2011-02-02, 18:18
Medlem
MacClannoughs avatar
En flaska i kemisalen har tappat sin etikett. Den innehåller en ofärgad vätska.
Du vet att vätskan är antingen utspädd saltsyra, ammoniak eller destillerat vatten.
Du hjälper läraren att ta reda på vad flaskan innehåller genom att ta lite av vätskan i ett provrör och droppa i lite BTB.
Vätskan i provröret blir grön.

a. Vilket pH har vätskan?

b. Vad kallas en sådan vätska?

c. Vilken vätska är det?
2011-02-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacClannough
En flaska i kemisalen har tappat sin etikett. Den innehåller en ofärgad vätska.
Du vet att vätskan är antingen utspädd saltsyra, ammoniak eller destillerat vatten.
Du hjälper läraren att ta reda på vad flaskan innehåller genom att ta lite av vätskan i ett provrör och droppa i lite BTB.
Vätskan i provröret blir grön.

a. Vilket pH har vätskan?

b. Vad kallas en sådan vätska?

c. Vilken vätska är det?
a) pH 7
b) Neutral(?)
c) Destillerat vatten
2011-02-02, 19:13
Medlem
kanulas avatar
Sammanfogat trådar.
/Mod
2011-02-02, 20:28
Medlem
Uhlvars avatar
Hej!

vi gjorde en labb idag i kemi A och jag förstår inte sista uppgiften på labben.

Vi fick en påse med antingen järnoxid eller kalciumoxid och vi ska bestämma vilket av ämnena det är.
Vi fick reda på att det är 0.0631 mol syre i påsen och innehållet i påsen är 2.7 gram. Hur ska jag lösa det? :/

Järnoxid = Fe2O3
kalciumoxid= CaO
Senast redigerad av Uhlvar 2011-02-02 kl. 20:42.
2011-02-02, 20:32
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frallan1234
Behöver lite hjälp med redoxkemi.

1. Sker det någon reaktion om man lägger en blyplatta i en silvernitratlösning? OM det gör det skriv reaktionsformeln för reaktionen.

2. ÄR bromidjon ett starkare reduktionsmedel än kloridjon? Motivera!

3. Om man skär itu ett äpple och lägger det framme på bordet så mörknar äpplet efter ett tag. Varför mörknar äpplet och hur kan man på ett enkelt sätt undvika det?.

1., har jag skrivit så här att eet sker en reaktion eftersom bly gärna reagerar med silver eftersom silver är ädlare. Reaktionsformeln 2AgNO3, + Pb Pb(NO3)2 + 2Ag.

2. Bromid och Klorid är väl icke metallar och homegena och därför är de inga reduktionsmedel utan oxidationsmedel eller?

3. Vet jag inte

Tack på för hand
2.
Bromidjonen är ett starkare reduktionsmedel eftersom den har högre HOMO.
Elektronkonfiguration Bromidjon: [Ar] 4s2 3d10 4p6
Elektronkonfiguration Kloridjon: [Ne] 3s2 3p6

4p ligger högre i energi än 3p. Alltså vill Bromidjonen hellre lämna ifrån sig en elektron.
2011-02-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Det beror ju på flera omständigheter, t.ex. klimat, geografi och miljöpolicy m.m.

Sverige t.ex. använder relativt mycket energi vilket till stor del beror på kallt klimat (uppvärmning) samt långa transporter mellan städer.
Tack så mycket
2011-02-02, 21:19
Medlem
Watterwalkers avatar
Några saker som talar för att vi har kommuner och några som talar emot. (Ja, jag är lat)

EDIT: Ops, var visst bara kemi och sådant här... finns något annan liknande tråd om samhällskunskap?
2011-02-03, 16:03
Medlem
Molekyler som innehåller kovalenta bindningar har låg smältpunkt. Varför? Ge exempel på några som inte har det och förklara utförligt varför.
2011-02-03, 17:43
Medlem
Qlipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ganska så uppenbart..... Ta bort det gångerteckned mellan parenteserna och lägg till ett + istället

Men varför adderar man när det är ett multiplikationstecken mellan Na2CO3 och 10H2O?
2011-02-03, 18:01
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qlipp
Men varför adderar man när det är ett multiplikationstecken mellan Na2CO3 och 10H2O?

Multiplikationstecknet betyder bara att det går 10st vatten per molekyl, varför skulle man vilja multiplicera?
2011-02-03, 18:19
Medlem
Qlipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Multiplikationstecknet betyder bara att det går 10st vatten per molekyl, varför skulle man vilja multiplicera?

Jaha då förstår jag. Ja inte helsefyr vet jag varför man skulle vilja multiplicera, har en smått virrig kemilärare som hastar igenom materialet, så gick på gamla mattekunskaper där * betyder multiplicera.
Tack för svaret.
2011-02-03, 22:14
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Hej!

vi gjorde en labb idag i kemi A och jag förstår inte sista uppgiften på labben.

Vi fick en påse med antingen järnoxid eller kalciumoxid och vi ska bestämma vilket av ämnena det är.
Vi fick reda på att det är 0.0631 mol syre i påsen och innehållet i påsen är 2.7 gram. Hur ska jag lösa det? :/

Järnoxid = Fe2O3
kalciumoxid= CaO

Det enklaste är att blanda kalciumoxid med vatten, då sker en kemisk reaktion...

CaO + (överskott) H2O= Ca(OH)2 (aq) + Mycket värme.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in