2012-05-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Fosforsyra är inte samma sak som svavelsyra.. Fosforsyra har formeln H3PO4, inte H2SO4.

Skrev fel, givetvis menade jag fosforsyra, inte svavelsyra. Jag förstår inte formuleringen av uppgiften: Diskutera även valet av indikatorer om man vill titrera fosforsyra som en enprotoning syra eller som en tvåprotoning syra.

Finns det en enprotonig fosforsyra och en tvåprotonig fosforsyra?
2012-05-10, 22:29
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Skrev fel, givetvis menade jag fosforsyra, inte svavelsyra. Jag förstår inte formuleringen av uppgiften: Diskutera även valet av indikatorer om man vill titrera fosforsyra som en enprotoning syra eller som en tvåprotoning syra.

Finns det en enprotonig fosforsyra och en tvåprotonig fosforsyra?

Fosforsyra är treprotonig. Du behöver olika indikatorer då pH kommer förändras dramatiskt vid olika punkter när du titrerar.
Mer läsning
http://www.titrations.info/acid-base-titration-phosphoric-acid
2012-05-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Fosforsyra är treprotonig. Du behöver olika indikatorer då pH kommer förändras dramatiskt vid olika punkter när du titrerar.
Mer läsning
http://www.titrations.info/acid-base-titration-phosphoric-acid

Tack, bra länk!
2012-05-11, 17:00
Medlem
derbyknightss avatar
Snabb fråga:
Varför har CH4 (l) lägre kokpunkt än SiH4 (l) ?
Båda har väl kovalenta bindningar som är lika starka, har det med molekylernas storlek att göra?
2012-05-11, 17:14
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbyknights
Snabb fråga:
Varför har CH4 (l) lägre kokpunkt än SiH4 (l) ?
Båda har väl kovalenta bindningar som är lika starka, har det med molekylernas storlek att göra?

De är inte lika starka. Si har högre elektronegativitet än C och därför blir det en starkare bindning.
2012-05-12, 13:48
Medlem
drameds avatar
Har kursprov i Kemi A om några dagar. Detta är en uppgift från ett gammalt sådant och behöver hjälp.

Hur många mol ammoniak får man ut av 2 mol kvävgas och 2 mol vätgas om utbytet är 75%?

Förstår inte riktigt vad som menas med att utbytet är 75%... om nån kan göra uppgiften och förklara så är jag tacksam.
2012-05-12, 14:36
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramed
Har kursprov i Kemi A om några dagar. Detta är en uppgift från ett gammalt sådant och behöver hjälp.

Hur många mol ammoniak får man ut av 2 mol kvävgas och 2 mol vätgas om utbytet är 75%?

Förstår inte riktigt vad som menas med att utbytet är 75%... om nån kan göra uppgiften och förklara så är jag tacksam.

Jag skriver vad du ska göra istället.

Skriv reaktionsformeln
Räkna ut maximal mängd ammoniak som kan bildas
Ta 75% av den mängden och du har svaret.

Med ett utbyte på 75% menas det att 75% av den begränsande reaktanten reagerar och bildar produkt.

Skriv tydligt, och ha med enheter samt skriv vad det är du gör i beräkningarna, annars är det för jobbigt att kontrollera dom för att jag ska göra det.
2012-05-12, 15:22
Medlem
drameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag skriver vad du ska göra istället.

Skriv reaktionsformeln
Räkna ut maximal mängd ammoniak som kan bildas
Ta 75% av den mängden och du har svaret.

Med ett utbyte på 75% menas det att 75% av den begränsande reaktanten reagerar och bildar produkt.

Skriv tydligt, och ha med enheter samt skriv vad det är du gör i beräkningarna, annars är det för jobbigt att kontrollera dom för att jag ska göra det.

Då förstår jag!

N2 + 3H2 -> 2NH3 + energi

Således finns kvävgas i överskott, därmed kommer mängden ammoniak bero på mängden vätgas. Substansmängdförhallandet leder till att n (NH3) = 2/3 * n H2 = 2/3 * 2 = 4/3 mol ammoniak.

Eftersom utbytet är 75% kommer dock bara 4/3 * 3/4 = 1 mol ammoniak att bildas. (Stämmer med facit)

Tack för hjälpen YellowLemon! Riktigt schysst!!!
2012-05-13, 02:03
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramed
Då förstår jag!

N2 + 3H2 -> 2NH3 + energi

Således finns kvävgas i överskott, därmed kommer mängden ammoniak bero på mängden vätgas. Substansmängdförhallandet leder till att n (NH3) = 2/3 * n H2 = 2/3 * 2 = 4/3 mol ammoniak.

Eftersom utbytet är 75% kommer dock bara 4/3 * 3/4 = 1 mol ammoniak att bildas. (Stämmer med facit)

Tack för hjälpen YellowLemon! Riktigt schysst!!!

Det stämmer fint det!

Roligt att hjälpa till när man får ett tack och det inte är i syfte att någon ska göra ens läxa utan i syfte att lära sig.
Senast redigerad av YellowLemon 2012-05-13 kl. 02:07.
2012-05-13, 02:25
Medlem
djungelboks avatar
Hur kommer det sig att det nästan uteslutande diskuteras kemi här?
2012-05-13, 03:00
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djungelbok
Hur kommer det sig att det nästan uteslutande diskuteras kemi här?

Kanske för att det här är delforumet för kemi och pyroteknik
2012-05-13, 13:15
Medlem
TheKingOfPops avatar
Någon som kan beskriva för mig hur jag verkligen vet om en reaktion är exoterm eller endoterm?

C + O2 --> CO2 + energi (reaktionen är exo)

N2 + O2 + energi --> 2NO (reaktionen är endo)

Vad är skillnaden?
Var finns tumregeln?

Man kan ju omöjligt veta vilket...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in