2010-06-28, 22:57
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravstenen
Detta eftersom det finns större reaktionsyta hos pulvret, än hos biten, som reagerar med HCL.

Exakt, i slutändan handlar reaktionshastigheten i princip om antal krockar per sekund.
2010-06-29, 13:56
Medlem
Thank you guys!
Jag är väldigt tacksam
2010-06-29, 16:54
Medlem
Kemi A

- Vilka av molekylerna nedan innehåller minst en polär kovalent bindning?
CH4

CO2

H2O

HF

O2

Vilka av molekylerna nedan är dipoler?

O2

CO2

CH4

HF

H2O

Vilka av följande påståenden är riktiga för en kovalent förening?

leder oftast inte elektrisk ström, har ofta höga smält- och kokpunkter, mellan molekylerna finns starka krafter, bildar oftast molekylkristaller, bildas när en metall och en icke-metall reagerar, atomerna binds starkt till varandra.

Tack för hjälpen alla!
2010-06-29, 17:00
Medlem
Alla utom O2 innehåller minst en polär kovalent bindning och HF samt H2O är dipoler.

Mellan molekylerna finns starka krafter
och
atomerna bindsstarkt till varandra.
och
de leder oftast inte elektrisk ström

Är ganska säker på att detta stämmer, någon kan ju vidare bekräfta att jag har rätt innan du litar helt på uppgifterna.
2010-06-29, 17:06
Medlem
lillpostiZ - Tack, allt förutom den sista stämde.

Fler frågor...

Vilken typ av kemisk bindning kan man förvänta sig överväger mellan atomerna i mässing (innehåller koppar- och zinkatomer)?

metallbindning

ren kovalent bindning

jonbindning

polär kovalent bindning

Maxpoäng: 1
Vilket av följande ämnen är uppbyggt av positiva joner som hålls samman av elektroner vilka kan röra sig fritt från jon till jon i hela kristallen?

HCl(s)

Au(s)

P4(s)

Kr(s)

NaBr(s)
2010-06-29, 17:57
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punkt

Fler frågor...

Vilken typ av kemisk bindning kan man förvänta sig överväger mellan atomerna i mässing (innehåller koppar- och zinkatomer)?

metallbindning ( )

ren kovalent bindning

jonbindning

polär kovalent bindning

Vilket av följande ämnen är uppbyggt av positiva joner som hålls samman av elektroner vilka kan röra sig fritt från jon till jon i hela kristallen?

HCl(s)

Au(s)

P4(s)

Kr(s)

NaBr(s)

De frågor du hittills langat upp kan lösas rätt enkelt genom att bara titta på definitionerna av de olika bindningstyperna.
2010-07-06, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av punkt

Fler frågor...

metallbindning

ren kovalent bindning

jonbindning

polär kovalent bindning

HCl(s)

Au(s)

P4(s)

Kr(s)

NaBr(s)

1.
Det har med elektronegativitet att göra, kolla tabell (paulings skala?) för elektronegativitet! Sen kolla värden för respektive ämne, sen räkna ut skillnaden mellan värderna..

Större än 1,8: Jonbinding överväger
Mindre än 1,8: Karaktären av kovalent bindning överväger
1,8-0,9 = Polär kovalent bindning
0,9-0,0 = Övergång polär --> svagt polär --> rent kovalent bindning

Ett väldigt lätt exempel:

NaCl, natriumklorid, vanligt salt i köket du vet, är en jonbindning. varför, bevis? Na har elektronegativitet 0,9 och Cl har elektronegativitet 3,0 vilket då ger elektronegativiteten 2,1 = jonbindning.

Gör nu samma med koppar och zink, kolla elektronegativiteten dom emellan.

2.
Metaller har denna egenskap, d.v.s att elektronerna kan röra sig fritt över hela ämnet. Det är därför vissa ämnen (metaller) leder elektricitet väldigt bra, eftersom elektronerna kan röra sig fritt.

Senast redigerad av Gravstenen 2010-07-06 kl. 16:41.
2010-07-10, 21:20
Medlem
Kemiska beteckningar

Hallåj, jag eftersöker något snille som kan utläsa vad dessa 5 kemiska beteckningar står för

1. http://www14.speedyshare.com/files/23328416/download/kemi1.tiff

2. http://www12.speedyshare.com/files/23328436/download/kemi2.tiff

3. http://www11.speedyshare.com/files/23328443/download/kemi3.tiff

4. http://www14.speedyshare.com/files/23328446/download/kemi4.tiff

5. http://www13.speedyshare.com/files/23328454/download/kemi5.tiff

femman är kaliumpermaganat om jag inte misstar mig? Och någon av de andra ska vara metylenblå tror jag...
2010-07-10, 21:58
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Nu är jag ingen höjdare på långa organiska föreningar, men 5:an är inte kaliumpermaganat. KMnO4 är ett salt och det där är en organisk molekyl.
2010-07-10, 22:04
Medlem
bjornebarns avatar
Den enda jag känner igen är femman, dicyclohexyl-18-crown-6-ether. X-crown-Y-ethers är en typ av katalysatorer, där X står för antalet atomer (kol och syre) i ringen och Y för antalet syreatomer i ringen. Just 18-crown-6 har en hög affinitet för kalium.

Det som bilden visar är alltså vad som händer om KMnO4 reagerar med 18-crown-6
2010-07-11, 12:30
Medlem
men KMnO4 är ju ändå en form av permaganat? Det ger ju en liknande lila effekt i vatten som kaliumpermaganat?
2010-07-11, 12:32
Medlem
den kemiska beteckningen på kaliumpermagnat är ju faktiskt KMnO4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in