Citat:
Ursprungligen postat av
morrissey1
Hej!
Ännu en som tröttnat på teflon och har därför, för första gången, tänkt införskaffa redigt materiel! Dock är jag helt vilse i denna värld...
Skulle vilja rådfråga er lite angående både gjutjärnspannor och rostfria. Antar att man kommer ganska långt med en av varje? Tänker också att den rostfria kanske skall luta åt traktör-hållet för att kunna göra exempelvis köttfärssås, eller? Gjutjärnspannan kanske kan används mer vid stekning av enbart köttbitar? Vill ännu en gång påpeka att jag är medveten om att jag inte har någon aning om vad jag pratar om
Kan tänka mig att betala mycket för att få det bästa! Demeyere verkar ju vara ett alternativ gällande den rostfria (av det jag kunnat läsa mig till), men vilken serie och exakt typ? Använder mig idag av en vanlig elspis, men vill kunna använda den på flera olika typer om jag skulle flytta. Gjutjärn från Ronneby Bruk kanske?
Hjälp mig! Kom med förslag! Tack!

Demeyere har ju bra rykte, men tycker personligen att det är lite mycket pengar, har därför ingen egen erfarenhet av dem.
Gjutjärn däremot har jag använt i snart 50 år och aldrig funnit något behov av att byta till annat.
Tveksam till nyttan av att ha två stekpannor i olika material, det är väl lite olika teknik att steka i dem misstänker jag. Jag skulle nog satsa på enbart gjutjärn att steka i och eventuellt en traktörpanna, eventuellt i stål, för sådant som är mer "blött", köttfärssås, paella och liknande.
Annars tycker jag en stekgryta i gjutjärn på 3-4 liter kompletterar stekpannorna bra när jag gör grytor och köttfärssås.
Både Ronneby och Skeppshult är bra. Skeppshult gjuts i Sverige av nytt gjutjärn medan Ronneby gjuts i Frankrike och slutbearbetas i Sverige, de (Ronneby) har ju stekpannor gjutna med en ny teknik så att de blir lite tunnare och därför lite lättare.
Kolstålpannor, skulle inte det vara ett alternativ om du skulle föredra utseendet på dem, De Buyer är ju ett renommerat märke.
Pannor i rostfritt eller gjutjärn, en smaksak, men gör man långkok i gjutjärn får man ju ett litet järntillskott i maten