2010-04-25, 01:01
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaldoria
Hej!

Jag har i uppgift att separera ett antal joner men skulle behöva lite hjälp med det. Det är fem jonpar alltså bara två joner i varje prov. Man får använda sig av vilka metoder som helst så länge de är rimliga och utan allt för stor säkerhetsrisk. Hoppas ni kan hjälpa mig
Ag+ Sn2+
Fe3+ Ni2+
Sb3+ Cd2+
Bi3+ Sn2+
Cu2+ Zn2+

Hm, AgCl är olösligt, det är inte SnCl2.
Cu+2 fälls ut ur lösning av bly, Zn+2 gör det inte. Den faller dock ut vid tillsats av aluminium.
2010-04-25, 21:04
Medlem
eckuss avatar
Sitter här och har lite småprobs med en uppgift. Det ska blandas 1.3 dmᶾ MgCl₂ (aq) med 0.7 dmᶾ NaCl (aq). Koncentrationen är 3.2 mol/dmᶾ (MgCl₂) och 1.2 mol/dmᶾ (NaCl). Ange alla jonslag och dess konc. i den färdiga lösningen.
Jag tror jag tänkt rätt då jag tagit n = 3.2 * 1.3 + 1.2 * 0.7 = 5 mol och sedan lagt ihop volymena 1.3 + 0.7 = 2 dmᶾ och då fått c = 5/2 = 2.5 mol/dmᶾ.
Men sen tar det stopp. Alla jonslagen, är det Mg2+, Cl- och Na+?
Och hur blir allt i den färdiga lösningen och hur får jag ut jonslagens koncentration? Hjälp
2010-04-26, 15:55
Medlem
Håller på med kemiberäkningar efter en laboration. Är ny inom ämnet så kalla mig dumhuvud om ni vill, men jag har en fråga.

Först skulle jag väga några kopparnubbar i en burk. Sedan skulle jag lägga i svavel i burken och värma upp den. När jag gjort det fick jag en ny vikt som hade ökat. Min fråga är då om det är så enkelt att jag kan ta vikten efter uppvärmningen subtraherat med vikten innan(degeln+kopparn) för att få fram svavlets vikt? Jag ska beräkna koefficienter och sånt efter det. För då kan jag få fram svavlets substansmängd innan reaktionen.
2010-04-26, 17:26
Medlem
kemi b elektrodreaktion

Uppgifter:
Skriv en balanserad elektrodreaktion som visar hur dikromatjoner omvandlas till krom(III)joner i sur lösning.

Vi har gjort en labb på detta och ska ha prov nästa vecka, men är osäker på hur man skriver en elektrodreaktion. Hjälp skulle uppskattas.
2010-04-26, 19:07
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Håller på med kemiberäkningar efter en laboration. Är ny inom ämnet så kalla mig dumhuvud om ni vill, men jag har en fråga.

Först skulle jag väga några kopparnubbar i en burk. Sedan skulle jag lägga i svavel i burken och värma upp den. När jag gjort det fick jag en ny vikt som hade ökat. Min fråga är då om det är så enkelt att jag kan ta vikten efter uppvärmningen subtraherat med vikten innan(degeln+kopparn) för att få fram svavlets vikt? Jag ska beräkna koefficienter och sånt efter det. För då kan jag få fram svavlets substansmängd innan reaktionen.
Så enkelt är det! Du kan anta att inget av kopparn har försvunnit upp i luften.
2010-04-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Så enkelt är det! Du kan anta att inget av kopparn har försvunnit upp i luften.

Nu kom jag fram till att denna mängd atomer har reagerat:

1, 648928335*10^22Cu + 9, 203930131*10^21S -> Cu_S_ + SO2

Alltså kan man ange koefficienterna i så där stor mängd med potenser eller får jag fel om jag skriver så? Ska jag avrunda? Läraren sa att vi ska vara så exakta som möjligt. Hur gör jag för att få fram koefficienterna i HL nu?
2010-04-26, 20:31
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Nu kom jag fram till att denna mängd atomer har reagerat:

1, 648928335*10^22Cu + 9, 203930131*10^21S -> Cu_S_ + SO2

Alltså kan man ange koefficienterna i så där stor mängd med potenser eller får jag fel om jag skriver så? Ska jag avrunda? Läraren sa att vi ska vara så exakta som möjligt. Hur gör jag för att få fram koefficienterna i HL nu?

Haha, det där var nog bland det extremaste jag sett! Det är bra att vara exakt MEN det finns ett problem med din exakthet och det är att jag antar att du inte har en våg som kan mäta så pass små skillnader i vikt som tio värdesiffror. Har ni snackat något om vad mol är? Det antar jag, eftersom du kom såhär långt!

Jag räknade inte med att du skulle ta i beaktande övriga ämnen som bildats, men det verkar det som att det var tänkt att du skulle göra, i så fall så måste du lägga till syre i reaktionens vänsterled. Jag kom nyss in från att springa och känner mig lite groggy, jag tar en titt på det när jag kvicknat till.
2010-04-26, 21:07
Medlem
Citat:
Haha, det där var nog bland det extremaste jag sett! Det är bra att vara exakt MEN det finns ett problem med din exakthet och det är att jag antar att du inte har en våg som kan mäta så pass små skillnader i vikt som tio värdesiffror. Har ni snackat något om vad mol är? Det antar jag, eftersom du kom såhär långt!

Jag räknade inte med att du skulle ta i beaktande övriga ämnen som bildats, men det verkar det som att det var tänkt att du skulle göra, i så fall så måste du lägga till syre i reaktionens vänsterled. Jag kom nyss in från att springa och känner mig lite groggy, jag tar en titt på det när jag kvicknat till.

Ja, vi har snackat om mol. Jag använde avogrados konstant till att komma fram till substansmängderna. Klart syre ska vara med i vänsterledet. Men har igen aning om hur jag kommer fram till koeficienterna i HL, vi hoppade över kapitlet som heter "räkna med reaktionsformler" av någon anledning. Jag vet knappt vad koefficent är, bara att det är antal atomer som står framför ämnet.
2010-04-26, 21:17
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ja, vi har snackat om mol. Jag använde avogrados konstant till att komma fram till substansmängderna. Klart syre ska vara med i vänsterledet. Men har igen aning om hur jag kommer fram till koeficienterna i HL, vi hoppade över kapitlet som heter "räkna med reaktionsformler" av någon anledning. Jag vet knappt vad koefficent är, bara att det är antal atomer som står framför ämnet.

Ni kommer säkerligen att komma tillbaka till det då det är en av de mest fundamentala delarna inom kemin, man kommer fan aldrig ifrån det.

Det är praktiskt att använda sig av mol istället för antal atomer. För det första är det enklare att skriva 1 mol istället för ett gigantiskt tal, för det andra är det aldrig så exakta mätningar att man har nytta av att skriva antalet atomer utan mol. Den största anledningen är dock förmodligen att om man inte använder sig av mol så kan man inte utnyttja alla samband mellan substansmängd, massa, molmassa, koncentration och så vidare.

Skulle jag skriva en reaktionsformel på det du skrivit skulle den se ut som följer. Notera att koefficienterna ska vara minsta möjliga heltal som ger förhållandet mellan substansmängderna. Jag orkar inte leta upp nedsänkta tecken så du får se skillnad på koefficienter och nedsänkta tal.

2Cu + 2S + O2 → Cu2S + SO2

Jag vet inte om det ens går att räkna ut substansmängderna på allt med bara den information vi har fått.
2010-04-26, 21:26
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Jag har läst, men förstår inte riktigt.

Skulle ingen vänlig själ kunna slutföra min uppgift?

bump.
2010-04-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ni kommer säkerligen att komma tillbaka till det då det är en av de mest fundamentala delarna inom kemin, man kommer fan aldrig ifrån det.

Det är praktiskt att använda sig av mol istället för antal atomer. För det första är det enklare att skriva 1 mol istället för ett gigantiskt tal, för det andra är det aldrig så exakta mätningar att man har nytta av att skriva antalet atomer utan mol. Den största anledningen är dock förmodligen att om man inte använder sig av mol så kan man inte utnyttja alla samband mellan substansmängd, massa, molmassa, koncentration och så vidare.

Skulle jag skriva en reaktionsformel på det du skrivit skulle den se ut som följer. Notera att koefficienterna ska vara minsta möjliga heltal som ger förhållandet mellan substansmängderna. Jag orkar inte leta upp nedsänkta tecken så du får se skillnad på koefficienter och nedsänkta tal.

2Cu + 2S + O2 → Cu2S + SO2

Jag vet inte om det ens går att räkna ut substansmängderna på allt med bara den information vi har fått.

Men det är inte 2 kopparatomer och 2 svavelatomer som reagerar? det är ju extremt mycket mer
2010-04-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreh
bump

Vad ska man räkna med när man räknar ut en jämviktskonstant?
Vad räknar du med i inlägg #1818?

Vad ska du då göra för att få rätt?

Behöver du mer ledning så säg till (nej jag gillar inte att räkna ut saker rakt av )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in