Citat:
Ursprungligen postat av
Mikael861
Jag har problem att förstå den här uppgiften:
"Construct an ionic equation for the neutralization of hydrochloric acid by sodium hydroxide solution."
Enligt facit så ska ekvationen tydligen se ut så här:
H⁺(aq) + Cl⁻(aq) + Na⁺(aq) + OH⁻(aq) → H₂O(l) + Na⁺(aq) + Cl⁻(aq)
...men exakt varför ska den se ut på det här sättet?
Vad är det som säger att jag absolut måste skriva H⁺ + Cl⁻ istället för HCl?
Hur vet jag det?
Och vad är det som säger att jag nödvändigtvis måste få vatten som produkt?
Det känns som om hela uppgiften ger alldeles för lite information, och att man "bara ska veta" en massa saker.
Eller har jag missat någon väldigt grundläggande detalj angående såna här reaktioner?
Resulterar just den här specifika typen av reaktion alltid i att det bildas vatten, eller vadå?
Finns det något systematiskt och pålitligt sätt att resonera sig fram till hur en sån här reaktion ska se ut, eller handlar det bara om att man ska vänja sig vid hur olika reaktioner "brukar" fungera?
Protolysreaktioner är väldigt grundläggande inom kemin. Av den anledningen ska man kunna "se direkt" vad som händer. Det bildas vatten i den här reaktionen (neutralisering), vilket du ser om du förstår protonövergången.
Det är ju inte fel att skriva HCl (l) istället för det som anges i facit, men man vill väl vara extra pedagogisk och visa att det rör sig om en reaktion med en proton, dvs H+, som avgår och tas upp mellan protolyterna.
Det här är en fullständig reaktion, och man får H2O som produkt (bortsett från att vattnet autoprotolyserar), men jag gissar på att resten av uppgifterna gäller protolyser i ett jämviktssystem.