Citat:
Ursprungligen postat av fantazodiac
Va? Nu förstod jag absolut ingenting! Klart jag förstår att HCl ska med i formeln men att skriva till Cl- i HL verkade lite flummigt i mitt lilla huvud. HCl = H+ och Cl-? Eller hur? Så om HCl står i VL ska H+ och Cl- vara med i HL? Så fatta jag det, är det rätt? Men sen i den korrekta reaktionsformeln är bara Cl- med och inte H+ utan den är bara H, Hur kommer det sig??
haha hoppas du förstår vad jag försöker säga!
Väteklorid (s) sitter ihop i jonbindning. När väteklorid löses i vatten, separeras vätejonen och kloridjonen av vattenmolekylerna!
HCl (s) --> H^+(aq) + Cl^-(aq)
Nu häller du H+(aq) + Cl^-(aq) på magnesium. Klorjonerna har ett överskott på elektroner, så de har inget intresse av magnesiums
överskott på elektroner. Men vätejonerna snor elektroner från magnesiumet! Varje vätejon i lösningen tar en elektron vardera från magnesiumet. Det visar sig då att varje magnesiumatom förlorar två stycken elektroner och blir en
magnesiumjon, eftersom två stycken vätejoner attackerar en magnesiumatom. Vi tar det steg för steg:
(1) Mg + H^+ --> Mg^(+) + H
Notera att magnesium nu blir positivt laddat, för magnesiumjonen har en proton mer än elektroner, eftersom vätejonen tog en elektron från magnesiumet och bildade en väteatom. Nu kommer en till vätejon och attackerar magensiumet:
(2) Mg^+ + H^+ --> Mg^(2+) + H
Nu har magnesium förlorat två elektroner! En titt på det periodiska systemet visar att det inte är så konstigt, för magnesium finns i grupp 2 och har 2 valenselektroner den gärna blir av med, och som är lätta för vätejonerna att sno åt sig. Se att jag markerade just att magnesium har ett överskott på elektroner två stycken uppåt i texten. Vad händer härnäst? Jo sedan sker en reaktion mellan de två väteatomerna, då får vi en vätgasmolekyl.
(3) H + H --> H2
Alla dessa steg sker mer eller mindre omedelbart, de kan inte ske var för sig. En väteatom kan inte bildas för sig självt i lösningen, utan det måste alltid bildas två väteatomer som sedan direkt efteråt slår ihop sig till en vätgasmolekyl. Detta innebär indirekt att det måste finnas två stycken HCl-joner lösta i vattnet för att en sådan reaktion skall ske. Om du hypotetiskt bara löser en HCl-jon på magnesium så sker ingenting! Men vi går inte in på just varför. För det är en komplicerad historia!
Men på grund av detta så förkortar vi alla reaktioner till en reaktion, det blir då mer överskådligt. Kom nu ihåg, att för att magnesium skall bli en magnesiumjon, i just den här reaktionen, så krävs det alltså två stycken HCl-joner!
Mg(s) + 2H^+(aq) --> Mg^2+(aq) + H2(g)
Eller, om vi vill ha med klorjonerna:
Mg(s) + 2H^+(aq) + 2Cl^-(aq) --> Mg^2+(aq) + 2Cl^-(aq) + H2(g)
Om man har med alla joner, så brukar man dock vilja snygga till det lite. Det finns bra anledningar till detta också, rent teoretiskt, som vi inte behöver gå in på just nu.
Mg(s) + 2HCl(aq) --> MgCl2(aq) + H2(g)
Alla sätt att skriva en reaktion är rätt. Men personligen föredrar jag den första metoden, eller den sista.