2017-04-08, 17:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
hur är lättviktsgjutjärn? erfarenheter?

Jag har två pannor från OBH Nordica i lätt gjutjärn. Tycker att de funkar bra, uppför sig som gjutjärn och tål värme bra, men är avsevärt lättare att hantera viktmässigt. Köpte dem när de var billiga och är nöjd med dem.
Citera
2017-04-08, 19:54
Medlem
pollenpers avatar
Min lättviktare från Ronneby blir rund i botten när jag värmer den, annars funkar den.
Citera
2017-04-24, 14:13
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
hur är lättviktsgjutjärn? erfarenheter?
Jag har bara en vanlig gjutjärnsgryta o den är kanon när jag gör ex kalops lr en liten stek - lättvikt är den ju förstås inte men den är jäkligt bra för långkok o så.

Jag måste googla lättviktsgjutjärn o se va det är för nåt.
Citera
2017-05-10, 22:51
Medlem
Har en teflonpanna från Ica som jag köpte 2007. Funkar hur bra som helst. Enkel att sköta om och man behöver oftast inte använda stekfett som vid användning av gjutjärnspanna.
Citera
2017-05-11, 06:08
Medlem
Softis...s avatar
Min favoritpanna är en som jag inte ens minns när den införskaffades. Den är bucklig efter någon slags överhettning, så den sitter inte på plattan som den ska, och handtaget är lite löst.

Den är dock världens bästa äggstekarpanna. Jag menar VÄRLDENS BÄSTA. =) Mina goda dubbeläggisar går inte att tillverka i något annat än i min slitna halvtrasiga och buckliga lilla teflonpanna.
Senast redigerad av Softis... 2017-05-11 kl. 06:18.
Citera
2017-05-13, 22:36
Medlem
En kolstålspanna, deBuyer. Helt underbar.
Citera
2017-05-13, 23:25
Medlem
Har 3 st Jamie Oliver från OBH Nordica. De är säkert skit men fungerar bra för mig.
Citera
2017-05-14, 01:31
Medlem
raevuslings avatar
Har numera en kolstålpanna från DeBuyer som köptes i höstas. Var grymt nöjd fram tills för en månad sen.. Den har börjat ryka något enormt nu varje gång jag använder den, varesig jag steker kött i rejält smörbad, bacon, sparris eller annat. Har induktionshäll och kör inte på max värme. Ryker så rejält att brandlarmet går varje gång numera.

Någon med lite mer vana av kolstålpannor som vet vad jag gör för fel?
Citera
2017-05-15, 09:16
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raevusling
Har numera en kolstålpanna från DeBuyer som köptes i höstas. Var grymt nöjd fram tills för en månad sen.. Den har börjat ryka något enormt nu varje gång jag använder den, varesig jag steker kött i rejält smörbad, bacon, sparris eller annat. Har induktionshäll och kör inte på max värme. Ryker så rejält att brandlarmet går varje gång numera.

Låter konstigt! Det är inte så att du har fått en tjock kolbeläggning i pannan. Alltså nästan som en skorpa. Då ska du i så fall koka vinäger i pannan så kommer den att gå bort och pannan blir ljus igen, nästan som när du köpte den. Därefter börjar du om med instekningen.
Kanske det är något du ska fundera på ändå. Se till att ha köksfläkten på högsta flås då det luktar nåt jävulskt.
Citera
2017-05-15, 10:41
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det låter som om din panna är rejält smutsig. Har du gjort ren utsidan/botten på sista tiden?
Citera
2017-05-22, 10:50
Medlem
raevuslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Låter konstigt! Det är inte så att du har fått en tjock kolbeläggning i pannan. Alltså nästan som en skorpa. Då ska du i så fall koka vinäger i pannan så kommer den att gå bort och pannan blir ljus igen, nästan som när du köpte den. Därefter börjar du om med instekningen.
Kanske det är något du ska fundera på ändå. Se till att ha köksfläkten på högsta flås då det luktar nåt jävulskt.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det låter som om din panna är rejält smutsig. Har du gjort ren utsidan/botten på sista tiden?

Har nu testat att göra en ny rejäl inbränning av pannan - och det funkade rätt bra! Ryker betydligt mindre nu när jag testade att steka en god köttbit. Kändes jämnare i stekningen också. Så får testa lite med den nu och se hur den utvecklar sig. Tack för tipsen
Citera
2017-05-23, 16:44
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Har nu testat att göra en ny rejäl inbränning av pannan - och det funkade rätt bra! Ryker betydligt mindre nu när jag testade att steka en god köttbit. Kändes jämnare i stekningen också. Så får testa lite med den nu och se hur den utvecklar sig. Tack för tipsen

Kul att det hjälpte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in