2012-03-22, 14:17
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Hallå hallå

Har en liten fråga som jag inte lyckas klura ut.

Det ska tydligen finnas en fortsättning på denna reaktion

Ni2+ + EDTA4- ↔ [NiEDTA]2

Men jag kan inte för mitt liv komma på va det är, någon som kan hjälpa lite?

Jag gissar att du skrivit en labbrapport på någon EDTA-titrering och läraren skrev "ofullständig reaktion" som kommentar?

Först så har du missat ett minustecken. Jag gissar att läraren ogillar att du skriver att du har EDTA4- utan nån motjon... Men vad vet jag...
2012-03-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag gissar att du skrivit en labbrapport på någon EDTA-titrering och läraren skrev "ofullständig reaktion" som kommentar?

Först så har du missat ett minustecken. Jag gissar att läraren ogillar att du skriver att du har EDTA4- utan nån motjon... Men vad vet jag...

Ja ursäkta, det ska vara EDTA4- egentligen, det kom inte med när jag kopiera över bara.

Läraren lämnade kommentaren att det finns flera reaktioner till detta, men vad? Och ja, det är en labbrapport med retur som jag håller på med nu.

Vad kan isåfall vara motjon i det här fallet? Nicklet binder ju med EDTA tills det att allt nickel "tagits" upp. Bildas det något nytt eller?
2012-03-22, 14:39
Medlem
MoldyPeachess avatar
Citat:
pH_1 = -log[H+]
pH_2 = -log([H+]/10)

Borde också bli 2,1 om jag inte är helt ute och cyklar...

Det är så enkelt? -lg[H+]/10=2

Men om man sedan tar 10cm3 från bägaren med pH=2 och späder upp till 100cm3?

Tack ska du ha
Senast redigerad av MoldyPeaches 2012-03-22 kl. 14:41.
2012-03-22, 14:41
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ja ursäkta, det ska vara EDTA4- egentligen, det kom inte med när jag kopiera över bara.

Läraren lämnade kommentaren att det finns flera reaktioner till detta, men vad? Och ja, det är en labbrapport med retur som jag håller på med nu.

Vad kan isåfall vara motjon i det här fallet? Nicklet binder ju med EDTA tills det att allt nickel "tagits" upp. Bildas det något nytt eller?

Har inte använt EDTA på länge så kommer inte ihåg om man har det i en lösning eller om man tillsätter det som ett salt. Om du tillsatte det som ett salt kan du ju ha med en samma motjon i reaktionsformeln. Alternativt om du tillsatte det i lösning att du ska skriva ut hur det deprotoneras...

Kan det ha varit så att du hade andra joner än nickel i lösningen som även dessa binder in till EDTA. Kan ju vara så att läraren menar på att du ska ha med dessa också...
2012-03-22, 15:16
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:

EDTA^4- stod ju med i ditt första inlägg, men däremot inte NiEDTA^2-. Du kanske är medveten om att det är det minustecknet YellowLemon syftade på..

I övrigt har jag inte mycket att tillägga, om det finns fler joner i lösningen (Fe3+, Ca2+ Co2+, Cu2+ osv) så kan ju EDTA reagera med dessa också.
2012-03-22, 15:28
Medlem
Citat:
Har inte använt EDTA på länge så kommer inte ihåg om man har det i en lösning eller om man tillsätter det som ett salt. Om du tillsatte det som ett salt kan du ju ha med en samma motjon i reaktionsformeln. Alternativt om du tillsatte det i lösning att du ska skriva ut hur det deprotoneras...

Kan det ha varit så att du hade andra joner än nickel i lösningen som även dessa binder in till EDTA. Kan ju vara så att läraren menar på att du ska ha med dessa också...

Ska försöka förklara vad jag gjort (upptäckte precis att mina anteckningar förr var värdelösa ).

Jag skapade ju en lösning av mitt amininickelklorid, tog 1.2g av saltet, 25ml HNO3 och spädde ut det med vatten.

Sen för att kunna beräkna halten nickel så gjorde jag såhär att jag tog 25ml av lösningen jag skapade, hällde i 2ml konc. ammoniak och 1 spatelspets murexid och spädde med 100ml dest.vatten.

Sen tog jag 0.0250M EDTA och titrerade ned i lösningen.

EDIT: @ivanrebroff Nej, det ska inte finnas några andra joner som EDTA kan binda med, poängen är ju att jag ska kunna göra en emperisk beräkning på amininickelkloriden. Så jag använder ju EDTA för att få reda på hur mycket nickel det är
Senast redigerad av Bckash 2012-03-22 kl. 15:32.
2012-03-22, 16:56
Medlem
Vad händer egentligen när järn reagerar med ättiksprit?
Jag kan inte riktigt komma på svaret, jag misstänker att järnet på något vänster ska reagera med syreatomerna i ättikan men det vete fan...
Senast redigerad av Peter_18 2012-03-22 kl. 17:31.
2012-03-22, 18:17
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Vad händer egentligen när järn reagerar med ättiksprit?
Jag kan inte riktigt komma på svaret, jag misstänker att järnet på något vänster ska reagera med syreatomerna i ättikan men det vete fan...

Järnacetat och vätgas är vad som bildas, vad som reagerar har du själv skrivit. Sätt igång och skriv ihop en balanserad reaktionsformel nu och posta så rättar någon om det är fel.

@Bckash

Vet inte riktigt vad det är din lärare syftar på i sådana fall om det nu inte är minustecknet som är problemet, du skulle ju eventuellt kunna ha med att nickeljonerna koordinerar in till murexiden så att din lösning blir färgad... Hur dom binder in vet jag inte riktigt, men kanske går att finna om man googlar lite... Ha med nån teori annars...
2012-03-22, 20:42
Medlem
Behöver hjälp, fattar verkligen inte hur man ska gå tillväga.

Beräkna [H+] och [OH-] i 0,005 mol/dm3 H2S04, om svavelsyran anses vara fullständigt protolyserad i sina båda protolyssteg.

Tacksam för svar!
2012-03-22, 21:36
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biffzor
Behöver hjälp, fattar verkligen inte hur man ska gå tillväga.

Beräkna [H+] och [OH-] i 0,005 mol/dm3 H2S04, om svavelsyran anses vara fullständigt protolyserad i sina båda protolyssteg.

Tacksam för svar!

Skriv en reaktionsformel och klura lite, posta även vad du kommer fram till så rättar någon. Med reaktionsformel menar jag självklart att du skriver med båda protolyserna i reaktionen. H2SO4 har svavelsyra som formel....
2012-03-25, 08:28
Medlem
Jag har 150 cm3 saltsyra med koncentrationen 0,01 mol/dm3. 50 cm3 natriumhydroxid med koncentrationen 0,02 mol/dm3 tillsätts.

Vad blir lösningens pH-värde?

Tacksam för hjälp!
2012-03-25, 13:20
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AJ1
Jag har 150 cm3 saltsyra med koncentrationen 0,01 mol/dm3. 50 cm3 natriumhydroxid med koncentrationen 0,02 mol/dm3 tillsätts.

Vad blir lösningens pH-värde?

Tacksam för hjälp!

C = n/V

n(H+) = 0,15 dm3 * 0,01 mol/dm3 = 0,0015 mol
n(OH-) = 0,05 dm3 * 0,02 = 0,001 mol

Som du vet så reagerar H+ och OH- med varandra, därmed konsumeras lika många mol H+ som det finns OH-

n(H+ kvar) = 0,0015 mol - 0,001 mol = 0,0005 mol

Då du lagt ihop två volymer så måste du ta med detta i beräkningen

0,05+0,15 = 0,2 dm3

C = n/V -> C = 0,0005 mol / 0,2 dm3 = 0,0025 mol/dm3

pH = -log(H+) -> pH = 2,6..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här