Citat:
Ursprungligen postat av
SPlLLEVINK
"För att bestämma massan natriumklorid i en vattenlösning av detta salt tillsatte man silvernitratlösning så länge det bildades en fällning av silverklorid. Därefter filtrerades fällningen och torkades. Massan silverklorid vägde 2,3 g. Hur stor massa natriumklorid fanns i den ursprungliga lösningen?"
AgNO3(aq) + NaCl(aq) -> AgCl(s) + NaNO3(aq)
m(AgCl) = 2,3g
M(AgCl) = 143,5 g/mol
M(NaCl) = 58,5 g/mol
1 mol NaCl <-> 1 mol AgCl
(Varför innebär detta att substansmängden för natriumklorid och silverklorid är densamma? Är jag helt tappad bakom flötet?

)
n(NaCl) = n(AgCl) = 2,3 g/143,5 g/mol
m(NaCl) = M(NaCl)*n(NaCl) = 58,5 g * (2,3 g/143,5 g/mol) = 0,938 g.
Har någon lust att förklara med ord varför "experimentet" genomfördes på så sätt som det gjorde? Jag får inte in i min hjärna hur man kan komma fram till den ursprungliga massan av NaCl med hjälp av massan av en fällning av AgCl... Själva uträkningarna fattar jag, förutom det där med att substansmängden är lika...
Att substansmängden är lika ser du på den kemiska formeln. I detta fall får den förutsättas känd. Dvs, du har samma mängd silverjoner som natriumjoner i silvernitrat och samma mängd silverjoner som kloridjoner i silverklorid.
Då kan vi anta att substansmängden natriumjoner i lösningen (och därmed även substansmängden tillsatt natriumklorid när lösningen preparerades) är lika stor som den substansmängd silverklorid som som fälls ut när silverjonerna reagerar med kloridjonerna i lösningen.
Det du gör i laborationen är helt enkelt att mäta mängden kloridjoner i lösningen och eftersom natriumklorid innehåller en kloridjon och en natriumjon så är det samma substansmängd natriumklorid tillsatt som det finns kloridjoner i lösningen.
Är det begreppet substansmängd som är svårt att greppa?
Se det som ett mått på antal enheter av godtycklig storlek. Är ämnet rent och atomärt så är det ett mått på antal atomer, medan om man har sammansatta enheter som molekyler så är det ett mått på antalet molekyler och om man pratar om joner gäller samma sak, fast enheten är istället byggenheten (t.ex NaCL) i saltet.
Ett exempel: En mol MgCl2 innehåller 1 mol magnesiumjoner och
2 mol kloridjoner. Dvs, substansmängden salt är 1 mol, substansmängden magnesiumjoner är 1 mol och substansmängden kloridjoner är 2 mol.
För det enklare natriumklord gäller att en mol NaCl innehåller 1 mol natriumjoner och 1 mol kloridjoner.