Citat:
Ursprungligen postat av No6
Ja, vi har snackat om mol. Jag använde avogrados konstant till att komma fram till substansmängderna. Klart syre ska vara med i vänsterledet. Men har igen aning om hur jag kommer fram till koeficienterna i HL, vi hoppade över kapitlet som heter "räkna med reaktionsformler" av någon anledning. Jag vet knappt vad koefficent är, bara att det är antal atomer som står framför ämnet.
Ni kommer säkerligen att komma tillbaka till det då det är en av de mest fundamentala delarna inom kemin, man kommer fan aldrig ifrån det.
Det är praktiskt att använda sig av mol istället för antal atomer. För det första är det enklare att skriva 1 mol istället för ett gigantiskt tal, för det andra är det aldrig så exakta mätningar att man har nytta av att skriva antalet atomer utan mol. Den största anledningen är dock förmodligen att om man inte använder sig av mol så kan man inte utnyttja alla samband mellan substansmängd, massa, molmassa, koncentration och så vidare.
Skulle jag skriva en reaktionsformel på det du skrivit skulle den se ut som följer. Notera att koefficienterna ska vara minsta möjliga heltal som ger förhållandet mellan substansmängderna. Jag orkar inte leta upp nedsänkta tecken så du får se skillnad på koefficienter och nedsänkta tal.
2Cu + 2S + O2 → Cu2S + SO2
Jag vet inte om det ens går att räkna ut substansmängderna på allt med bara den information vi har fått.