Citat:
Ursprungligen postat av NegreGB
Hej!
Har gjort en laboration på skolan och ska skriva en rapport. Allting gick bra att skriva tills att jag hörde av farsan att ämnen med lägre densitet stiger lägre och det är därför Koldioxid stiger högre än Syre. Slog dock upp vad de hade för densitet och Syre hade lägre densitet än Koldioxid. När jag såg detta så tvekar jag om det jag har skrivit är korrekt så jag undrar om ni kan rätta mig.
Experimentet gick ut på: Att testa förbränningstiden i tre olika bägare. Alla bägare hade olika volymer (250ml, 400ml, 2000ml). Vi skulle ställa dessa bägare upp och ner vänt ovanför ett värme ljus och se hur lång tid det skulle ta för ljusen att slockna, vi skulle också testa att ha en liten öppning i dessa bägare berätta vad öppningen hade för inverkan på förbränningstiden.
En sak till som vi också skulle göra var att ställa tre olika värme ljus i ett upp och ner vänt akvarium på olika höjder och se vilket som slocknade först.
Resultat
När bägarna hade en liten öppning så blev förbränningstiden längre.
Ljuset som var högst upp i akvariet slocknade först.
Vad jag kom fram till
Citat:
Vad hände?:
Då bägarna sattes ovanför ljusen så kunde ljusen endast ta syret som fanns inuti bägaren. Vilket betyder att syret i bägaren kommer eventuellt att ta slut, och det kommer bildas en stor mängd koldioxid.
Ljusen i bägaren slocknade på grund av syrebrist. När veken brann så pågick en förbränning som omvandlade cellulosa och syre till koldioxid, vatten och energi. (Formel: C6H12O6 + 6O2 ---> 6CO2 + 6H2O + Energi). Och när elden inte kan få tillräckligt mycket syre så tillverkar elden kolmonoxid (CO) istället för koldioxid.
I luften finns det cirka 20-21% syre (O) och för att ett ljus ska kunna brinna krävs det cirka 16% syre, och när det inte finns så mycket syre i luften så kommer ljuset att slockna. Ljuset slutar också att brinna eftersom det finns en stor volym koldioxid som förhindrar elden att få syre. Vilket gör att den slocknar eftersom syredelen i brandtriangeln tas bort och då kan förbränningen inte fortsätta. Om vi dock skulle elda vätgas i denna bägare så skulle det ta längre tid för lågan att slockna. Eftersom att det inte finns något kol [C] som syret kan reagera med, och då kan det inte bildas koldioxid (CO2) vilket kan kväva elden. Och då kan endast syret ta slut om elden skulle slockna.
Vad hade pipen för inverkan:
Om pipen inte var blockerad med häftmassa så blev det en längre förbränningstid. Anledningen till att det blev det är att luft kan då komma in i den öppna pipen och cirkulera luften i bägaren, detta resulterar till att koldioxiden i luften kan cirkulera bättre i bägaren så att elden inte kvävs lika snabbt av koldioxiden.
Varför kommer det imma på glaset?:
Inne i bägaren så gör ljuset luften ganska varm, vilket ökar molekylerna och atomernas rörlighet. När då ljuset släcks så sänks lufttemperaturen i bägaren vilket gör att molekylerna och atomernas rörlighet minskar. När detta händer så kondenserar vattnet från gas till flytande och lägger sig på glaset.
Varför släcktes ljusen i akvariet från högsta till lägsta.
Efter detta så sattes det käppar i hjulet. Så att rätta mig och förklara vad som har hänt?
P.S.
Om jag har varit otydlig någonstans i denna text så var snäll att också berätta det.
Sedan när består värmeljus av cellulosa?
Vad har det för betydelse vilket ämne det är som "blockar ljuset från att få syre"?
Det som har betydelse är att koncentrationen av syre sjunker med tiden i ett slutet system vid förbränning. Kvävgas måste väl ändå kväva elden lika bra som koldioxid gör eller?
Hur mycket syre som krävs för att det ska kunna brinna har jag dock ingen koll på, jag hoppas att du har nån vettig källa till det och inte bara kommer med ett tomt påstående.
Varför det bildas imma på glaset?
Kolla på reaktionsformeln för bränning av stearin alternativt parrafin (ja, du hittar det via en googlesökning) och inse att du har vatten i högerledet (produkt), vattnet kommer att föreligga som ånga när det är varmt nog, men det kommer att kondensera mot den kallare glasväggen.
Du kan försumma densitetsskillnaderna för koldioxid och syre, det kommer inte att ha någon betydelse i ditt experiment då det inte kommer att skikta sig i samma sätt i gasform som i vätskeform. Tänk dig själv, tror du att du har ett lager med ren syrgas i atmosfären respektive ett lager var för alla andra gaser?
Det som däremot har betydelse är att gaserna som bildas ur förbränningen kommer vara varma och däremot ha en lägre densitet än den kalla gasen, den varma delen kommer att hålla en mycket längre koncentration av syre än vad den kalla delen har.
Det känns som att jag sågade din rapport ganska så totalt, men tyckte att det behövdes, posta en förbättrad variant så blir jag nöjd.