2011-09-07, 20:46
Medlem
oknarns avatar
Vad betyder det orbitaler t.ex px, py och pz är "degenerated"?
2011-09-07, 22:18
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oknarn
Vad betyder det orbitaler t.ex px, py och pz är "degenerated"?

Dom ligger på samma energinivå

Du kan läsa vidare här om du vill, jag gissar att det är på kemi B nivå eller?
2011-09-07, 22:24
Medlem
oknarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Dom ligger på samma energinivå

Du kan läsa vidare här om du vill, jag gissar att det är på kemi B nivå eller?

Jaha, ja men de visste man ju. Fattade inte bara engelskan då... Njae, lite mer avancerat en så är det, kemi B har jag för mig man bara kan k, l m, n -skal eller vad de nu kallas. Precis börjat läsa bioorganisk kemi =) Så jag kommer nog ha lite mer frågor framöver. Tack för hjälpen!
2011-09-09, 14:38
Medlem
Kemi labb HJÄLP!!!!

Hej,

Läser naturkunskap i gymnasiet går i 2an. Vi fick några frågor efter en labb som jag inte har en aning om.. Vi gjorde såhär:

* Blanda 2 gram jod med 0.5 gram magnesium i ett provrör (reagerade inte)
* Blanda dessa ovanstående med destillerat vatten ( kom lila rök)
* Häll det som var kvar, i en bägare genom ett filter * var som en gegga i provröret* (Kom en gul vätska i bägaren)

* Häll lite av den gula vätskan i en liten bägare och låt stå en vecka.

** Och frågorna vi fick var:

* Varför reagerade inte Jod med Magnesium men med destillerat vatten?
* Vad innehöll den lila röken/ångan
* Vad innehöll den gula vätskan
* Vad tror ni hände med den gula vätskan som fick stå i en vecka. Vi såg att det avdunsta och sedan blev som små kristaller men min fråga är vad det blev kvar?

SNÄLLA HJÄLP NÅGON ?
2011-09-09, 15:28
Medlem
Carelesss avatar
Jod, magnesium och vatten. Så många kombinationer av reaktioner kan det ju inte finnas att du inte ens kan googla fram ett svar.
2011-09-09, 21:04
Medlem
Fieldleafs avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
2011-09-10, 17:25
Medlem
hur får jag koncentrationen om jag vet densiteten och vikt%?
2011-09-10, 17:43
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteWithoutTheE
Densitet = massa/volym
Koncentration = substansmängd/volym
Substansmängd = massa/molmassa

Slå ihop dessa så får du:
Koncentration = (massa/molmassa)/volym = (massa/molmassa)/(massa/densitet) = (massa/molmassa)*(densitet/massa) = densitet/molmassa

Molmassan på ämnet får du helt enkelt slå upp i tabellblad/periodiska systemet.

Skitsamma, viktprocent stod det ju...
Senast redigerad av Careless 2011-09-10 kl. 17:51.
2011-09-10, 17:48
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:

Du vet då hur mkt 1dm^3 av ämne X väger, detta multiplicerar du med viktprocenten för att veta hur många gram av ämnet X du har i en dm^3.

g av X / dm3 divideras med molmassan för ämne X för att veta hur många mol detta motsvarar / dm^3 detta är då koncentrationen av ämne X.

Det är mycket lättare att förklara om du ger ett specifikt exempel, jag antar att det blir mycket enklare för dig att förstå dessutom...

/YellowLemon
2011-09-11, 16:19
Medlem
Oh tack jag hade missat att omvandla från början (dumt fel) men jag lyckades räkna ut det nu

Dock undrar jag nu om någon vet varför när man räknar ut realtiva fel så blir det negativt?
T.ex. jag har vägt en sackaros lösning och räknat ut dess koncentration på 1 M och rätta e 1,3 M när jag räknat ut realtiva fel får jag negativt tal (-23%). Varför?
2011-09-12, 16:18
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Oh tack jag hade missat att omvandla från början (dumt fel) men jag lyckades räkna ut det nu

Dock undrar jag nu om någon vet varför när man räknar ut realtiva fel så blir det negativt?
T.ex. jag har vägt en sackaros lösning och räknat ut dess koncentration på 1 M och rätta e 1,3 M när jag räknat ut realtiva fel får jag negativt tal (-23%). Varför?

Varför skulle det relativa felet inte bli negativt? -(0,3/1,3)=-0,23....??
2011-09-12, 17:50
Medlem
C0ldWaT3Rs avatar
10.0 g of a mixture of copper powder and magnesium powder was mixed with 100cm3 of 1.00 mol dm-3 hydrochloric acid. The copper does not react, but the magnesium does as shown:

Mg(s) + 2HCL(aq) --> MgCl2(aq) + H2(g)

The resulting solution was filtered to remove unreacted copper and then made up to 250cm3 with water. 25.0 cm3 of this solution was found to neutralise 36.8cm3 of 0.200 mol dm-3 NaOH. Find the % by mass of the magnesium in the metal powder mixture.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in