2010-10-06, 00:46
Medlem
kebab-tomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleDalle
Hoppas jag inte har öppnat ämnet på fel ställe eller gjort nåt misstag. Men det är så att jag undrar några saker som jag skulle vilja ha hjälp med.

Reaktionsbenägenhet
Metallegenskaper
Atomradie

samt.
kunna förklara vad ett linjespektra är och varför det varierar mellan
olika grundämnen
och
kunna förklara vad en katalysator är

dessa skulle jag vilja att någon hjälper mig med, är tvungen att redogöra det och skulle vilja ha lite hjälp.

Tack i förhand.

Lite kan du väl läsa själv så kan vi hjälpa dig sen när du har frågor.
Jag är inte sugen på att gora hela uppgiften när ud inte ens verkat ha forsokt..
2010-10-06, 00:58
Medlem
Elm0s avatar
Nån som har läxförhör imorgon ?
2010-10-06, 03:47
Medlem
Har problem med "Calculate the freezing point and boiling point of an antifreeze solution that is 50.0% by mass of ethylene glycol (HOCH2CH2OH) in water. Ethylene glycol is a nonelectrolyte."

Vet att kan räkna ut det med formelerna:

fryspunkt: delta t = kf*m(löst ämne)
kokpunkt: delta t = kb*m(löst ämne)

har dock helt kört fast på "is 50.0% by mass of ethylene glycol (HOCH2CH2OH) in water." då vetman ju att det finns lika mycket löst ämne som vatten i lösningen. men hur kan jag använda det för att få ut m(löst ämne)?
2010-10-06, 10:55
Medlem
Det är inget läxförhör eller nåt. Jag har själv försökt, men mina svar är inget vidare ser det ut som. Jag kan skriva vad jag har fått fram.

Reaktionsbenägenhet- Det är "läget" där ett ämne kan reagera med annat, och reaktionsbenägenheten minskar ju ner man kommer i periodiska systemet.

Metallegenskaper- Är egenskaper som förklarar att ett ämne är metall. Exempel leder elektricitet osv...

Atomradie- Atom kärnan ligger i mitten, och runt om atomkärnan ligger elektronerna svävande runt kärnan, atomkärnan till elektronen är radien.

Jag skrev så på mina uppgifter, men det låter lite för lätt eller kanske fel. Så det är därför jag ville ha hjälp här. Dem andra frågorna har jag också gjort men orkar inte skriva nu här, om du inte tror mig kan jag då skriva svaret. Hoppas du tror på mig nu.
2010-10-06, 11:01
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admare
Har problem med "Calculate the freezing point and boiling point of an antifreeze solution that is 50.0% by mass of ethylene glycol (HOCH2CH2OH) in water. Ethylene glycol is a nonelectrolyte."

Vet att kan räkna ut det med formelerna:

fryspunkt: delta t = kf*m(löst ämne)
kokpunkt: delta t = kb*m(löst ämne)

har dock helt kört fast på "is 50.0% by mass of ethylene glycol (HOCH2CH2OH) in water." då vetman ju att det finns lika mycket löst ämne som vatten i lösningen. men hur kan jag använda det för att få ut m(löst ämne)?

Jag kan vara ute och cykla men är det inte 50% av HOCH2CH2OH medans vatten är 100%?
Bara en tanke.. Inte kommit dit.. Vilken uppgift i boken är det?
2010-10-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag kan vara ute och cykla men är det inte 50% av HOCH2CH2OH medans vatten är 100%?
Bara en tanke.. Inte kommit dit.. Vilken uppgift i boken är det?
Kap 17 upp 59

De har löst den här: Jag fattar dock itne hur de bara kan anta att det gäller 1000 gram .

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100120230404AA7EzQa
2010-10-06, 11:44
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Kap 17 upp 59

De har löst den här: Jag fattar dock itne hur de bara kan anta att det gäller 1000 gram .

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100120230404AA7EzQa

Fan vad skumt
Senast redigerad av pyro860 2010-10-06 kl. 11:52.
2010-10-06, 11:57
Medlem
CSwings avatar
Titrering och molmassa

Jag har totalt fastnat på en uppgift och skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Eftersom jag inte riktgit alls förstår hur jag ska bära mig åt så lägger jag bara in uppgiften.

Man har en blandning av 200 mg av nån amin (vi ska a reda på vilken) tillsätt 3 ml 1 M saltsyra och 10 ml vatten. Titrera med 0,1 M NaOH.

pKa ska avläsas och molmassan ska beräknas. Och ekvivalenspunkten skedde när vi hade tillfört 11,75 ml NaOh och pH var då 6,5.

Jättetacksam för hjälp!

Anna
2010-10-06, 12:11
Medlem
Citat:
Fan vad skumt
Tycker jag också hela formeln är inga problem. Jag bara undrar hur man vet att man ska anta att det är 1000 gram eller vad de nu gjort där.

De får rätt svar eller ja lite annan avrunding men annars samma svar.
2010-10-06, 12:17
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Tycker jag också hela formeln är inga problem. Jag bara undrar hur man vet att man ska anta att det är 1000 gram eller vad de nu gjort där.

De får rätt svar eller ja lite annan avrunding men annars samma svar.

Gillar inte när dom antar

Nä, nu blir det föreläsning, eller vad säger du?
2010-10-06, 12:19
Medlem
Citat:
Gillar inte när dom antar

Nä, nu blir det föreläsning, eller vad säger du?

Inte jag heller skummade igenom kapitlet och hittade ingenting om det heller.
Ja nu blir det föreläsning
2010-10-06, 13:23
Medlem
ChemistryAddicts avatar
I ett U-rör finns det HCL (saltsyra). Blyertsstiften (elektroden) är katoden och koppartråden (elektroden) är anoden. Dessa elektroder sitter i var sitt hål i U-röret och är fäst i krokodilklämmor som är ansluten till en likströmskälla. När elektricitet tillförs bildas det kopparjoner i lösningen. Vad beror detta på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in