2012-03-03, 19:14
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
Hjälp med Organisk Kemi

Hur ska man veta vilket kopplingsmönster föreningar har i 1H NMR-spektroskopi? Det talar väl om hur många protoner grannkolet har... Men jag fattar inte hur man ska tänka...
Vad står tex t, q, och m för?

Antalet toppar beror på hur många protoner som är på grannkolet/grannkolen. Det är 1 topp mer än antalet protoner på grannkolet. Till exempel om antalet protoner på grannkolet är 2 så är det 3 toppar, en triplett brukar man kalla det.

Arean under topparna beror på hur många protoner som sitter på det kol därifrån man kollar antalet protoner på grannkolet. Om man har har 2 protoner på ett kol är deras area dubbelt så stor som om det skulle sitta 1 kol där.

T, q och m har jag inte hört talas om, men det skulle kunna stå för triplett, quartett eller något sånt.
2012-03-03, 20:07
Medlem
mrrandom14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Antalet toppar beror på hur många protoner som är på grannkolet/grannkolen. Det är 1 topp mer än antalet protoner på grannkolet. Till exempel om antalet protoner på grannkolet är 2 så är det 3 toppar, en triplett brukar man kalla det.

Arean under topparna beror på hur många protoner som sitter på det kol därifrån man kollar antalet protoner på grannkolet. Om man har har 2 protoner på ett kol är deras area dubbelt så stor som om det skulle sitta 1 kol där.

T, q och m har jag inte hört talas om, men det skulle kunna stå för triplett, quartett eller något sånt.

Tack!
2012-03-05, 15:00
Medlem
Uppslagsverks avatar
Tja

Söker en lagom lång lista med reagens som ofta används inom organkemi.
2012-03-05, 17:35
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppslagsverk
Tja

Söker en lagom lång lista med reagens som ofta används inom organkemi.

En "lagomt" lång lista:

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_reagents även oorganiska reagens dock, men du får läsa igenom och plocka ur själv.
2012-03-05, 21:22
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Hjälp med Organisk Kemi

Hur ska man veta vilket kopplingsmönster föreningar har i 1H NMR-spektroskopi? Det talar väl om hur många protoner grannkolet har... Men jag fattar inte hur man ska tänka...
Vad står tex t, q, och m för?
t och q har du redan fått svar på. m används för odefinierad multiplett (ofta överlappar multipletter, och de splittras själva upp i multipla multipletter och då räcker instrumentets upplösning inte alltid för att man säkert ska kunna karaktärisera mönstret).
2012-03-06, 10:23
Medlem
derbyknightss avatar
Hur skriver jag om 0,01mg/ml till mol/liter?
2012-03-06, 10:31
Medlem
mrrandom14s avatar
Hej! Var kan man hitta molekylvikten för Hemoglobin(Hb), Immunoglobulin (Ig) samt Hb+ och Ig+?
2012-03-06, 11:06
Medlem
Hej Flashbackare!

Har en fråga om en kemisk reaktion, NaOH titrerades med CH_3CH(OH)COOH (mjölksyra) vad är reaktionsformeln?

Hoppas på svar
2012-03-06, 11:24
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbyknights
Hur skriver jag om 0,01mg/ml till mol/liter?

Du måste veta molmassan för att kunna räkna om gram till mol

Citat:
Hej! Var kan man hitta molekylvikten för Hemoglobin(Hb), Immunoglobulin (Ig) samt Hb+ och Ig+?

Hb = 64,5 kDa (i människa, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2143614/pdf/9416606.pdf)
Ig = Det finns fler än en
Hb+ = Kolla hur många syren den kan binda så har du svaret

Citat:
Ursprungligen postat av rosapaprika
Hej Flashbackare!

Har en fråga om en kemisk reaktion, NaOH titrerades med CH_3CH(OH)COOH (mjölksyra) vad är reaktionsformeln?

Hoppas på svar

C3H603 + NaOH --> H2O + NaC3H5O3
2012-03-06, 11:40
Medlem
Har en fråga om galvaniska celler. (kemi A)

Om vi utgår från det klassiska exemplet på en galvanisk cell, dvs en zinkstav i zinksulfatlösning och en kopparstav i kopparsulfatlösning och en saltbrygga emellan - vad fyller lösningarna (zinksulfat/kopparsulfat) för syfte i konstruktionen? Varför kan det t.ex inte vara vanligt vatten istället?

Jag har en labb där jag ska konstruera en teoretisk galvanisk cell med så hög spänning som möjligt och jag måste där motivera alla val av kemikalier. Så därför måste jag förstå vad lösningen har för funktion.

Jag har tänkt att använda mig av magnesium i magnesiumklorid(aq) och koppar i kopparsulfat(aq). Skulle det funka som galvanisk cell?
2012-03-06, 15:07
Medlem
derbyknightss avatar
Laboration gelfiltrering

Jag förstår inte riktigt volymerna Ve, Vo och Vt. Så här står det i instruktionerna:
Vo är den sk dödvolymen och anger den volym som en stor molekyl som inte går in i några gelporer behöver för att komma igenom kolonnen, den anger alltså volymen runt gelkulorna. Vt anger den volym som en mycket liten molekyl behöver för att komma igenom kolonnen, den kommer ju att gå in i gelporerna mer eller mindre fullständigt. Ve är elueringsvolymerna för de olika proterinerna, 3 i ert fall. Beroende på hur stora proteinerna är kommer de komma ut olika snabbt, en separation fås. Alla dessa värden behövs för att kunna beräkna Kav som behövs för att uppskatta en molekylvikt för hemoglobin.
Vo borde väl vara volymen av gelen i kolonnon, som mättes till 350 ml, Ve är 3, men vad är Vt?
Av dessa volymer ska jag först räkna ut Kav genom Kav= (Ve-Vo)/(Vt-Vo) och sedan göra ett elueringsdiagram, hur gör jag det?
2012-03-06, 17:49
Medlem
deflesheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Länka!

Sorry att jag har dröjt
http://www.youtube.com/watch?v=vCeAfKCC2ng

Någon snäll själ kan ju transkribera hela den videon och skriva här under

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto