2012-01-25, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parlino
Instämmer. Men för att göra det ännu simplare och som kan användas fastän man inte har tillgång till Pauling-skalan kan man i stort sätt alltid tänka:
1 Metall + 1 Icke-metall = Jonbindning(också kallat ett salt)
1 Icke-metall + 1 icke-metall = Molekylbindning/Kovalent bindning -> kan självklart handla om mer än bara 2 icke-metaller som binder sig, men för enkelhetens skull
1 metall + 1 metall = Metallbildning.

I det här fallet har du en förening bestående av Koppar, Svavel och syre. Vid tillverkning har du Koppar(II)oxid "CuO" samt svavel. Om du tittar i periodiska systemet så ser du att Koppar är en metall och att svavel är en icke-metall. Och som jag redan skrivit: 1 metall + 1 icke-metall bildar det en jonbindning.

Tack.
2012-01-26, 16:08
Medlem
danneohs avatar
Jag håller på med en laborationsrapport var jag har utsatt levande celler för försurning samt observerat vad som händer när en cell inte för någon näring.

Utan att gå in på det för ingående har jag tillrett satserna i flaskor, det ser ut ungefär såhär:

flaska 1 = 2 dl jäst+vatten + 2 msk socker + 0,5 dl vatten
flaska 2 = 2 dl jäst+vatten + 2 msk socker + 0,5 dl ättiksprit
flaska 3 = 2 dl jäst+vatten + 0,5 dl vatten

Vidare sitter det en ballong på vardera flaskhals.

Resultat:
Flaska 1 som har tillgång till näring fyllde sin ballong med koldioxid och ser ut att vara näringsrik
Flaska 2 producerade inte någon koldioxid men ser tämligen näringsrik ut, i synnerhet jämfört med flaska 3
Flaska 3 producerade inte någon koldioxid och ser "död" ut, inget grummel i vattnet bara ett litet lager med jäst i bottnen.

Till frågan hör att jag läser NK A på distans och att vi inte har läst någonting om detta, vi fick labbuppgiften och allt jag vet inom området är saker jag lärt mig via egen maskin (frenetisk googling), det är alltså väldigt svårt för mig att veta exakt vad som händer i flaskorna.

Det jag undrar är följande: Vad fyller ättikspriten för funktion? Jag vill dra liknelser till kalkens funktion i verkligheten där den neutraliserar syran som framkallas vid försurning, och att det är därför den inte producerar någon koldioxid, stämmer detta?
Har jag rätt i att flaska ett och två är näringsrika medan flaska tre "död"?

Mvh
Edit: eller är det så att ättikspriten bara sänker pH-värdet till ett som jästen klarar av? Och att det är det kalken också gör? Men som jag har förstått det så ska det vara högre pH-värden som levande celler lever i? Hjälp tack.
Senast redigerad av danneoh 2012-01-26 kl. 16:24.
2012-01-26, 17:54
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Jag håller på med en laborationsrapport var jag har utsatt levande celler för försurning samt observerat vad som händer när en cell inte för någon näring.

Utan att gå in på det för ingående har jag tillrett satserna i flaskor, det ser ut ungefär såhär:

flaska 1 = 2 dl jäst+vatten + 2 msk socker + 0,5 dl vatten
flaska 2 = 2 dl jäst+vatten + 2 msk socker + 0,5 dl ättiksprit
flaska 3 = 2 dl jäst+vatten + 0,5 dl vatten

Vidare sitter det en ballong på vardera flaskhals.

Resultat:
Flaska 1 som har tillgång till näring fyllde sin ballong med koldioxid och ser ut att vara näringsrik
Flaska 2 producerade inte någon koldioxid men ser tämligen näringsrik ut, i synnerhet jämfört med flaska 3
Flaska 3 producerade inte någon koldioxid och ser "död" ut, inget grummel i vattnet bara ett litet lager med jäst i bottnen.

Till frågan hör att jag läser NK A på distans och att vi inte har läst någonting om detta, vi fick labbuppgiften och allt jag vet inom området är saker jag lärt mig via egen maskin (frenetisk googling), det är alltså väldigt svårt för mig att veta exakt vad som händer i flaskorna.

Det jag undrar är följande: Vad fyller ättikspriten för funktion? Jag vill dra liknelser till kalkens funktion i verkligheten där den neutraliserar syran som framkallas vid försurning, och att det är därför den inte producerar någon koldioxid, stämmer detta?
Har jag rätt i att flaska ett och två är näringsrika medan flaska tre "död"?

Mvh
Edit: eller är det så att ättikspriten bara sänker pH-värdet till ett som jästen klarar av? Och att det är det kalken också gör? Men som jag har förstått det så ska det vara högre pH-värden som levande celler lever i? Hjälp tack.

Är definitivt ingen expert på biokemi men tycker att jag borde ha tillräckligt bra koll ändå.

Ättikspriten (ättiksyra CH3COOH, pKa 4,73) kommer att sänka pH värdet i flaskan så att du kommer under det pH vid vilket jästen kan leva.

Tar du bort socker så har inte jästen någonting att "äta" och den kommer då inte att producera nån koldioxid heller.

Kalk höjer pH:t, inte sänker!

Är du med på hur jag tänker?
2012-01-26, 20:58
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Är definitivt ingen expert på biokemi men tycker att jag borde ha tillräckligt bra koll ändå.

Ättikspriten (ättiksyra CH3COOH, pKa 4,73) kommer att sänka pH värdet i flaskan så att du kommer under det pH vid vilket jästen kan leva.

Tar du bort socker så har inte jästen någonting att "äta" och den kommer då inte att producera nån koldioxid heller.

Kalk höjer pH:t, inte sänker!

Är du med på hur jag tänker?

Jag är med på hur du tänker, men din teori jag sänker:
Citat:
Ursprungligen postat av min labbrapport
EDIT jag kan ju inte posta den här då kommer min lärare hitta den.
Den är inte helt färdig.. Men hur det ligger till finns där. Jag är dock inte helt säker jag vill gärna ha någon bekräftelse.

du får det i ett PM
Senast redigerad av danneoh 2012-01-26 kl. 21:07.
2012-01-26, 21:49
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Jag är med på hur du tänker, men din teori jag sänker:

Den är inte helt färdig.. Men hur det ligger till finns där. Jag är dock inte helt säker jag vill gärna ha någon bekräftelse.

du får det i ett PM

Varför gillar du inte min teori? Du behöver inte copy-pastea hela rapporten utan det räcker med att du skriver din teori lite kortfattat på ett vettigt sätt så ska du se att du får svar. Är tveksam till att jag hinner gå igenom din rapport förrän eventuellt inatt nångång....
2012-01-26, 22:22
Medlem
danneohs avatar
Citat:
Varför gillar du inte min teori? Du behöver inte copy-pastea hela rapporten utan det räcker med att du skriver din teori lite kortfattat på ett vettigt sätt så ska du se att du får svar. Är tveksam till att jag hinner gå igenom din rapport förrän eventuellt inatt nångång....

Haha nej jag kopierade bara diskussionen, alltså resultatet, jag ville inte att du skulle gå igenom den heller.
Men iaf. så här ligger det till: Flaska två producerade inte någon koldioxid, detta för att ättikan är en syra, koldioxid och syra lever inte i symbios i vatten utan syran bubblar bort koldioxiden. Ättikspriten (syran) representerar i det här fallet salpetersyran eller svavelsyran i den försurning som pågår i verkligheten.
2012-01-26, 22:37
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Haha nej jag kopierade bara diskussionen, alltså resultatet, jag ville inte att du skulle gå igenom den heller.
Men iaf. så här ligger det till: Flaska två producerade inte någon koldioxid, detta för att ättikan är en syra, koldioxid och syra lever inte i symbios i vatten utan syran bubblar bort koldioxiden. Ättikspriten (syran) representerar i det här fallet salpetersyran eller svavelsyran i den försurning som pågår i verkligheten.

VA???

Ättiksyra är en syra, ja!

Använd INTE ordet symbios i det här sammanhanget!

En protisksyra förskjuter jämvikten åt koldioxidhållet, ja!

Det viktiga i sammanhanget för den här diskussionen är försurningen i sig, inte vilket ämne som försurar. Med andra ord, överskottet av vätejoner.
2012-01-26, 23:30
Medlem
danneohs avatar
Citat:
VA???

Ättiksyra är en syra, ja!

Använd INTE ordet symbios i det här sammanhanget!

En protisksyra förskjuter jämvikten åt koldioxidhållet, ja!

Det viktiga i sammanhanget för den här diskussionen är försurningen i sig, inte vilket ämne som försurar. Med andra ord, överskottet av vätejoner.

Det måhända men det var inte min fråga, med andra ord inte alls det viktiga i sammanhanget. Tack för riktlinjen angående symbios jag var själv tveksam på om det skulle stå där.
2012-01-27, 14:43
Medlem
piixys avatar
Laboration

Har en skol uppgift, måste blanda ihop 0,5g järnpulver, 0,5g natriumklorid och 0,5g sand och sen separera alla ämnerna från varandra igen. Amatör lösning borde väl va att få upp allt järnpulver med en magnet och koka isär natriumkloriden? Fast ja tror att ja är helt ute och cyklar....
någon som har en lösning? google verkar inte vilja sammarbeta med mig
2012-01-27, 14:55
Medlem
Varför tror du att du är ute och cyklar?
2012-01-27, 16:41
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piixy
Har en skol uppgift, måste blanda ihop 0,5g järnpulver, 0,5g natriumklorid och 0,5g sand och sen separera alla ämnerna från varandra igen. Amatör lösning borde väl va att få upp allt järnpulver med en magnet och koka isär natriumkloriden? Fast ja tror att ja är helt ute och cyklar....
någon som har en lösning? google verkar inte vilja sammarbeta med mig

1. Magnet
2. Lös upp NaCl i vatten
3. Filtrera
4. Ev koka bort vattnet från NaCl
2012-01-27, 18:56
Medlem
säkert en klassiker i repris, någon som vet en bra sida att läsa om kemi på nätet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in