2012-10-03, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Bra, tycker det verkar vettigt! Hade gissat på samma ordning men gissar att det inte skiljde sig jättemycket på TLC-plattan.

Brabra! avståndet skilde sig relativt mycket (0.5 cm) mellan de som var närmast varandra (om jag gjort rätt dvs) men färgerna var däremot svårare att tyda, vilket ledde till mitt problem tack för hjälpen!
2012-10-03, 01:47
Medlem
2Li(s) + 2H2O(l) --> H2(g) + 2LiOH(aq)
2012-10-03, 17:12
Medlem
pyro860s avatar
Varenda jävla gång jag ska räkna på entalpi blir det fan fel!

Frågan lyder: How much heat is needed to convert 80.0 g of ice at 0.0°C into liquid water at 20.0°C
Så har jag värmekapaciteten i två tabeller.

Givetvis gnuggar jag mig sönder och samman vilken formeljävel det ska vara men så är svaret:
http://i.imgur.com/YYX9i.png

Ibland känns det som att man får göra lite hursomhelst i dom där formlerna

Som här i Step 1. Vadå m/M? I vilken formel har vi substansmängd *deltaHfus° liksom?
2012-10-03, 17:42
Medlem
mrrandom14s avatar
mol/l till mg/dl?

Jag ska göra om 69,3*10^(-6) mol/L till mg/dl. Hur gör jag?
2012-10-03, 18:05
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Som här i Step 1. Vadå m/M? I vilken formel har vi substansmängd *deltaHfus° liksom?

Bry dig inte så mycket om färdiga formler, koncentrera dig på att få enheterna att stämma istället.

Som i steg 1: Du har en entalpi i kJ/mol, för att då få ut en energi i kJ behöver du multiplicera med mol. Sen beroende på vilka värden du redan har får du räkna om och göra lite omvandlingar fram och tillbaks till du slutligen har någonting i mol.
2012-10-03, 18:24
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Bry dig inte så mycket om färdiga formler, koncentrera dig på att få enheterna att stämma istället.

Som i steg 1: Du har en entalpi i kJ/mol, för att då få ut en energi i kJ behöver du multiplicera med mol. Sen beroende på vilka värden du redan har får du räkna om och göra lite omvandlingar fram och tillbaks till du slutligen har någonting i mol.

Så för denna finns det ingen mystisk "sätt in X i Y och få Z" typ?
2012-10-03, 18:28
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Så för denna finns det ingen mystisk "sätt in X i Y och få Z" typ?

Njae det finns ju såklart en formel som är den "rätta" men ska man lära sig formler utantill för allting man kan räkna på i en termodynamikkurs skulle man få hålla på bra länge...

Då är det mycket bättre att "skapa" sina egna formler efter behov mha enhetsanalys

EDIT: Det här gäller alltså för all termodynamik, inte bara entalpiberäkningar.
2012-10-03, 18:36
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Njae det finns ju såklart en formel som är den "rätta" men ska man lära sig formler utantill för allting man kan räkna på i en termodynamikkurs skulle man få hålla på bra länge...

Då är det mycket bättre att "skapa" sina egna formler efter behov mha enhetsanalys

EDIT: Det här gäller alltså för all termodynamik, inte bara entalpiberäkningar.

Fattar ändå inte hur man tänker ut det där. Som att det är i två steg och så..
2012-10-03, 18:57
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Fattar ändå inte hur man tänker ut det där. Som att det är i två steg och så..

Aha det var precis den uppgiften du hade problem med, jag trodde det var mer generellt du undrade.

Eftersom det är is kommer det ske två olika entalpiförändringar.
Först smälter isen, sedan värms den. Alltså först en fasförändring från 0 gradig is till 0 gradigt vatten, därefter värms vattnet till 20 grader. Därför måste man räkna i två steg med två olika entalpivärden.

Hade isen haft en ursprunglig temperatur på tex -10 grader hade det varit nödvändigt att dela upp det i tre steg istället. Först uppvärmning av is till 0 grader, därefter fasförändring och sedan värmning av vatten.

Hoppas det blev lite klarare nu
2012-10-03, 19:35
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Aha det var precis den uppgiften du hade problem med, jag trodde det var mer generellt du undrade.

Eftersom det är is kommer det ske två olika entalpiförändringar.
Först smälter isen, sedan värms den. Alltså först en fasförändring från 0 gradig is till 0 gradigt vatten, därefter värms vattnet till 20 grader. Därför måste man räkna i två steg med två olika entalpivärden.

Hade isen haft en ursprunglig temperatur på tex -10 grader hade det varit nödvändigt att dela upp det i tre steg istället. Först uppvärmning av is till 0 grader, därefter fasförändring och sedan värmning av vatten.

Hoppas det blev lite klarare nu

Det hade jag nog kunnat luskat ut. Men jag menar, varför gör man inte samma sak i båda stegen fast med olika värden på värmekapacitet?
2012-10-03, 20:04
Medlem
HEjsan.. Sitter återigen på onsdagskvällen och försöker klura ut mina uppgifter som jag ska lösa och förstår verkligen inte.. NÅgon snäll själ som kan hjälpa mig att förstå dessa uppgifterna?!

1. Till 20,0 cm3 av en svavelsyralösning med okänd koncentration sattes natriumhydroxidlösning med koncentrationen 0,20 mol/dm3. Svavelsyran var fullständigt neutraliserad när man tillsatt 18,4 cm3 av hydroxidlösningen. Beräkna svavelsyrans koncentration.

2: Skriv balanserade reaktionsformler för var och en av följande reaktioner mellan syror och baser. Ange för varje reaktion de två korresponderande syra-bas-paren.

Vätekarbonatjon och saltsyra.
Salpetersyra och natriumhydroxid
Svavelsyra och kaliumhydroxid
Senast redigerad av flashside 2012-10-03 kl. 20:49.
2012-10-03, 21:07
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Det hade jag nog kunnat luskat ut. Men jag menar, varför gör man inte samma sak i båda stegen fast med olika värden på värmekapacitet?

Det gör du i princip. Du råkar bara ha entalpierna uttryckta på olika sätt. Men i båda fallen tar du en viss mängd av ditt ämne och multiplicerar med entalpin. I fallet uppvärmning behöver du däremot även bry dig om hur många grader du värmer ämnet.

Smältentalpin har du i kJ/mol alltså måste du först räkna ut hur många mol 80 g vatten är.
Värmekapaciteten har du däremot i J/(g*C). Här funkar det alltså att ta 80 gram gånger deltaT för att få svaret i J.

Återigen, kolla enheterna. Som den här uppgiften tydligt visar kan tabellvärden uttryckas i olika enheter, vilket gör att man ibland måste räkna om saker och ibland inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in