Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Jag håller på med en laborationsrapport var jag har utsatt levande celler för försurning samt observerat vad som händer när en cell inte för någon näring.
Utan att gå in på det för ingående har jag tillrett satserna i flaskor, det ser ut ungefär såhär:
flaska 1 = 2 dl jäst+vatten + 2 msk socker + 0,5 dl vatten
flaska 2 = 2 dl jäst+vatten + 2 msk socker + 0,5 dl ättiksprit
flaska 3 = 2 dl jäst+vatten + 0,5 dl vatten
Vidare sitter det en ballong på vardera flaskhals.
Resultat:
Flaska 1 som har tillgång till näring fyllde sin ballong med koldioxid och ser ut att vara näringsrik
Flaska 2 producerade inte någon koldioxid men ser tämligen näringsrik ut, i synnerhet jämfört med flaska 3
Flaska 3 producerade inte någon koldioxid och ser "död" ut, inget grummel i vattnet bara ett litet lager med jäst i bottnen.
Till frågan hör att jag läser NK A på distans och att vi inte har läst någonting om detta, vi fick labbuppgiften och allt jag vet inom området är saker jag lärt mig via egen maskin (frenetisk googling), det är alltså väldigt svårt för mig att veta exakt vad som händer i flaskorna.
Det jag undrar är följande: Vad fyller ättikspriten för funktion? Jag vill dra liknelser till kalkens funktion i verkligheten där den neutraliserar syran som framkallas vid försurning, och att det är därför den inte producerar någon koldioxid, stämmer detta?
Har jag rätt i att flaska ett och två är näringsrika medan flaska tre "död"?
Mvh
Edit: eller är det så att ättikspriten bara sänker pH-värdet till ett som jästen klarar av? Och att det är det kalken också gör? Men som jag har förstått det så ska det vara högre pH-värden som levande celler lever i? Hjälp tack.
Är definitivt ingen expert på biokemi men tycker att jag borde ha tillräckligt bra koll ändå.
Ättikspriten (ättiksyra CH3COOH, pKa 4,73) kommer att sänka pH värdet i flaskan så att du kommer under det pH vid vilket jästen kan leva.
Tar du bort socker så har inte jästen någonting att "äta" och den kommer då inte att producera nån koldioxid heller.
Kalk höjer pH:t, inte sänker!
Är du med på hur jag tänker?