2011-10-30, 16:31
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat
Hej, behöver hjälp med kemi A

Anta att du blandar 0,5 ml 0,1 M NaCl och 0,5 ml 0,1 M AgNO3. Beräkna massan fällning som teoretiskt ska bildas.

Cl-(aq) + Ag+(aq) --> AgCl(s)

substansmängden Cl- = 0,5*10^-3dm3 * 0,1mol/dm3 = 5*10^-5 mol

substansmängden Ag+ = 0,5*10^-3dm3 * 0,1mol/dm3 = 5*10^-5 mol

Du kan alltså bilda maximalt 5*10^-3 mol AgCl(s)
2011-10-31, 10:35
Medlem
Hur många atomer ingår i en formelenhet av KCl?

Alla halogener innehåller väl 2 atomer? Sen har du en kloridatom - så svaret borde väl bli 3 atomer. Men facit säger 2. Varför?
2011-10-31, 10:54
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Hur många atomer ingår i en formelenhet av KCl?

Alla halogener innehåller väl 2 atomer? Sen har du en kloridatom - så svaret borde väl bli 3 atomer. Men facit säger 2. Varför?

Atomer vill uppnå ädelgasskal. Det uppfylls om KCl har en kalium- samt kloratom.
2011-10-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Atomer vill uppnå ädelgasskal. Det uppfylls om KCl har en kalium- samt kloratom.

K har 19 elektroner. Det ger 9 elektronpar och en ensam. Cl har 17 elektroner, alltså 8 elektronpar och en ensam.

För att få ädelgasstruktur så ska man väl ordna elektronerna i par där varje skal får innehålla max 2n^2 elektroner.

Vad händer ovan? Kommer Cl:s ensamma elektron att "hoppa över" till K?

Eller ska man räkna på att det finns 2 st Cl eftersom det är en halogen? Jag hajar inte...

Ps. Nu ser jag att en kaliumelektron kommer att hoppa över till kloratomen. Men Cl är ju en halogen, så det betyder att den har 2 atomer. Efter att den ena kloridelektronen hoppat över så kommer det ju fortfarande att finnas en kloratom som har 1 elektron för lite?
Senast redigerad av favxkvadrat 2011-10-31 kl. 11:29.
2011-10-31, 11:24
Medlem
Hjälp med laboration - Ytspänning - Diskmedel undersöks

Skulle behöva hjälp med en laboration. Jag har inte tillgång till ullgarn. Är det någon som vet vad som kommer att hända och varför?

OLJA PÅ ULLGARN
Steg A: Fyll ett dricksglas nästan fullt med vatten.
Steg B: Fäst en ullgarnstråd vid ett gem. Gemet ska fungera som tyngd!
Steg C: Klipp av tråden så att den blir något kortare än vattenhöjden i glaset.
Steg D: Doppa tråden med gemet i matolja och släpp sedan ner gemet och tråden i
glaset.
Steg E: Droppa diskmedel över tråden. Vad händer?

tack på förhand!
2011-10-31, 12:14
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
K har 19 elektroner. Det ger 9 elektronpar och en ensam. Cl har 17 elektroner, alltså 8 elektronpar och en ensam.

För att få ädelgasstruktur så ska man väl ordna elektronerna i par där varje skal får innehålla max 2n^2 elektroner.

Vad händer ovan? Kommer Cl:s ensamma elektron att "hoppa över" till K?

Eller ska man räkna på att det finns 2 st Cl eftersom det är en halogen? Jag hajar inte...

Ps. Nu ser jag att en kaliumelektron kommer att hoppa över till kloratomen. Men Cl är ju en halogen, så det betyder att den har 2 atomer. Efter att den ena kloridelektronen hoppat över så kommer det ju fortfarande att finnas en kloratom som har 1 elektron för lite?

I naturen förekommer klorgas, Cl_2. Men det är antalet atomer i formelenheten KCl som efterfrågas.
2011-10-31, 12:34
Medlem
Gud jag får paniiiiik!!!!!!!!!!!

4Al+3O_2 --> 2Al_2O_3

Huuuuur?? Det står inte ett skvatt i boken
2011-10-31, 14:10
Medlem
En enkel fråga om joner!

Hej på er!

Jag vet att detta förmodligen är en löjligt lätt fråga för någon som ens har läst Kemi A, men jag får verkligen inte till detta i huvudet. Frågeställningen är:

Givet följande grundämnen, vilka joner bildar de i strävan efter ädelgasstruktur:

a. Kalium (K)
b. Magnesium (Mg)
c. Aluminium (Al)
d. Jod (I)
e. neon (Ne)

Min första tanke är:

5. A. K+, eftersom atomen innehåller en valenselektron och strävar efter åtta stycken. Då får den fler elektroner än protoner.
B. Mg²+, eftersom atomen innehåller två valenselektron och strävar efter åtta stycken. Då får den fler elektroner än protoner.
C. Al³+
D. I7+
E. Bildar inga joner då denna redan är en ädelgas genom att den redan innehåller 8 valenselektroner.

Varför jag sätter en upphöjd tvåa, trea och sjua är för att de finns i den första huvudgruppen. Tittar jag på ett exempel i boken så är Kalcium (Ca) i den andra huvudgruppen och denna blir Ca2+.

Tänker jag rätt eller tänker jag fel? Undrar eftersom det på en sida på nätet står att Jod är negativt laddad.
2011-10-31, 14:14
Medlem
mungs avatar
Du tänker alldeles rätt när det gäller de grundämnen som står till vänster i periodiska systemet. Vad du missar på är de som står till höger, som t.ex. jod. Jod saknar en elektron för att uppnå "ädelgasstatus" och det är lättare för jodatomen att "ta upp" en elektron och därmed få en extra (I-) än att kasta ifrån sig 7 stycken. Därför får jod negativ laddning.
2011-10-31, 14:16
Medlem
Tack så hemskt mycket för hjälpen, det är alltså så man måste tänka!

Jag måste bara fråga om jag har tänkt rätt med den upphöjda tvåan, trean och sjuan? Ska dessa vara där eller ej?

Mvh
2011-10-31, 14:25
Medlem
mungs avatar
Sjuan ska ju som jag skrev inte vara där - du kommer inte stöta på en siffra på laddningen som är högre än 3. Däremot ska siffran som du skriver skrivas upphöjt. Tecknet (+ eller -) ska också vara upphöjt.
2011-10-31, 14:30
Medlem
NickaNyfikens avatar
Vad är reaktionsformeln för ammoniumklorid + etanol + silvernitratlösning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in