Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Jag är helt fast på den här uppgiften:
Citat:
Föreslå halogenalkan och nukleofilt reagens för att tillverka CH3CH(NH2)CH3
T.ex. CH3CH(Br)CH3 + NH3 ---> CH3CH(NH2)CH3 + HBr
Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Har inget facit till den här uppgiften och därmed frågar jag här
Det räcker med att jag skriver namnet eftersom strukturformeln bygger på det. Jag kommer fram till
2-klor-2-metylbutan. Är det riktigt?
Riktigt. Det är den huvudsakliga produkten enligt markovnikovs regel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
https://en.wikipedia.org/wiki/Free-radical_halogenation
När menar de att CH4 + Cl2 -> CH3Cl + HCl sker? Är det när alla radikaler har reagerat med varandra och det inte finns någon annan väg för reaktionen att gå? (Alltså att inte fortsätta genom att radikaler reagerar med klorradikaler och klorgas?)
Det är när alla radikaler har gått ihop och avslutat kedjereaktionen. Leder till terminering och orena produkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Vad är viktigt att tänka på när man ritar intermolekylära bindningar för hand? Jag har ibland fått minuspoäng eftersom jag inte ritade bindningarna korrekt. Vätebindningen ska ju sitta mellan molekylerna, från ett väte till en kväve, syre eller flouratom. Hur ritar man dem korrekt? Hur visar man att det just är en vätebindning, VdW-bindning och så vidare?
Intermolekylära bindningar ritas inte. Däremot intramolekylära så att antalet valenselektroner blir rätt.
T.ex. att kol ska ha fyra enkelbindningar så att det inte har en formell laddning.