Citat:
Ursprungligen postat av afakekbur
Tjena igen! Denna gången skulle jag behöva lite hjälp med 3 st tryck relaterade frågor. Jag förstår helt enkelt inte ett dugg av dessa uppgifter :/
Alla uppgifter löses mha ideala/allmänna gaslagen P*V = n*R*T. Jag orkar inte utföra några beräkningar åt dig men kan försöka ge dig en del hjälp med hur du ska tänka.
Citat:
1. Du blåser upp en ballong till 2,0 dm³ vid rumstemperatur (25 °C). Hur mycket större blir den i kokande vatten och hur mycket mindre i kolsyresnö (-70 °C)?
Eftersom du inte tillför eller tar bort någon luft efter att ballongen är uppblåst är n konstant. R är en konstant och eftersom ballongen är elastisk kan man även anta att P är konstant.
Alltså har vi nu V = k*T där k = (n*R)/P. Om vi utgår från startläget där volymen är känd kan vi räkna ut denna konstant utan att veta hur många mol luft vi har. k = V0/T0
När vi har konstanten är det lätt att räkna ut ändringen i volym: deltaV = k*deltaT
Tänk på att alltid använda SI-enheter.
Citat:
2. Trycket i en syrgastub är ca Pa vid 20 °C. Hur stort blir trycket i tuben vid en brand (1000 °C)? (Tuberna är gjorda för att klara Pa)
Här verkar det fattas siffror men det blir på exakt samma sätt som i uppgiften innan med den enda skillnaden att du nu vet trycket från början istället för volymen. Eftersom tuben inte är elastisk kommer volymen vara konstant men trycket kommer öka.
Citat:
3. I ett tillslutet borrhål med volymen 0,80 dm³ finns 100 g ammoniumnitrat, NH₄NO₃. Sprängämnet fås att explodera och sönderdelas då enligt formeln:
2NH₄NO₃(s) -> 2N₂(g) + O₂(g) + 4H₂O(g)
I explosionsögonblicket – innan berget sprängs – råder ett högt tryck. Vilket tryck ger ”gaslagen” teoretiskt om temperaturen är 1000 °C?
Här får du räkna ut hur många mol gas du får totalt av 100g ammoniumnitrat. Det är bara att kolla upp eller räkna ut molmassor för alla ämnen och sedan räkna med n = m/M.
När du vet hur många mol gas som bildas kan du återigen använda ideala gaslagen. P*V = n*R*T. Då blir P = ?, V = 0,8 dm3 (gör om till m3), n = total gasmängd, R = 8,314 (från tabell) och T = 1273,15 K
Citat:
Tack på förhand

Det var så lite så, säg till om det är något du inte förstår. Lycka till!