kvar i pannan. Lättdiskat, bara att slå i varmt vatten efter stekning och kanske ställa den på plattan en stund. Och jo, man kan faktiskt använda diskmedel om det skulle behövas. Enda nackdelen skulle kunna vara vikten. Men man hur ofta behöver man lyfta pannan från spisen?

Gjutjärn är den bästa pannan alla kategorier! Visst, prylbögar med Scanpan CTX kommer att protestera, men de har fel. En gjutjärnspanna håller i flera generationer och blir bara bättre med tiden! Har lagat mat i nästan 40 år och har hunnit testa några pannor.
Senast redigerad av JerryCotton 2020-03-24 kl. 02:52.
Citera
2020-04-28, 17:21
Medlem
Köpte en De Buyer i kolstål för några månader sedan och det är den bästa stekpanna jag använt. Inget fastnar och lättskött.
Citera
2020-04-28, 18:07
Medlem
Axbrinks avatar
Tjenare!
Några tips på bra panna(28 cm) i rostfritt stål för runt tusingen eller under? Demeyere ska vara grymma har jag hört men lite för mkt över min budget.

Vet att många föredrar gjutjärn osv. men jag är lite småpepp på att prova rostfritt.
Alla tips mottages tacksamt!
Citera
2020-06-05, 17:59
Medlem
Har använt teflonpannor länge nu. Aldrig varit riktigt nöjd. Trots att pannorna varit dyra blir det alltid snabbt ett högt slitage på pannorna.

Även om pannan fortfarande är funktionsduglig så vill man ju ändå att den ska vara snygg och kännas fräsch.

Tänkte nu gå över till gjutjärn. Någon med förslag på en bra gjutjärnspanna?

Skötselråd för gjutjärnspanna?
Citera
2020-06-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Har använt teflonpannor länge nu. Aldrig varit riktigt nöjd. Trots att pannorna varit dyra blir det alltid snabbt ett högt slitage på pannorna.

Även om pannan fortfarande är funktionsduglig så vill man ju ändå att den ska vara snygg och kännas fräsch.

Tänkte nu gå över till gjutjärn. Någon med förslag på en bra gjutjärnspanna?

Skötselråd för gjutjärnspanna?
Jag skulle rekommendera Skeppshult i första hand eller Ronneby.
Skeppshults produkter håller en hög standard och produceras helt och hållet i Sverige.
Skötsel, är det bara lite stekflott i pannan räcker det att torka ur den med hushållspapper alternativt borsta ur den under varmvattenkran med en diskborste (låt gärna pannan svalna först)
Ser den torr ut, smörj in den med lite rapsolja.
Undvik diskmedel och har pannan av någon anledning andå diskats, torka den direkt på en varm spisplatta och smörj in den med rapsolja medan den är varm, rostar lätt annars.
Fastbränt som inte försvinner med diskborste tas bort med degskrapa eller stålboll.
Håll det enkelt, det är inget magiskt med gjutjärn. Använd den så blir den bättre och bättre för varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in