Jag har en liten undring angående en utmaning vi fick idag som grupparbete.
Vi skall separera salt (NaCl) och socker (C6H12O6) sand och destillerat vatten så att vi har dem alla i varsin bägare i slutet av laborationen. ;Målet är att behålla mängden till nästintill lika mycket som fanns från början och att det skall vara så "rent" som möjligt..
När vi startar så har vi alltså en slamning och en lösning av salt, socker, vatten och sand. Vi skall beskriva vår metod och vårt genomförande steg-för-steg.
Är det rätt av mig att anta att jag skall filtrera slamningen först för att separera sanden från socker/salt/vatten för att därefter genom destillation utvinna vattnet i sand (som jag lägger i en bägare efter filtreringen tillsammans med filtret) samt socker/salt bägaren och sedan lösa sockret med hjälp av T-röd, filtrera slamningen salt/socker/tröd och sedan genom indunstning i både salt/socker bägaren ha "rent" salt samt socker?
1.Skriv den kemiska formeln som beskriver vad som händer då propan brinner.
2.Ett ämnes egenskaper medför bland annat att ämnet kan lösa sig i vissa ämnen men inte i andra.
a) Förklara varför olja inte löser sig i vatten.
b) När vi diskar så kan vi få bort fettrester trots att fett inte löser sig i vatten. Hur kan det komma sig? Förklara varför det är så.
Har en liten fråga. Om man ska separera två st substanser med HPLC men vill förkorta analystiden genom att ändra den mobila fasens sammansättning, utan att påverka separationsfaktorn, kommer detta ha någon effekt på upplösningen(resolutionen)?
Från Wikipedia:
Optisk isomeri, isomeri som uppstår till följd av att molekylerna innehåller en eller flera asymmetriska atomer (kirala atomer). Detta innebär att atomgrupperna kan vara ordnade på två olika sätt i rymden runt en tänkt axel. För att beskriva denna ordning ger man de olika atomgrupperna olika prioritet, där ett enkelt väte har lägst. Om man tänker sig att tumspetsen är vätet (eller den lägsta prioriteten) och tumbasen är den kirala atomen, så kan atomgrupperna vara ordnade i det böjda pekfingrets riktning. Stämmer molekylen med en tänkt vänsterhand anges den med (S), av lat. Sinister, vänster och stämmer den med en tänkt högerhand anges den med (R) av lat. Rectus, höger.
Förstår inte vad som menas alls med med denna text och särskilt handexemplet. Vad är skillnaden mellan (S) och (R) och dextro och levo?
Tack på förhand!
Från Wikipedia:
Optisk isomeri, isomeri som uppstår till följd av att molekylerna innehåller en eller flera asymmetriska atomer (kirala atomer). Detta innebär att atomgrupperna kan vara ordnade på två olika sätt i rymden runt en tänkt axel. För att beskriva denna ordning ger man de olika atomgrupperna olika prioritet, där ett enkelt väte har lägst. Om man tänker sig att tumspetsen är vätet (eller den lägsta prioriteten) och tumbasen är den kirala atomen, så kan atomgrupperna vara ordnade i det böjda pekfingrets riktning. Stämmer molekylen med en tänkt vänsterhand anges den med (S), av lat. Sinister, vänster och stämmer den med en tänkt högerhand anges den med (R) av lat. Rectus, höger.
Förstår inte vad som menas alls med med denna text och särskilt handexemplet. Vad är skillnaden mellan (S) och (R) och dextro och levo?
Tack på förhand!
Det finns utförligt förklarat på wikipedia;
(+)-, (−)-, d-, l-, D-, and L-[edit]
A dextrorotary compound is often prefixed "(+)-" or "d-". Likewise, a levorotary compound is often prefixed "(−)-" or "l-". These "d-" and "l-" prefixes are distinct from the uppercase (though SMALL CAPS) "D-" and "L-" prefixes, which are based on the actual configuration of each enantiomer, with the version synthesized from naturally occurring (+)-glyceraldehyde being considered the D-form. For example, nine of the nineteen L-amino acids commonly found in proteins are dextrorotatory (at a wavelength of 589 nm), and D-fructose is also referred to as levulose because it is levorotatory.
(R)- and (S)-[edit]
The Rectus (R)- and Sinister (S)- prefixes are different from the preceding ones in that the labels R and S characterize the absolute configuration of a specific stereocenter, not a whole molecule. A molecule with just one stereocenter can be labeled R or S, but a molecule with multiple stereocenters needs more than one label, for example (2R,3S).
If there is a pair of enantiomers, each with one stereocenter, then one enantiomer is R and the other is S, and likewise one enantiomer is levorotary and the other is dextrorotary. However, there is no general correlation between these two labels. In some cases the (R)-enantiomer is the dextrorotary enantiomer, and in other cases the (R)-enantiomer is the levorotary enantiomer. The relationship can only be determined on a case-by-case basis with experimental measurements or detailed computer modeling.[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Dextrorotation_and_levorotation
Någon som klarar av att lista ut resultatet av denna labb i diverse glas? Dvs hur mycket stärkelse kommer det vara i glas 1-6?
1.Skölj munnen ren från matrester.
2.Ta fram 6 glas och märk dem med 1, 2, 3, 4, 5 och 6.
3.Häll 10 ml (2 teskedar) vatten i samtliga glas.
4.Krossa/smula sönder en teskedsstor hårdbrödbit och tillsätt i glas 1. Alternativt tar du 5 ml (1 tesked) potatispulver.
I glas 3 och 4 tillsätts 5 ml äggvita.
I glas 5 och 6 tillsätts 5 ml matolja.
5.Ta en ny teskedsstor hårdbrödbit i munnen och tugga i 4 minuter. ”Knäckebrödsgröten” tillsätts i glas 2. Skölj munnen ren. Alternativt tillsätts 5 ml potatismjöl + 5 ml saliv i glas 2.
Tillsätt ungefär 5 ml (1 tesked) saliv i glas 4 och 6. Rör om med gaffel i 4 minuter (gäller endast för glas 4 och 6 och glas 2 om potatismjöl används istället för knäckebröd).
6.Låt alla glas vila i 5 minuter.
7.Sätt 5 droppar jodlösning (Jodopax) till alla glas. Skaka glasen/rör om med gaffel.
Undersök nu hur mycket stärkelse det är i det hårda brödet (alternativ potatismjölet), äggvitan och matoljan före och efter behandling med saliv.
Jag hjälper dig gärna men tänk på att försöka lösa uppgifterna själv först. Googla kan man ju också göra.
1 C3H8 + 5 O2 + värme -----> 3CO2 + 4H2O
2 Olja är hydrofobiskt, lite mer ingående så kan kan man säga att lika löser lika pga att hydrofila ämnen (vattenlösliga) kan interagera bättre med vatten via Vätebindningar. För att vätebindningar ska ske krävs kväve eller syre och såklart väte. "Olja" i detta fallet har inte syre eller kväve i sig.
För att få bort fett använder man tensider. Det är en sorts molekyl som har en fettlöslig ände och en annan som är vattenlöslig. De kapslar in fettdroppar med sin fettlösliga sida inåt och den vattenlösliga sidan utåt mot vattnet. På så sätt sköljs det bort. Hoppas du blev lite klokare.
Jag hjälper dig gärna men tänk på att försöka lösa uppgifterna själv först. Googla kan man ju också göra.
1 C3H8 + 5 O2 + värme -----> 3CO2 + 4H2O
2 Olja är hydrofobiskt, lite mer ingående så kan kan man säga att lika löser lika pga att hydrofila ämnen (vattenlösliga) kan interagera bättre med vatten via Vätebindningar. För att vätebindningar ska ske krävs kväve eller syre och såklart väte. "Olja" i detta fallet har inte syre eller kväve i sig.
För att få bort fett använder man tensider. Det är en sorts molekyl som har en fettlöslig ände och en annan som är vattenlöslig. De kapslar in fettdroppar med sin fettlösliga sida inåt och den vattenlösliga sidan utåt mot vattnet. På så sätt sköljs det bort. Hoppas du blev lite klokare.
Hejsan, jodå jag satte mig och läste igenom skolboken och kom fram till svaren själv, kände mig lite lat när jag skrev frågan här bara.
Min senaste fråga tycker jag dock är lite knepigare, där jag ska göra labb .. kanske du vet vad svaret är på uppgiften ovan? dvs hur mycket stärkelse kommer det vara i glas 1-6 och hur "vet" man hur mycket stärkelse det är i varje glas?
Hejsan, jodå jag satte mig och läste igenom skolboken och kom fram till svaren själv, kände mig lite lat när jag skrev frågan här bara.
Min senaste fråga tycker jag dock är lite knepigare, där jag ska göra labb .. kanske du vet vad svaret är på uppgiften ovan? dvs hur mycket stärkelse kommer det vara i glas 1-6 och hur "vet" man hur mycket stärkelse det är i varje glas?
Va bra! Jag vet att jag låter som en gammal skolfröken när jag säger "försök först själv" men jag är bara några år över dig i skolan och det fungerar faktiskt.
Innan jag säger svaret så ska jag ge dig lite ledtrådar dock, så att du kanske kan lösa det själv! Vet att det kan vara knepigt, vet inte riktigt heller vilken nivå du är på men det ska nog gå.
Jodopax gör stärkelselösningar blå/lila, alltid bra att veta. Det kan göra en vattenlösning (utan stärkelse då alltså) lite orange.
Så var finns då stärkelse? Det är ditt sätt att lösa uppgiften på. Finns det i olja? Ägg? Bröd/potatismjöl?
En annan faktor att tänka på är vad som finns i saliv? Det finns ingen stärkelse i saliv från början. Dock kanske saliven påverkar på något annat sätt?
Med denna infon bör det gå om ni gått genom sånt här tidigare, men sätter vad jag tror händer i en spoiler här under!
Det finns såklart stärkelse i brödet/potatismjöl. Det ska NORMALT inte finnas i ägg, olja och din saliv. Det som definitivt kommer hända är att jodopaxlösningen gör bröd/salivglaset lila som fan.
Beroendes sedan på hur noga du sköljer din mun (tror det är svårt som fan o få bort alla spår av stärkelse) så kommer saliv blandad med stärkelse hamna även i glasen med ägg, olja och saliv. Det är nog därför instruktionerna säger åt er att tugga bröd först och sen spotta i de andra glasen.
Så även glasen med ägg/olja och saliv kommer bli lila. MEN i saliv finns ett enzym som heter amylas! Det bryter ner just stärkelse. Så jag tror att de små mängder som hamnar i ägg/olja och salivglasen kommer försvinna med tiden helt enkelt genom att färgen går från lila till orange.I de glasen med bara ägg eller olja kommer färgen alltså att vara orange. I glaset med bröd och saliv kommer färgen vara lila och jag har svårt att tro att den lilla mängd amylas i din saliv kan bryta ner så mycket stärkelse.
Det är nog poängen dom vill att ni ska komma fram till. Säg till om någon är oklart! För övrigt är amylas kylkänsligt så det fungerar bara när det är varmt. Så all färg försvinner kanske inte.
Så för att sammanfatta: Glas 4 och 6 blir lite lila (påvisar lite stärkelse men det är alltså från din mun om någon) och färgen försvinner antingen helt eller iaf lite med tiden. Glas 3 och 5 blir kanske lite orange, dvs ingen stärkelse där. I glas 2 finns massor av stärkelse så där blir det lila och det fortsätter nog vara lila. Glas 1 är det bara vatten i så det blir kanske lite orange, dvs ingen stärkelse.
Så, hoppas det hjälpte! Om du har fler frågor så bara säg till! Antingen i tråden här eller i PM, alltid kul att hjälpa folk.
Senast redigerad av Röbbesnöbbe 2016-10-30 kl. 23:09.
Jag vet att jag ska använda delförloppsmetoden, men den där molekylen inom parentes gör mig ganska förvirrad.
Hur vet jag vilka laddningar kol- och kväveatomerna har, och hur ska jag dela upp alltihop?
EDIT:
Lyckades lösa den nu.
Senast redigerad av Mikael861 2016-11-06 kl. 03:40.