Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-18, 17:51
  #8497
Medlem
Duktiga kemister

AgNO3 + Nacl --> Agcl + NaNO3
0,5 mol 0,2 mol

Hur stor substansmängd natrium finns det?

Jag tänker såhär:

M(na)/M(NaNO3) = 0,75

0,75 * 0,2 = 0,15 mol

Stämmer det?
2015-03-18, 18:18
  #8498
Medlem
Fladdermirs avatar
Någon får rätta mig om jag har fel, men hur som helst.

Jag antar att du syftar på att du har 0,2 mol NaCl, stämmer det?
I så fall är väl substansmängden Na just 0,2 mol eftersom 0,2 mol NaCl består av 0,2 mol Na samt 0,2 mol Cl.

Ber om ursäkt för min bristande pedagogik.
2015-03-18, 19:22
  #8499
Medlem
GalFisks avatar
Oj, nä det gjorde det inte. Jag ska inte hålla på med kemi idag. Blandade ihop nitrat och sulfat, och extrapolerade fel därifrån. AgCl är rätt.
2015-03-18, 19:46
  #8500
Medlem
Tjena, jag har en titreringsuppgift på gång och skulle behöva lite hjälpa att förklara en sak.

Jag ska alltså räkna ut koncentrationen av en syra vid syra-bastitrering. Jag vet att när ekvivalenspunkten väl är nådd och pH är neutralt så är ju förhållandet mellan natriumhydroxidens (bas) hydroxidjoner och syrans oxonoiumjoner 1:1, och därmed är substansmängden likadan för natriumhydroxiden och syran.

Kan någon hjälpa mig klargöra det hela på ett bättre sätt? Jag förstår ju som principen och har räknat ut koncentrationen men kan inte förklara varför natriumhydroxiden och syran har samma substansmängd vid ekvivalenspunkten..
2015-03-20, 19:49
  #8501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvpojken
Tjena, jag har en titreringsuppgift på gång och skulle behöva lite hjälpa att förklara en sak.

Jag ska alltså räkna ut koncentrationen av en syra vid syra-bastitrering. Jag vet att när ekvivalenspunkten väl är nådd och pH är neutralt så är ju förhållandet mellan natriumhydroxidens (bas) hydroxidjoner och syrans oxonoiumjoner 1:1, och därmed är substansmängden likadan för natriumhydroxiden och syran.

Kan någon hjälpa mig klargöra det hela på ett bättre sätt? Jag förstår ju som principen och har räknat ut koncentrationen men kan inte förklara varför natriumhydroxiden och syran har samma substansmängd vid ekvivalenspunkten..
Vid ekvivalenspunkten är substansmängderna är ekvivalenta. Lika många oxoniumjoner och hydroxidjoner har reagerat.

H3O+ avger H+ till OH-, vilket gör H3O+ till H2O. När OH- tar emot den H+ som avgetts blir den också H2O. Neutraliseringen är en förbrukning. De har alltså tagit ut varandra.
2015-03-21, 11:09
  #8502
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
AgNO3 + Nacl --> Agcl + NaNO3
0,5 mol 0,2 mol

Hur stor substansmängd natrium finns det?

Jag tänker såhär:

M(na)/M(NaNO3) = 0,75

0,75 * 0,2 = 0,15 mol

Stämmer det?

Du har molförhållandet 1:1:1:1.

NaCl = 0.2 mol
Således 0.2 mol NaNO3 => 0.2 mol Na också (ty 1:1 förhållande Na/NO3).

Längesen jag gjorde en sån här nu, någon får rätta mig om det är fel
2015-03-23, 15:37
  #8503
Medlem
FSGLs avatar
Behöver hjälp med denna uppgift, får bara fram orimliga svar....

Två mol av ideal gas befinner sig i en cylinder försedd med en tättslutande kolv. Gasens tryck och volym är från början 12m3 och 2atm. Gasen får expandera till dubbla volymen vid konstant temperatur och ett yttre tryck = 2 atm. Sök w och T.
2015-03-31, 21:01
  #8504
Medlem
Någon kunnig inom kemi som vill hjälpa mig i 5 minuter?

Har försökt googla, men hittade inte svaret. Det finns säkert på google, men är inte så kunnig inom kemi.

Natriumhydroxis + saltpetersyra = Bildar?

Natruimhydroxid + Ättiksyra = Bildar?

Svara gärna både med den kemiska formeln samt namn, även ifall ämnet blir basiskt, neutralt eller surt.

Tack på för hand.
2015-03-31, 21:44
  #8505
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Har försökt googla, men hittade inte svaret. Det finns säkert på google, men är inte så kunnig inom kemi.

Natriumhydroxis + saltpetersyra = Bildar?

Natruimhydroxid + Ättiksyra = Bildar?

Svara gärna både med den kemiska formeln samt namn, även ifall ämnet blir basiskt, neutralt eller surt.

Tack på för hand.
NaOH+HNO3->NaNO3+H2O (natriumnitrat - neutralt + vatten)
NaOH+CH3COOH->CH3COONa+H2O (natriumacetat - svagt basiskt + vatten)
2015-04-02, 09:40
  #8506
Medlem
Hej. Någon som kan hjälpa med den uppgiften. Nästan alla i gruppen har inte klarat detta eller inte förstår vad det krävs att göra i uppgiften.
Följande reaktionsschema gäller vid pyrolys av etan C2H6:
Du skall inte göra någon beräkning här, utan endast ställa upp uttrycket
resulterande reaktionshastigheten för etan C2H6 .

C2H6 -> 2 CH3 Reaktionskonstant k1.

CH3 + C2H6 -> CH4 + C2H5 Reaktionskonstant k2.

C2H5 -> Н + С2Н4 Reaktionskonstant k3.

H + C2H6 -> Н2 + С2Н5 Reaktionskonstant k4.

2 С2Н5 -> С4Н10 Reaktionskonstant k5.
2015-04-03, 14:55
  #8507
Medlem
Syra-bas titrering! Räkna ut pH-värde

Hej, jag har gjort en syra-bas titrering där jag använde mig av NaOH och HCl. NaOH var 0.1 mol/dm3 och syrans koncentration var okänd. Jag hade 20 ml av båda. Det krävdes 6.5 ml (0.0065dm3) för att neutralisera syran. Jag vet att det krävs ekvivalenta substansmängder och förhållandet är 1:1.
HCl(aq) + NaOH(aq) --> H20 + NaCl(aq)

0.1mol/dm3 x 0.0065dm3 = 0.00065 mol
0.00065mol / 0.02dm3 = 0.0325 mol/dm3.

Syrans koncentration är alltså 0.0325 mol/dm3. Är det rätt?
-log(0.0325) = 1,49. pH värde från början var då 1,49? Är det rätt?
Sedan är min sista fråga om det är möjligt att beräkna utan pH mätare hur mycket pH värdet ändrades efter varje 0.5 ml NaOH lösning som tillfördes?
Så efter jag hällde i 0.5 ml NaOH lösning så steg pH värdet från 1,49 till x? pH-metern som vi skulle ha använt var tyvärr sönder. Så för att rita en titreringskurva så måste jag ha pH-värden, går de att räkna ut?

Tack på förhand!
2015-04-06, 18:15
  #8508
Medlem
arereds avatar
Icke-metaller som reagerar med syre?

Hej!


Jag håller på med en uppgift i Kemi och har fastnat på en fråga som handlar om föreningar som bildas när en icke-metall reagerar med syre? Kan någon smartskalle vara så snäll att kommentera så jag snabbare kan bli klar med denna uppgift, tack!



Frågan lyder exakt : Ge ett par exempel på föreningar som bildas när en icke-metall reagerar med syre?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback