Citat:
Ursprungligen postat av
holypalaswe
Hur vet man när det ska vara (g) och när det ska vara (s)?
Du kan kolla i datatabeller för löslighet och smält/kokpunkt för fingervisningar vad gäller aggregationstillstånd. På universitet använder man ofta SI Chemical Data, annars funkar wiki bra för de vanliga. I allmänhet är metalloxider rätt högsmältande, så de kommer vara i fast form vid rumstemperatur. Jag hade direkt satt SnO2 som (s) bara på känn. Enligt wiki har det en smältpunkt på 1630 C och är olösligt vilket ju bekräftar mitt antagande.
De oxider som blir gaser är ju typ de med kol, svavel, väte, kväve etc... Ickemetaller med andra ord.
Det finns som alltid undantag på båda sidor men när jag tänker metalloxid tänker jag fast fas. De gillar inte att vara gas.
edit: Det finns inte sådär fruktansvärt många vanliga oxider som förekommer i skoluppgifter heller så man kan ju komma ihåg att vid rumstemp bildar väte vatten som är flytande, C N S bildar gaser och metaller bildar fasta oxider. Även kisel bildar fast oxid, alltså SiO2 som är kvarts. Resten får du kolla upp om de skulle förekomma. Tvivlar på att bromoxiderna skulle komma på ett prov i gymnasiet...