2013-05-30, 18:46
Medlem
Efter fullständig utfällning vid elektrolys?

Vad händer efter fullständig utfällning av koppar vid en elektrolys?

Hur reagerar lösningen vid anod och katod?

Kopparsulfat lösning pratar vi om
2013-05-31, 12:00
Medlem
holypalaswes avatar
Jag har gjort en uppgift som gick ut på att balansera några reaktioner med delförloppsmetoden, men har stött på ett problem med reaktionsformeln.
Sn + NO3- -> SnO2 + NO2

Jag balanserar till:
Sn + 4NO3- + 4H+ -> SnO2 + 4NO2 + 2H2O

och med aggregationstillstånden tycker jag att det ska bli:
Sn (s) + 4NO3- (aq) + 4H+ (aq) -> SnO2 (g) + 4NO2 (g) + 2H2O (l)

Det ska vara som ovan, men med SnO2 (s).

Jonföreningarna är ju (aq), Sn (tenn) är fast samt H2O är (l) i detta fallet och sedan tidigare har jag trott att föreningar med O2 blir gaser (varit så i alla mina tidigare uppgifter) men inte i detta fallet.

Hur vet man när det ska vara (g) och när det ska vara (s)?
2013-05-31, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holypalaswe
Hur vet man när det ska vara (g) och när det ska vara (s)?
Du kan kolla i datatabeller för löslighet och smält/kokpunkt för fingervisningar vad gäller aggregationstillstånd. På universitet använder man ofta SI Chemical Data, annars funkar wiki bra för de vanliga. I allmänhet är metalloxider rätt högsmältande, så de kommer vara i fast form vid rumstemperatur. Jag hade direkt satt SnO2 som (s) bara på känn. Enligt wiki har det en smältpunkt på 1630 C och är olösligt vilket ju bekräftar mitt antagande.

De oxider som blir gaser är ju typ de med kol, svavel, väte, kväve etc... Ickemetaller med andra ord.

Det finns som alltid undantag på båda sidor men när jag tänker metalloxid tänker jag fast fas. De gillar inte att vara gas.

edit: Det finns inte sådär fruktansvärt många vanliga oxider som förekommer i skoluppgifter heller så man kan ju komma ihåg att vid rumstemp bildar väte vatten som är flytande, C N S bildar gaser och metaller bildar fasta oxider. Även kisel bildar fast oxid, alltså SiO2 som är kvarts. Resten får du kolla upp om de skulle förekomma. Tvivlar på att bromoxiderna skulle komma på ett prov i gymnasiet...
Senast redigerad av paiway 2013-05-31 kl. 15:41.
2013-05-31, 17:30
Medlem
Kemifråga

Hej evribådi.
det är så att jag har några kemifrågor men har fastnat på denna;

Man införde svaveltrioxid i en tom behållare och upphettade den därefter till 1000 K.
Då inställde sig jämvikten
2 SO3 (g) <------> 2 SO2 (g) + O2 (g)
Syrets jämviktskoncentration bestämdes till 0,0X mol/dm3
. Beräkna
jämviktskoncentrationen av svaveltrioxid. Jämviktskonstanten är 5,5 · 10 -3 mol/dm

Hur löser man den lättast?
2013-05-31, 22:06
Medlem
Lewis syra/bas

Hej! Jag har en liten fundering kring en uppgift. Jag ska identifiera lewis syran och basen i denna reaktion:

Xe(F2) + Sb(F5) --> [XeF][Sb(F6)]

Det är reaktanterna jag ska fokusera på. Hur ska jag tänka? Ska jag tänka på mjuka och svaga L.syror och baser, ska jag kolla på oxidationstalen? Svaret ska bli att F- från Xe(F2) är lewisbas och Sb(F5) är lewissyra.
2013-06-01, 17:28
Medlem
harriet.stroms avatar
Hej, nån är som förstår sig på korsningscheman och kan hjälpa mig med den här frågan?

5. Wilsons sjukdom är en leversjukdom som ärvs recessivt, dvs den orsakas av en recessiv allel. Att vara frisk från sjukdomen är ett dominant anlag. En man med Wilsons sjukdom får barn med en kvinna som bär på anlaget.

Hur stor är sannolikheten att deras barn bär sjukdomen? Förklara med hjälp av korsningsscheman samt en kortare text.

Hur förklarar jag detta med ett korsningschema? Jag har helt glömt bort hur man gör och är väldigt tacksam för svar...

Mvh
H.S.
2013-06-01, 21:51
Medlem
labbrapports hjälp sökes !

Syfte:
Syftet att bestämma den allmänna gaskonstanten
Material:
Gasbyrett, gummipropp, koppartråd, magnesiumband, plastcylinder, stativ med hållare, termometer, barometer, liten mätcylinder, våg.
Kemikalier:
Saltsyra, magnesiumband.
Riskbedömning
Koncentrerad saltsyra är frätande detta innebär att labbrock och glasögon bör användas.
Utförande:
En Magnesium bit på 0,041g vägdes upp
Den uppmätta delen viras in i koppartråden som är fäst i gummiproppen

10cm3 koncentrerad HCl mäts upp i byretten.
Byretten fylldes sedan med H20 (vatten) upp till brädden
Plastcylindern fylls med H2O
Byretten vänds sedan upp och ner och fästes i stativet så att byretten sänks ner i plastcylindern under vattenytan.

Magnesiumet reagerar med saltsyran Mg + 2HCl  Mg2+ + 2Cl- + H2
Gasvolymen antecknas
Rumstempraturen avläses med termometer och lufttrycket med barometern
Byretten justeras till vatten nivån i plastcylindern.
Resultat:
Beräknas genom formeln P=R X n X T  R = PV / nT
P = 98900 Pa
V = 4,1 X 10^-5 m3
n = 0,00169 mol
T = 295 K
(98900X(4,1X10^-5)) / (0,00169X295) = 8,1333
Resultat Den allmänna gaskonstanten = 8,1333
Slutsats/analys:
Eftersom värdet i tabellsamlingen har det numeriska värdet 8,3144621 har testet visat ett bra resultat. Med en avvikelse på lite över 2 %. Testet hade dock kunnat bli mer exakt genom mer exakta verktyg såsom barometern som användes inte visade några decimaler. Den absolut största felkällan i laborationen är den mänskliga faktorn såsom felaväsningar på instrumenten.
Möjligtvis skulle det kunna finnas vatten molekyler som bytt aggregationsform blandat med vätgas molekylerna men detta skulle antagligen vara en så liten del att det inte gör någon skillnad i ett test som detta. Detta är heller inte så troligt eftersom gummiproppen förseglar byretten.
Eftersom det är en så pass liten avvikelse från det bestämda värdet är detta ett mycket bra och enkelt test. Det har inte varit några felkällor som gjort resultatet missvisande inom den ram man kan förvänta sig av en laboration i skolmiljö.

jag behöver hjälp att utveckla rapporten för högre betyg. nya frågeställningar och felkällor som kan ha påverkat reslutatet
2013-06-01, 23:40
Medlem
Kvaliteten på alla tillsatser är en felkälla, speciellt syror

Du borde också upprepa försöket med annan indata för att kontrollera att du inte bara hade "tur" med just denna uppsättning

antar att du använde destillerat vatten?
Senast redigerad av Kissekotten4 2013-06-01 kl. 23:44.
2013-06-02, 15:58
Medlem
AlexJohansens avatar
Sjukt nåbig fråga jag vet men varför är legeringar starkare än metalbindningar?
Varför har Wolfram högre smältpunkt än Barrium undrar jag också!
Är det pga av att Wolfram är någon typ av undantag som har 6 delokaliserade elektroner?
Senast redigerad av AlexJohansen 2013-06-02 kl. 16:02.
2013-06-02, 18:51
Medlem
LFCYNWAs avatar
jag ska skriva protolysreaktionen för och namnge alla joner.
A. Svavelsyra
B.Saltsyra
C.Salpetersyra
D.Kolsyra
E.Ättiksyra
F.Ammoniak

Sen skulle jag vilja att någon beskrev ett syra-baspar jag bryr mig inte vilket.

Hoppas någon kan hjälpa mig. Tusen tack till dig.
2013-06-02, 19:46
Medlem
tigerrakets avatar
Beräkna substansmängd

Ska beräkna substansmängden n
ur reaktionen
IO3+5I+6H=3I2+3H2O
Det är ju m/M
M är ju atommassorna. Men är det alla då?
Hur gör jag?
2013-06-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Ska beräkna substansmängden n
ur reaktionen
IO3+5I+6H=3I2+3H2O
Det är ju m/M
M är ju atommassorna. Men är det alla då?
Hur gör jag?
bara den ena alltså antigen reaktionen som är framför eller den som efter lika med tecknet. detta på grund av lagen att materia inte kan förstöras eller nyskapas vid en reaktion. M kan du lätt få fram via periodiska systemet men du måste fortafarande ha massan så att du kan använda formeln m/M = n. om du inte har fått reda på massan ska du nog utgå ifrån koefficienterna d.v.s. talet som står framför de olika ämnena i reaktion. koefficienterna anger då substansmängden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in