Citat:
Ursprungligen postat av
Joness
Hej !
Jag behöver lite hjälp på denna fråga. (Detta är E/C/A fråga)
### --><-- = reversibel reaktion.
Frågan är:
Följande jämvikt ställer in sig
N2O4 --><-- 2N02
Man vill bestämma jämviktskonstanten och inför 9.2gram (N2O4) i en sluten behållare på volym 3.7dm^3. Behållaren värmdes till 50C. När jämvikts ställde in sig var P= 102kpa
*
Beräkna Jämviktskonstanten?
Vi vet att M(N2O4) = 92g/mol och vi har 9.2gram
n=m/M
n= 0.1mol
Jag tänkte först att 1 mol n2o4 ger oss 2 mol n02
Alltså är n(2No2)= 0.2
men då låter ologiskt hur kan vi få mer substansmängd än den vi startade med.
Min andra tanke var att räkna ut substansmängden genom pv=nrt och där får jag n= 0,14
Men jag har ingen aning hur jag ska fortsätta därefter
Tacksam vid svar.
Först nämner jag att det inte är ologiskt att substansmängden ökar, då en molekyl delar sig. Låt säga du gör en elektrolytisk delning av vatten, där H2O splittas till H2 samt O2 (obalanserat). Du får en ökning i substansmängd tillika ökning i molekyler men
aldrig någon ökning i totala antalet atomer. Likaså gäller ökningen av substansmängden från N2O4 till NO2; absolut ingen ökning i atomer - de omplaceras bara.
Ideala gaslagen Du behöver bara vara medveten om Daltons lag sett till vad den innebär; och den är nära relaterad till
ideala gaslagen synonymt med
allmänna gaslagen. Ser vi till vad ideala gaslagen säger, som faktiskt inte längre gäller vid mycket höga tryck - men för din uppgift gäller den, så vi håller oss där. Just för att det är gaser nu, så tar 2 mol NO2 mer plats än 1 mol N2O4, vilket kan tyckas vara konstigt men studerar man närmare så är det inte så märkligt då det vid lägre tryck bara är deras rörelse som skapar utrymme, inte redas atomära/molekylära volym. Så när 1 mol N2O4 splittas till 2 mol NO2 så ökar trycket, för sistnämnd vill ha mer utrymme.
Le Chatelier's princip I sammanhanget kommer denna princip in, och du bör läsa specifikt om denna. Jag förenklar det med att naturen i sig själv strävar efter att i gasformiga system ta minst möjliga plats. Detta påverkar den kemiska jämvikten i systemet N2O4 <-> NO2 som du vid en viss temperatur som är given ska räkna ut. Notera att det är
bara temperatur som påverkar jämviktskonstanten. Däremot påverkas jämviktsläget av både totaltryck och partialtryck.
Jag ska inte lösa din uppgift, utan försöker bara reda ut vad du måste ha klart för dig för att gå vidare. Varför gör du Kemi B? Har du gediget intresse för kemi är detta bagatell, för med intresse sätter man sig in i detta inom en vecka. Det som är gynnsamt i denna uppgift är att du bara ska beräkna jämviktskonstanten vid en given temperatur, och en del av informationen i uppgiften behövs sålunda inte. JK är lättare än många tror, men för att du ska kunna lösa den här typen av uppgifter så måste du förstå vad vart och ett begrepp innebär.