2016-07-15, 04:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag har problem att förstå den här uppgiften:

"Construct an ionic equation for the neutralization of hydrochloric acid by sodium hydroxide solution."

Enligt facit så ska ekvationen tydligen se ut så här:

H⁺(aq) + Cl⁻(aq) + Na⁺(aq) + OH⁻(aq) → H₂O(l) + Na⁺(aq) + Cl⁻(aq)

...men exakt varför ska den se ut på det här sättet?
Vad är det som säger att jag absolut måste skriva H⁺ + Cl⁻ istället för HCl?
Hur vet jag det?
Och vad är det som säger att jag nödvändigtvis måste få vatten som produkt?

Det känns som om hela uppgiften ger alldeles för lite information, och att man "bara ska veta" en massa saker.
Eller har jag missat någon väldigt grundläggande detalj angående såna här reaktioner?
Resulterar just den här specifika typen av reaktion alltid i att det bildas vatten, eller vadå?
Finns det något systematiskt och pålitligt sätt att resonera sig fram till hur en sån här reaktion ska se ut, eller handlar det bara om att man ska vänja sig vid hur olika reaktioner "brukar" fungera?
Protolysreaktioner är väldigt grundläggande inom kemin. Av den anledningen ska man kunna "se direkt" vad som händer. Det bildas vatten i den här reaktionen (neutralisering), vilket du ser om du förstår protonövergången.

Det är ju inte fel att skriva HCl (l) istället för det som anges i facit, men man vill väl vara extra pedagogisk och visa att det rör sig om en reaktion med en proton, dvs H+, som avgår och tas upp mellan protolyterna.

Det här är en fullständig reaktion, och man får H2O som produkt (bortsett från att vattnet autoprotolyserar), men jag gissar på att resten av uppgifterna gäller protolyser i ett jämviktssystem.
Senast redigerad av Roxic 2016-07-15 kl. 05:16.
2016-07-15, 14:31
Medlem
En lösning med okänd koncentration titrerades med 0.050 mol/l natriumjodidlösning. Efter tillsats av 7,35 ml upphörde utfällningen. Beräkna mängden silver i ursprungslösningen.

Någon som har tips?
2016-09-06, 09:05
Medlem
Balansera redox-reaktion

Hej! Kan någon snälla balansera dessa två redox reaktioner för mig? Jag kan inte komma underfund med hur man gör när det redan finns en vattenmolekyl eller när laddningarna inte blir heltal.

1) IO3^- + I^- + H^+ = I3^- + H2O

2) I3- + S2O3^2- = I^- + S4O6^2-

Kan ni visa hur man kommer fram till svaret?

Tack!
2016-09-06, 09:30
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurialsuperfly
1) IO3^- + I^- + H^+ = I3^- + H2O
Börja med att räkna med ett grundämne, t.ex. syre. Du har tre syreatomer till vänster och då ska det finnas tre till höger, dvs. 3xH2O. Då blir det också 3x2 väteatomer till höger och därmed måste du ha 6xH^+ till vänster också. Du har tre jodatomer till höger och då måste du ha tre till vänster med - en fås från IO3^- och då måste du ha två st. I^- extra. Dvs:

IO3^- + 2xI^- + 6xH^+ = I3^- + 3xH2O
2016-09-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Börja med att räkna med ett grundämne, t.ex. syre. Du har tre syreatomer till vänster och då ska det finnas tre till höger, dvs. 3xH2O. Då blir det också 3x2 väteatomer till höger och därmed måste du ha 6xH^+ till vänster också. Du har tre jodatomer till höger och då måste du ha tre till vänster med - en fås från IO3^- och då måste du ha två st. I^- extra. Dvs:

Jag har fått ungefär samma svar men 8I^- på vänster sida och 3I3^- på höger, stämmer inte det då?
2016-09-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurialsuperfly
Jag har fått ungefär samma svar men 8I^- på vänster sida och 3I3^- på höger, stämmer inte det då?

Nej, jag fattade det TACK!
2016-09-06, 10:32
Medlem
Citat:

Är då I3^- + S2O3^-2- = I^- + S4O6^2- om man ska balansera det:

Svar: I3^- + 2S2O3^2- = 3I- + S4O6^2-

Snälla lämna mig inte nu!!
2016-09-06, 11:18
Medlem
Citat:

Men i reaktionen är ju laddningen inte balanserad?
2016-09-07, 03:05
Medlem
Barnflods avatar
Kan ni nå'n sjyst sajt där man kan lattja med strukturformler å så'nt?
2016-09-09, 21:58
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Kan ni nå'n sjyst sajt där man kan lattja med strukturformler å så'nt?

Lattja med strukturformler? Accelrys Draw, kanske?
2016-09-21, 11:54
Medlem
Har en skoluppgift där vi ska skriva en reaktionsformeln med en kemikalie med namn"Kaliumferrihexacyanid". Jag har sökt runt och hittar ingenstans hur denna molekyl ska se ut. Vet att ferri betyder en järnjon med OT 3+ men förstår inte hur resten av molekylen går ihop. Har jag missat någonting?
2016-09-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Planck
Har en skoluppgift där vi ska skriva en reaktionsformeln med en kemikalie med namn"Kaliumferrihexacyanid". Jag har sökt runt och hittar ingenstans hur denna molekyl ska se ut. Vet att ferri betyder en järnjon med OT 3+ men förstår inte hur resten av molekylen går ihop. Har jag missat någonting?
Här har du.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in