2012-10-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amidi
Hej

Behöver hjälp med att ange denna reaktion(syrabasreaktion, redoxreaktion eller utfällnings-reaktion)
http://i46.tinypic.com/6hmiph.png

Är detta en redoxreaktion då elektronerna byter plats?

mvh

Fe har gått från OT +III till +II och kol i formaldehyd har gått från 0 till +IV så det är en redoxreaktion.
2012-10-02, 13:04
Medlem
Hjälp med att räkna i Mol

Hejsan!
Jag har nyligen börjat läsa Kemi och är helt fast på en fråga. Och imed den där (värdelösa) boken inte ger mig något logiskt svar, så vänder jag mig hit.

Beräkna pHvärdet i en lösning där vätejonkoncentrationen i mol / dm^3 är 5,2 *10^-6

Tack på förhand
2012-10-02, 13:09
Medlem
xanax99s avatar
Ännu en meningslös trådstart, denna fråga hör hemma i stickyn stora skol och kunskapstråden.
2012-10-02, 13:52
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofltofl
Hejsan!
Jag har nyligen börjat läsa Kemi och är helt fast på en fråga. Och imed den där (värdelösa) boken inte ger mig något logiskt svar, så vänder jag mig hit.

Beräkna pHvärdet i en lösning där vätejonkoncentrationen i mol / dm^3 är 5,2 *10^-6

Tack på förhand

Du använder den här formeln när du beräknar lösningens pH.

pH = -lg[H^+]

Där [H^+] avser vätejonkoncentrationen i mol/dm^3. Svaret är alltså:

pH = -lg[5,2*10^-6] = 5,3

Ta en titt på den här sidan: http://www.naturvetenskap.org/gymnasiekemi/syror-och-baser/syra-basberakningar
2012-10-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Du använder den här formeln när du beräknar lösningens pH.

pH = -lg[H^+]

Där [H^+] avser vätejonkoncentrationen i mol/dm^3. Svaret är alltså:

pH = -lg[5,2*10^-6] = 5,3

Ta en titt på den här sidan: http://www.naturvetenskap.org/gymnasiekemi/syror-och-baser/syra-basberakningar

Många tack!
2012-10-02, 17:34
Medlem
Cellars avatar
Detta är en gränsfråga men det är i grunden en labbfråga också.

Jag ska ta ett ämne inom en växt(just nu inte bestämt) men ämnet ska vara ett ämne som skyddar växten från angrepp(t.ex. från insekter etc) och detta ska analyseras i en labb.

Jag ska antingen använda mig av 'quantification' analys eller 'identification' analysis och sedan välja en metod(t.ex. HPLC).

Saken är den att jag inte vet riktigt hur jag ska börja välja, kan någon förklara fördelar/nackdelar med de första två metoderna till att börja med?
2012-10-02, 18:00
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar
Jag ska antingen använda mig av 'quantification' analys eller 'identification' analysis och sedan välja en metod(t.ex. HPLC).

Saken är den att jag inte vet riktigt hur jag ska börja välja, kan någon förklara fördelar/nackdelar med de första två metoderna till att börja med?

Kvantitativ analys är mer ger svar på exakt vilka mängder/koncentrationer du har av ett eller flera ämnen i provet. En kvalitativ/identifierings analys talar däremot bara om vilka ämnen som finns i provet. Svårt att säga något generellt om för- och nackdeler eftersom det även beror på metod.
2012-10-02, 21:43
Medlem
TCL (tunnskiktskromatografi)

Någon som vet ordningen för Rf värden för klorofyll a, klorofyll b, xantofyller och karotin?!
2012-10-02, 22:58
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennypenny11
TCL (tunnskiktskromatografi)

Någon som vet ordningen för Rf värden för klorofyll a, klorofyll b, xantofyller och karotin?!

Det är helt totalt omöjligt att veta då Rf värdet är beroende på vilket lösningsmedelssystem som används. Det är dock möjligt men kanske inte alltför troligt att det är enkelt att googla fram Rf värden för vissa specifika system. Det kan dock gå att förutsäga vilket ämne som vandrar längst genom att se på strukturen för ämnet om man vet lösningsmedlet.
2012-10-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det är helt totalt omöjligt att veta då Rf värdet är beroende på vilket lösningsmedelssystem som används. Det är dock möjligt men kanske inte alltför troligt att det är enkelt att googla fram Rf värden för vissa specifika system. Det kan dock gå att förutsäga vilket ämne som vandrar längst genom att se på strukturen för ämnet om man vet lösningsmedlet.

googlade lite utan större fynd, men att kolla strukturformen låter som en bra ide! Eluerinsvätskan är toluen! Har kollat lite på strukturformlerna och fått fram ordningen (mest opolär högst upp)

Karotin
Xantofyller
Klorofyll a
Klorofyll b

har kommit fram till att jag (äntligen) är säker på att de tre sista ska vara i den ordningen de är, men är inte 100 på om karotin ska vara högst eller näst högst upp...
2012-10-02, 23:26
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennypenny11
googlade lite utan större fynd, men att kolla strukturformen låter som en bra ide! Eluerinsvätskan är toluen! Har kollat lite på strukturformlerna och fått fram ordningen (mest opolär högst upp)

Karotin
Xantofyller
Klorofyll a
Klorofyll b

har kommit fram till att jag (äntligen) är säker på att de tre sista ska vara i den ordningen de är, men är inte 100 på om karotin ska vara högst eller näst högst upp...

Bra, tycker det verkar vettigt! Hade gissat på samma ordning men gissar att det inte skiljde sig jättemycket på TLC-plattan.
2012-10-03, 00:05
Medlem
litium i vatten

Vad händer när man tar en litium bit och lägger det i vatten vad händer då? den löses upp, men vad reagerar den med osv, vem ger den sin valenselektron till etc

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in