2010-10-17, 21:02
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emimelie
Hej!

Jag funderar lite på Lewis-struktuerer. Hur vet man vilken ordning molekylerna ska sitta i? Ta SO2 som ex, hur vet jag att det ska vara OSO och inte OOS? Vad är det som avgör om det kan det finnas expanderade oktetter?

Tacksam för hjälp!

Icke-metallerna i första och andra raden har ej expanderade oktetter, finns en atomnummersgräns, grovt förenklat. I regel så kan grundämnen fr.om fosfor ha expanderade oktetter, alltså kan ej syre ha men svavel kan.
Från Fosfor och framåt kan nämligen grundämnen utnyttja d-orbitaler.
Senast redigerad av Cuprum 2010-10-17 kl. 21:13.
2010-10-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickla
Okej intressant, synd bara att man inte får ha med sig den på provet.

Men finns det några "grundregler" såsom te.x inom molekyler av samma sort så är det alltid dessa typer. Eller i H2 kan väll aldrig bli en jonbindning. Medens när det är en kemisk lösning typ HCL så är det antingen x eller y. Någon som kanske förstår min tanke?

Är de av samma sort är det ALLTID kovalent om vi inte snackar metall-metall. Deras elektronegativitet är samma. Lär dig FONClBrISH (e-negativitetsserie) och ha ett hyfsat hum om var ämnen finns i periodiska systemet så ska det inte vara några problem.
2010-10-17, 23:04
Medlem
Hej, behöver hjälp med en uppgift ! =)

Kobolt(II)kloridlösning (ca 0.1 M) tillsätts koncentrerad saltsyra (ca 12 M).
a) klassificera reaktionen
b) skriv balanserade reaktionsformen
2010-10-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaugrana90
Hej, behöver hjälp med en uppgift ! =)

Kobolt(II)kloridlösning (ca 0.1 M) tillsätts koncentrerad saltsyra (ca 12 M).
a) klassificera reaktionen
b) skriv balanserade reaktionsformen

Det komplexbundna vattnet kommer att försvinna. Kvar blir CoCl4(2-) jonen vilken är blå (ditt komplex är väl rosa innan har jag för mig).

a) Det är en dehydreringsreaktion, om det nu är en klass.

b) CoCl2 * 6H20 + 2 HCl --> CoCl4 2- + 2 H+ + 6H20.

Kanske inte exakt den men du får tweaka lite från eget huvud.
2010-10-18, 13:42
Medlem
Börjar bli VÄLDIGT irriterad på den här frågan nu, jag förstår inte alls hur jag ska göra! kan inte minnas att läraren ens nämnt Mr 50000 och hittar inget i mina anteckningar eller google.

Hoppas någon här kan guida mig i rätt riktning iallafall.

frågan är:

When 10ug of an enzyme of Mr 50000 is added to a solution containing its substrate at a concentration 100 times the value of Km, it catalyzes the conversion of 75 uMol of substrate into product in 3 minutes. what is the enzymes turnover number?

förstår inte vart jag ska börja ens. Kan någon ge mig en liten vägledning hur jag ska tänka?

//krille
2010-10-18, 19:58
Medlem
VetenskapsSkillens avatar
Hej! Hur många stereocentra har denna monosackarid: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/_1.bmp

Jag vill säga att det finns två, nämligen vid kol 1 och 2 räknat från vänster, men detta stämmer ej enligt facit.. Någon?
2010-10-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetenskapsSkillen
Hej! Hur många stereocentra har denna monosackarid: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/_1.bmp

Jag vill säga att det finns två, nämligen vid kol 1 och 2 räknat från vänster, men detta stämmer ej enligt facit.. Någon?

Kolet längst till vänster har inget stereocentra... Den binder till 2 väten, en OH och ett kol.
2010-10-19, 13:33
Medlem
periodiska systemet

periodiska systemet vad använder man det för vilken nytta kan man ha av att använda detta system
2010-10-19, 13:35
Medlem
Megabituss avatar
Wikipedia är väl inte bästa källan, men i alla fall:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Periodiska_systemet

Verkar som att det kan ge dig lite grundkoll i alla fall.
2010-10-19, 13:36
Medlem
rOjters avatar
förutsäga kemiska reaktioner bland annat
2010-10-19, 13:37
Medlem
Tack !!!
2010-10-19, 13:38
Medlem
det är do ämnerna omvandlas å så vidare hur sker detta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera