2013-01-04, 15:32
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Changeur
För ett tag sedan så gjorde jag en laboration, där vi använde oss utav en ballong och lite metanol.
Vi la i två ml metanol i ballongen och förde ner den i varm vatten. Ballongens volym ökade och blev bra mycket större.

Jag gjorde sedan två beräkningar på ballongens volym. En där vi använde oss utav våra data vi hade i laborationen (vattnets temp, vattennivån och bägarens diameter.) och en teoretisk där vi använde oss utav allmänna gaslagen samt mols densitet.

Det blev två skilda värden, vad kan orsakerna till det vara?

Allmänna gaslagen (eller ideala gaslagen som den också kallas) fungerar egentligen bara på helt ideala gaser. I ballongen kommer det vara en blandning av luft och metanolångor, något som är rätt långt ifrån en ideal gas. Sen finns det ju alltid klassiska felkällor som mätfel osv. men icke-idealitet lär vara det största felet.
2013-01-06, 21:30
Medlem
a) Praktisk beräkning av volym på blalong

Beräkna volymen av ballongen:

Vattnets temperatur: 68*C
Vattennivån: Steg 1cm. 6 → 7cm
Bägarens diameter: 16cm.

3,14 * 162 * 1 = 803,84 cm3 = 0,8 dm3

Är det här rätt?!

b) Teoretiskt värde: 0,674 dm3

Gör jag en jämförelse mellan dessa så får jag en större ballong än teoretiskt möjligt?! Vad har gått fel här?!

Enligt lärare så är det teoretiska värdet rätt, så jag antar att något är fel i första uträkningen?
2013-01-06, 21:41
Medlem
EdgeofEndings avatar
Är det rimligt att göra göra prov utan formelbok? Jag pallar fan inte komma ihåg formler som gaslagar eller för heptan
2013-01-07, 14:46
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Är det rimligt att göra göra prov utan formelbok? Jag pallar fan inte komma ihåg formler som gaslagar eller för heptan

Det beror på hur provet är utformat... En del formler (tex allmänna gaslagen) bör man komma ihåg utan formelsamling men det är inte rimligt att behöva komma ihåg atomvikt eller elektronkonfiguration hos dysprosium eller liknande

EDIT: För att veta hur en alkan ser ut ska du inte behöva formelsamling heller. Det är helt rimligt att kräva att du ska kunna rita upp tex butan eller heptan.
2013-01-07, 16:40
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:

Jag varit med om att det funnits en mindre formelsamling på tentans förstasida! I annat fall torde det inte behövas någon formelsamling.
2013-01-08, 04:57
Awaiting Email Confirmation
B0skars avatar
Citat:
Ja kemi är jobbigt.
2013-01-08, 15:29
Medlem
http://imgur.com/6s1Sn

Hur blir det där 2-metylpropansyra?

Propan antyder ju att det bara är tre kolatomer?

Rätt namn borde väl isåfall vara 2-metylpentansyra?
2013-01-08, 23:22
Medlem
Katalysatoruppgift (KemiB)

8. Se filmen om katalysatorn.
Gasen som används är propan C3H8 som med syre O2 förbränns till CO2 och H2O.
Beskriv och förklara det som visas på filmen.

Hur fungerar en kall resp. en varm avgaskatalysator?
Skriv formel för förbränningen.

---------

I filmen visas alltså en vanlig bunsen brännare som avger gas mot en volvokatalysator. Sen tänder han en tändsticka ovanför katalysatorn och då brinner det. Sen tänder han brännaren. När det brinner mot katalysatorn täder han en tändsticka till och visar då att den slocknar ovanför katalysatorn.

Jag kan ladda upp videon vid behov men det är ungefär vad som händer.

Tacksam för svar!

vvega
2013-01-09, 01:53
Medlem
Stockos avatar
Fysik -> Kemi

/mod
2013-01-09, 08:25
Medlem
GalFisks avatar
En kall katalysator låter propangasen passera. En varm katalysator får gasen att förbrännas. Ingen propangas kan passera genom en varm katalysator, eftersom den brinner upp inuti. Reaktionen är den samma som när propan brinner i luft, enda skillnaden är att materialet i katalysatorn hjälper denna reaktion att starta.
2013-01-09, 18:15
Medlem
SidTheKids avatar
Kemi.. Hjälp mig att förstå!

Tjenixen! Jag söker en duktig kemist och har därför vänt mig till er på flashback!

Jag behöver hjälp med att förstå denna uppgift för att förstå hur bränningen av etanol går till. Håll i hatten, här kommer den..

Etanol + syrgas -> Koldioxid + Vatten.

C2H5OH + O2 -> CO2 + H2O.

I facit står det: C2H5OH + 3O2 → 2CO2 + 3H2O
Kan någon förklara hur jag ska tänka när jag ska sätta ut antalet syrgas?

Tack på förhand!
2013-01-09, 18:27
Medlem
acerblazerlols avatar
det måste gå jämt ut på höger och vänster sida om pilen
om du kollar på grundformeln så ser du att du måste börja med 2 kol och 6 väte på vänster sida, sen får du efter det balansera formeln, det måste sen läggas till 3 O2 på vänster sida för att det ska kunna bli jämt i jämförelse med höger sida.
edit: tror jag, min gymnasiekemi är en aning rostig

edit igen:
C2H5OH + O2 -> CO2 + H20
då börjar vi och ser att vi har ett kol på höger och två på vänster, dvs vi får två CO2
C2H5OH + O2 -> 2CO2 + H20

Nu ser vi att vi 6 väte på vänster sida och två på höger, dvs vi behöver 3 vatten (3*2=6)
C2H5OH + O2 -> 2CO2 + 3H20

nu kollar vi syret, 3 på vänster och 7 på höger, vi lägger till en 3'a framför O2 på vänster sida, 3*2+1=7
C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H20

och edit igen
på dig själv
Senast redigerad av acerblazerlol 2013-01-09 kl. 18:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in