2012-05-23, 23:49
Medlem
ecke89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Börja med att räkna ut hur många mol 1g kaliumnitrat är.

Se sedan på reaktionsformeln och inse att för varje mol KNO3 behöver du också 1mol HNO3 samt 1 mol KOH. Du behöver alltså samma mängd av de båda som du får produkt. Multiplicera den mängden med kaliumhydroxidens molmassa så har du massan för den.

För salpetersyran så får du dividera antalet mol med 0,15mol/dm3 då du har en koncentration på lösningen och vill omvandla det till dm3. Jag tror inte att dom förväntar dig att du räknar ut massan HNO3 lösning utan volymen då det är det man går efter.

Tack!. Det här blev mitt resultat verkar det rimligt?

KOH (aq) + HNO3 → KNO3 (aq) + H2O (l)
formeln är balanserad, SMF är alltså 1 för alla ämnen.
vi beräknar sedan substansmängden KNO3 till=(9,89*10^-3) m.h.a. formeln m=n*Mn

vi beräknar sedan den volym HNO3 vi behöver m.h.a. formeln n=c*v.
till= 0,0659mol/dm3=65,9ml
Sedan beräknas den mängd KOH vi behöver till 0,555g m.h.a. formeln m=n*Mn
65,9ml salpetersyra möts upp i ett mätglas och hälls sedan i den värmesäkra bägaren
0,555g kaliumhydrixd vägs upp i en muffinsform (papper)Och hälls sedan i ner i den värmesäkra bägaren.

Nu sker neutraliseringen och värme bildas (exoterm)
När reaktionen är avslutas väntar vi tills vattnet har dunstat för att sedan väga upp om vi fick 1 gram KNO3.
2012-05-23, 23:59
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecke89
Tack!. Det här blev mitt resultat verkar det rimligt?

KOH (aq) + HNO3 → KNO3 (aq) + H2O (l)
formeln är balanserad, SMF är alltså 1 för alla ämnen.
vi beräknar sedan substansmängden KNO3 till=(9,89*10^-3) m.h.a. formeln m=n*Mn

vi beräknar sedan den volym HNO3 vi behöver m.h.a. formeln n=c*v.
till= 0,0659mol/dm3=65,9ml
Sedan beräknas den mängd KOH vi behöver till 0,555g m.h.a. formeln m=n*Mn
65,9ml salpetersyra möts upp i ett mätglas och hälls sedan i den värmesäkra bägaren
0,555g kaliumhydrixd vägs upp i en muffinsform (papper)Och hälls sedan i ner i den värmesäkra bägaren.

Nu sker neutraliseringen och värme bildas (exoterm)
När reaktionen är avslutas väntar vi tills vattnet har dunstat för att sedan väga upp om vi fick 1 gram KNO3.

Det verkar rimligt, så länge du har räknat rätt och har koll på algebran så lär svaret stämma.
2012-05-24, 15:50
Medlem
Någon som gjort en laboration (Kemi B) där man skall bestämma halten bensoesyra i ett livsmedel? Med hjälp av en spektrofotometer. Ska skriva labbrapp som ska in snarast och känner mig väldigt lat, så om någon vill skicka en liknande labb säg gärna till
2012-05-25, 11:07
Medlem
Jag läser kemi A och håller på att ska skriva metan, etan, propan och alla dom där i strukturformer. När jag ska skriva dem som alkaner, hur ska jag tänka för att sätta ut vätena rätt??? Om jag har flera kolatomer blir det det svårare. En del har 2 väte, medan vissa har två, Hur vet jag det? Läser i boken men jag fattar ingenting
2012-05-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBally
Jag läser kemi A och håller på att ska skriva metan, etan, propan och alla dom där i strukturformer. När jag ska skriva dem som alkaner, hur ska jag tänka för att sätta ut vätena rätt??? Om jag har flera kolatomer blir det det svårare. En del har 2 väte, medan vissa har två, Hur vet jag det? Läser i boken men jag fattar ingenting

Och hur vet jag var jag ska sätta ut dubbelbindningen (likhetstecknet)? Ska den vara i början, mitt i...?
2012-05-25, 12:00
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBally

Tänk på att varje kol binder till fyra andra saker, varje väte kan bara binda till en sak. Tänk på dubbelbindningar som två stycken enkelbindningar.
2012-05-25, 15:12
Medlem
Skriv reaktionsformel då mjölksyra reagerar med natriumhydroxid.

CH3CHOHCOOH + NaOH → ???

nån som kan ge något tips?
2012-05-25, 16:35
Medlem
Hur kan man klassificera olika nitrider? Likheter med motsv. hydrider och karbider? Vad kännetecknar karbider och nitrider av övergångselementen i Grupp 4-6?
2012-05-25, 17:29
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Skriv reaktionsformel då mjölksyra reagerar med natriumhydroxid.

CH3CHOHCOOH + NaOH → ???

nån som kan ge något tips?

C3H6O3 + NaOH -> H2O + NaC3H5O3

Du blandar en syra och en bas
2012-05-25, 18:17
Medlem
Tack, ivan. En till fråga

Man vill bestämma alkoholmängden i blodet. För att kunna göra detta kan man använda sig av en särskild metod som utgår från nedanstående reaktion

2Cr2O7 2- (aq)+ 3CH3CH2OH (aq) + 16H+ (aq) <-> 4 Cr 3+ (aq) + 3CH3COOH (aq) + 11 H2O

Reaktion sker långsamt och kan följas genom spektrofotometri.

Ämnenas färg :
CH3CH2OH transparent
Cr2O7 2- Gul-orange
Cr 3+ grön
CH3COOH transparent

Vad är det som gör att man kan följa reaktionen med spektrofotometri?
2012-05-25, 18:31
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chileya
Hur kan man klassificera olika nitrider? Likheter med motsv. hydrider och karbider? Vad kännetecknar karbider och nitrider av övergångselementen i Grupp 4-6?

Karbider och nitrider klassificeras på samma sätt. Jag kommer prata om karbider men så gott som allt går att överföra på nitrider också. Skriver även de engelska orden på mycket eftersom jag är väldigt osäker på en del översättningar. Jag kommer även göra mitt första försök nånsin att skriva med latex här på flashback så om nånting ser konstigt ut är det därför.

Man kan dela in karbider i tre huvudgrupper, som i sin tur kan delas upp i mindre undergrupper.
Huvudgrupper: Joniska (Ionic), kovalenta (covalent) och metalliska (metallic/interstitial)

Joniska: Bildas när kolatomerna bildar jonbindningar med de mest elektropositiva metallerna.
Undergrupper: Metanider (methanides): Karbider innehållandes acetylidejonen ([IMG]http://www.codecogs.com/gif.latex?C$_2%5E%7B2-%7D$[/IMG])eller den enkla kolkatjonen ([IMG]http://www.codecogs.com/gif.latex?C$%5E%7B4-%7D[/IMG])
Seskvikarbider (sesquicarbides): Innehåller ([IMG]http://www.codecogs.com/gif.latex?C$_3%5E%7B4-%7D[/IMG])

Kovalenta: Bildas tillsammans med ickemetaller som har en elektronegativitet nära den för kol. Nästan alla karbider har en kovalent karaktär men endast två atomer kan bilda riktiga kovalenta bindningar med kol, bor och kisel. Inga undergrupper finns.

Metalliska: Karbider som bildas tillsammans med metaller från d-blocket (grupp 3-12), dvs övergångsmetaller, kommer ha strukturen [IMG]http://www.codecogs.com/gif.latex?MC,%20MC_2[/IMG] eller [IMG]http://www.codecogs.com/gif.latex?MC_3[/IMG] . Väldigt hårda och värmeresistenta, dessutom leder de ström. Metalliska karbider bildade med metaller från f-blocket kan förutom att ha d-blocksstruktur även innehålla . MC-karbider har generellt ccp-struktur medan [IMG]http://www.codecogs.com/gif.latex?MC_2[/IMG] oftast har hcp-struktur. [IMG]http://www.codecogs.com/gif.latex?MC_3[/IMG]-karbidernas struktur beror helt på vilka ämnen som ingår så där kan man inte säga något generellt.
Senast redigerad av Forzo 2012-05-25 kl. 18:43.
2012-05-25, 18:46
Medlem
Nämn några likheter och skillnader mellan fosfors och arseniks allotroper i fråga om uppbyggnad. De båda elementen förekommer bundna i mineral på olika sätt: exemplifiera och sök förklara den skillnaden.

Någon som har något vettigt att säga om detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in