2016-04-23, 08:32
Medlem
Tips: De Buyer Carbone kolstålspanna 26cm för 299 kr hos Bagaren & Kocken eller 249 kr hos Webhallen.
Citera
2016-04-23, 13:39
Medlem
Feadogs avatar
Jag använder ett par gamla ärvda gjutjärnpannor från Ronab som säkert är en bra bit över 50 år gamla. Ronab gick i graven för länge sedan men hålls av många som det absolut bästa märket när det gäller gjutjärn, sådant som folk reser runt till loppmarknader i hopp om att hitta. De är helt klart de bästa stekpannorna jag testat för de flesta ändamål. Vidare har jag ett par nyare Skeppshultsgrytor. De är inte lika bra, men börjar bli inkörda nu efter 5-7 års användning. Misstänker att de kommer börja nå samma klass som Ronabpannorna om 5-10 år till. Alla stekpannor och grytor jag använder är helt i järn, alltså inga träskaft eller dylikt då jag vill kunna skicka in dem i ugnen vid behov.
Senast redigerad av Feadog 2016-04-23 kl. 13:51.
Citera
2016-04-26, 16:44
Medlem
Hej!

Ännu en som tröttnat på teflon och har därför, för första gången, tänkt införskaffa redigt materiel! Dock är jag helt vilse i denna värld...

Skulle vilja rådfråga er lite angående både gjutjärnspannor och rostfria. Antar att man kommer ganska långt med en av varje? Tänker också att den rostfria kanske skall luta åt traktör-hållet för att kunna göra exempelvis köttfärssås, eller? Gjutjärnspannan kanske kan används mer vid stekning av enbart köttbitar? Vill ännu en gång påpeka att jag är medveten om att jag inte har någon aning om vad jag pratar om

Kan tänka mig att betala mycket för att få det bästa! Demeyere verkar ju vara ett alternativ gällande den rostfria (av det jag kunnat läsa mig till), men vilken serie och exakt typ? Använder mig idag av en vanlig elspis, men vill kunna använda den på flera olika typer om jag skulle flytta. Gjutjärn från Ronneby Bruk kanske?
Hjälp mig! Kom med förslag! Tack!
Citera
2016-04-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Hej!

Ännu en som tröttnat på teflon och har därför, för första gången, tänkt införskaffa redigt materiel! Dock är jag helt vilse i denna värld...

Skulle vilja rådfråga er lite angående både gjutjärnspannor och rostfria. Antar att man kommer ganska långt med en av varje? Tänker också att den rostfria kanske skall luta åt traktör-hållet för att kunna göra exempelvis köttfärssås, eller? Gjutjärnspannan kanske kan används mer vid stekning av enbart köttbitar? Vill ännu en gång påpeka att jag är medveten om att jag inte har någon aning om vad jag pratar om

Kan tänka mig att betala mycket för att få det bästa! Demeyere verkar ju vara ett alternativ gällande den rostfria (av det jag kunnat läsa mig till), men vilken serie och exakt typ? Använder mig idag av en vanlig elspis, men vill kunna använda den på flera olika typer om jag skulle flytta. Gjutjärn från Ronneby Bruk kanske?

Demeyere har ju bra rykte, men tycker personligen att det är lite mycket pengar, har därför ingen egen erfarenhet av dem.
Gjutjärn däremot har jag använt i snart 50 år och aldrig funnit något behov av att byta till annat.
Tveksam till nyttan av att ha två stekpannor i olika material, det är väl lite olika teknik att steka i dem misstänker jag. Jag skulle nog satsa på enbart gjutjärn att steka i och eventuellt en traktörpanna, eventuellt i stål, för sådant som är mer "blött", köttfärssås, paella och liknande.
Annars tycker jag en stekgryta i gjutjärn på 3-4 liter kompletterar stekpannorna bra när jag gör grytor och köttfärssås.
Både Ronneby och Skeppshult är bra. Skeppshult gjuts i Sverige av nytt gjutjärn medan Ronneby gjuts i Frankrike och slutbearbetas i Sverige, de (Ronneby) har ju stekpannor gjutna med en ny teknik så att de blir lite tunnare och därför lite lättare.
Kolstålpannor, skulle inte det vara ett alternativ om du skulle föredra utseendet på dem, De Buyer är ju ett renommerat märke.
Pannor i rostfritt eller gjutjärn, en smaksak, men gör man långkok i gjutjärn får man ju ett litet järntillskott i maten
Citera
2016-04-26, 22:10
Medlem
Citat:
Hej!

Köper du en ordentligt tjock och fin rostfri panna så behöver du egentligen ingen gjutjärns för att steka på köttbitarna med, det gör du utan problem direkt i pannan. Länkar här nedan två serier från demeyere proline och multiline båda i 32cm. (finns mindre varianter av båda)

Multiline är mer mot en traktörpanna, brantare kanter och högre fortfarande tjock och fin för att kunna ge bra yta på köttbitar dock. Tror denna passar dig bättre då du vill kunna göra köttfärssåser och sådant.

Proline är mer mot den traditionella stekpannan, du kan köra köttfärssås och så utan problem men den kommer inte rymma lika mycket!
Citera
2016-04-27, 15:55
Medlem
Tack för svaren!

Okej, får nog bli en multiline då den verkar mer allround! Är proline och multiline de mest "standard" i deras sortiment?

Hur fungerar en multiline på en elspis som det inte är speciellt mycket "sjuss" i? Verkar ju som att man måste komma upp i ganska höga temperaturer och kunna justera snabbt? Fungerar den också lika bra på alla olika typer av hällar?

Mycket frågor, men vart rekommenderar ni att man köper den?
Citera
2016-04-27, 20:23
Medlem
Citat:
Tack för svaren!

Okej, får nog bli en multiline då den verkar mer allround! Är proline och multiline de mest "standard" i deras sortiment?

Hur fungerar en multiline på en elspis som det inte är speciellt mycket "sjuss" i? Verkar ju som att man måste komma upp i ganska höga temperaturer och kunna justera snabbt? Fungerar den också lika bra på alla olika typer av hällar?

Mycket frågor, men vart rekommenderar ni att man köper den?
Låter som ett klokt val, ja alltså de har väldigt många olika serier men är väl främst de som är "standard"
Som med alla mer gedigna pannor så behöver de "laddas med värme" en stund innan, så de tar ju lite längre tid än vad en billig ikea panna tar. Men när den väl är varm så svarar de bra på justeringar. Cervera, bagaren och kocken, kitchen labs, jag skulle inte tveka på att beställa från prokok heller faktiskt.
Citera
2016-04-29, 00:45
Medlem
Hej igen!

Ändrade planer! Tänkte tidigare köpa en demeyere i rostfritt, men har insett att det kanske inte är optimalt, kostar mycket osv. Verkar ju inte heller vara något vidare i att tillaga exempelvis tunna saker i en rostfri, så som köttfärs, då det bränner fast. Allt har uppenbarligen ju sina för och nackdelar gällande stekpannor. Lutar istället lite åt en De Buyer i kolstål nu, men den har ju också stor nackdel, likt en gjutjärns. Beläggningen som man jobbat upp lossnar och pannan blir "torr" om man gör något mer "såsigt" (framför allt med tomater i?) och det är ingen höjdare, va? Har till och med en video som demonstrerar detta!
https://youtu.be/GWNl-uJD0Uo?t=255

Vad ska man laga en köttfärsås i egentligen, där man både steker och kokar? Ska man steka köttfärsen i en kolstål och sedan skicka över det i en kastrull och sedan koka ihop eller? Detta var ju aldrig ett problem med en teflon (det vill jag aldrig mer använda). Fan.

Tack igen!
Senast redigerad av morrissey1 2016-04-29 kl. 00:48.
Citera
2016-04-29, 01:16
Medlem
christerys avatar
Lagar det mesta som skall stekas först i mina ärvda gjutjärnspannor, men har emaljerade grytor åxå (ett par) för saker som skall koka lite längre. Hade inte tänkt på att koka allt färdigt i stekpannan ens fastän vissa saker som svennebanan chili gör jag i den - annars steker jag upp och gör det halvfärdigt. Sen flyttar jag över till grytan och låter den gå färdig under lock. Jag har nämligen inte lock till stekpannan (tja till sautösen, men den används sällan, mest om nåt skall gå i ugnen faktiskt hur det nu kan komma sig, men det händer så inte 100% gjutjärnspanna).

Inte märkt att det släpper nåt från gjutjärnspannan, men jag kikar inte så noga på den. Har den funkat i 50 år så lär jag inte få död på den om jag nu inte diskar den.
Citera
2016-04-29, 01:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Vad ska man laga en köttfärsås i egentligen, där man både steker och kokar? Ska man steka köttfärsen i en kolstål och sedan skicka över det i en kastrull och sedan koka ihop eller? Detta var ju aldrig ett problem med en teflon (det vill jag aldrig mer använda). Fan.

Tack igen!

Japp, så brukar jag jobba, steker i en gjutjärnspanna och skickar i en rostfri gryta föra att koka.
Ibland bryner jag dock allt i min stora, emaljerade Pyrex gjutjärnsgryta, blir dock inte riktigt samma sak.
Citera
2016-04-29, 09:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hej igen!

Tack igen!

När jag lagar grytor (inkl köttfärssås) så bryner jag i en stekpanna för att därefter flytta över i en gryta där det får gå klart.

Beroende på vad och mängd som jag ska bryna så gör jag det antingen i en gjutjärn (28cm) eller i min stora kolstål (36).
Citera
2016-04-29, 09:47
Medlem
rob1234s avatar
Hej,

Jag kikar på att köpa en de Buyer, men fastnar hela tiden på att kanterna är så flackt sluttande. För att få en rejäl bottenyta (>25cm måste man köpa en 36cm, och den tar en massa plats i skåpet och blir bökig hanteringsmässigt.

Ser ni några större fördelar med den flacka vinkeln?

Ur de Buyers synvinkel förstår jag det, det blir svårare att djupdra formen med brantare kanter, men då kanske det är bättre att gå på en panna i gjutjärn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in