2011-04-16, 12:02
Medlem
Fieldleafs avatar
Inlägg infogat.

Edit: Även trådar sammanfogade

/mod
Senast redigerad av Fieldleaf 2011-04-16 kl. 12:05.
2011-04-16, 12:24
Medlem
TheCapedCrusaders avatar
Hej, jag försöker ge mig på en fråga som jag inte riktigt förstår. Den är på MVG nivå och jag skulle uppskatta om någon kunde klara av den med uträkning så att jag förstår hur man gör.

Frågan lyder:
Man blandar 20,0 cm3 0,20 mol/dm3 saltsyra med 30,0 cm3 0,020 mol/dm3 salpetersyra.
Beräkna blandningens pH.

Tacksam för svar!
2011-04-16, 13:22
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCapedCrusader
Hej, jag försöker ge mig på en fråga som jag inte riktigt förstår. Den är på MVG nivå och jag skulle uppskatta om någon kunde klara av den med uträkning så att jag förstår hur man gör.

Frågan lyder:
Man blandar 20,0 cm3 0,20 mol/dm3 saltsyra med 30,0 cm3 0,020 mol/dm3 salpetersyra.
Beräkna blandningens pH.

Tacksam för svar!

Så här gör du:

Du vet att både saltsyra och saltpetersyra protolyseras till 100% dvs att vätejonkoncentrationen är lika hög som koncentrationen av saltsyra+saltpetersyra.

Räkna ut substansmängden av båda syrorna, addera dom, och sedan dividerar du substansmängden med den totala volymen.

Då har du fått fram [H+]

pH = -log[H+]
2011-04-16, 21:51
Medlem
varför blire I2 och inte 2 I

asså har den här uppgiften
Man vill sönderdela silverjodid till grundämnen. Skriv reaktionsformeln för sönderfallet för 2 mol. AgI och ange ΔH för den reaktion du tecknat.

så jag skrev 2 AgI -> 2 Ag + 2 I
men varför blire 2 AgI -> 2 Ag + I2 egentligen?

varför blir jodet till nån dubbelmolekyl typ och hur ska man kunna veta sånt på ett prov typ?

tack på förhand
2011-04-16, 22:06
Medlem
legopelles avatar
Eftersom de är grundämnen kan de inte vara i jonform. Så två jodidjoner bildar en jodmolekyl. Metaller trivs bra ensamma och två silveratomer bildas. Leta sedan upp bindningsenergin för Ag-I och I-I och skillnaden är ΔH.

Att jodid bildar en dubbelmolekyl beror på att de är en atom ifrån ett fullt ytters skal (valensskal). De två atomerna delar därför på elektronerna i en kovalent bindning. I metaller finns inga sådana krav eftersom elektroner inte är speciellt fästa vid atomerna och sprider ut sig över alla.
2011-04-16, 22:30
Medlem
tack så allt annat förutom metaller kommer bilda dubbelmolekyler typ?
2011-04-17, 00:36
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtwo
tack så allt annat förutom metaller kommer bilda dubbelmolekyler typ?
Halogener, syre, kväve och väte gör det bland annat. Det är de du kommer stöta på mest. Kovalenta bindningar är något av en specialitet från icke-metaller.
2011-04-17, 00:57
Medlem
HOkks avatar
Det kan också förklaras med att atomerna vill sänka sin energi så mycket som möjligt, för att på så vis bli stabilare.

En ädelgas tjänar inget på en extra bindning eftersom dess valensskal redan är fyllt, om den skulle binda till en annan molekyl skulle det åtgå energi och således sker inte reaktionen spontant under normala förhållanden.

Ickemetaller såsom kväve, syre, väte, klor, jod osv. har plats för fler elektroner i sina skal och det är fördelaktigt att skapa en bindning med en annan atom. Antalet bindningar som bildas avgörs av hur elektronerna är fördelade i atomen och går att motivera med hjälp av exempelvis molekylorbitalteori. Mellan kvävemolekyler finns det en trippelbindning medan det i syremolekyler är en dubbelbidning.

Vissa ickemetaller förekommer även i större molekyler. Svavel förekommer i grupp om åtta atomer och fosfor kan förekomma i flera olika strukturer, beroende på hur ämnet har blivit behandlat (temperatur, värme).

Metaller är ett specialfall då de delar alla sina valenselektroner med varandra.

Men enkelt sagt är det så att de "vanligare icke-metallerna" bildar molekyler om två atomer medan ädelgaser och metaller inte bildar molekyler.
2011-04-17, 19:54
Medlem
Kemi B masspektrum

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3b7201175742P8b62

Jag fattar inte hur man tänker när det gäller masspektrum. Kan någon förklara? Min lärobok är inte så bra.

Tack!
Senast redigerad av cykelstolpe 2011-04-17 kl. 19:58.
2011-04-17, 20:19
Medlem
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=867201180810P2fe5
Någon som kan förklara denna uppgiften?
2011-04-17, 20:57
Medlem
Fieldleafs avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
2011-04-18, 18:39
Medlem
ApocalypseLaters avatar
En fråga om reaktionsformler. Förstår inte hur jag ska tänka från reaktant till produkt. Till exempel:

Järn(II) oxideras till järn (III)
Permanganat reduceras till mangan (II)

Fe2+ + MnO4 ----> Fe3+ + Mn2+ ?

Vad händer med syret? Hittade någon formel som sa att det bildades H2O?
Mvh.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in