2010-02-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpg
Hejsan, jag vänder mig än en gång till FBs expertis.
Jag har antagligen fastnat i något bisarrt tankemönster och kommer verkligen inte på vad jag ska göra.

Vi har precis labbat, titrering av syror och baser och jag har problem med svaga syror.

Vi titrerade HAc med NaOH. Jag vill få reda på koncentrationen av HAc.

Vi har;
NaOH; 10 cm3 vid ekvivalenspunkten och konc. 0.1 mol/dm3
HAc; 10 cm3 och x mol/dm3

pH vid EP = 8.7
syrakonstanten 4.79

SNÄLLA led mig i rätt riktigt.
TACK!
Ger detta dig nog ledning?
I ekv.punkten har du ekvivalenta mängder bas och syra.
Syrakonstanten är jämviktskonstanten mellan andelen protonerad och deprotonerad syra.
Räcker det eller behöver du mera ?

Citat:
Ursprungligen postat av Fertedos
Behöver lite hjälp med en mycket simpel labbrapport. Nybörjar kemi så att säga
Jag går trean i gymnasiet men började ta kemi A i år, fattar dock ingenting och nu är det dags att skriva en "labbrapport". Labben gick ut på att man skulle blanda svavelsyra med vatten sedan tillsätta kalciumhydroxid? (Ca(OH) Sedan tillsatte man BTB och skulle dra slutsatser av detta men vilka slutsatser ska jag dra? :S Det handlar om försurningen av sjöar och jag har som sagt inte fattat nånting. Blir blandingen basisk, neutral eller sur? Några tips och hjälp skulle starkt uppskattas.
Tack på förhand MVH Fertedos

Vad har du fattat? Har du förstått vad som är en syra och vad som är en bas? Och har du förstått vad dom har för egenskaper?

När du tillsätter syran blir lösningen Sur (säger väl kanske sig självt?).
Kalciumhydroxid kommer att öka pH (eftersom kalciumhydroxid är en bas).

Har du kollat vad man egentligen häller i sjöarna när man kalkar?

Har du kollat vad för ämne som är starkast bidragande till försurning?
2010-02-15, 17:18
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Behöver lite hjälp med en mycket simpel labbrapport. Nybörjar kemi så att säga
Jag går trean i gymnasiet men började ta kemi A i år, fattar dock ingenting och nu är det dags att skriva en "labbrapport". Labben gick ut på att man skulle blanda svavelsyra med vatten sedan tillsätta kalciumhydroxid? (Ca(OH) Sedan tillsatte man BTB och skulle dra slutsatser av detta men vilka slutsatser ska jag dra? :S Det handlar om försurningen av sjöar och jag har som sagt inte fattat nånting. Blir blandingen basisk, neutral eller sur? Några tips och hjälp skulle starkt uppskattas.
Tack på förhand MVH Fertedos
Skulle till och med vilja påstå att kalciumhydroxid är Ca(OH)2, tvåan förstås nedsänkt.
Precis som föregående talare sa: syran gör lösningen sur, när du sedan kalkar vattnet blir lösningen mindre sur/mer basisk/högre pH. Du skulle ju kunna komma fram till något om protolys och vad OH- gör i en lösning, eventuellt om vattnets autoprotolys också.

Skriv vad målet med uppgiften var, så får du bättre svar.
Senast redigerad av Nimportequi 2010-02-15 kl. 17:30.
2010-02-15, 18:30
Medlem
Fertedoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Skulle till och med vilja påstå att kalciumhydroxid är Ca(OH)2, tvåan förstås nedsänkt.
Precis som föregående talare sa: syran gör lösningen sur, när du sedan kalkar vattnet blir lösningen mindre sur/mer basisk/högre pH. Du skulle ju kunna komma fram till något om protolys och vad OH- gör i en lösning, eventuellt om vattnets autoprotolys också.

Skriv vad målet med uppgiften var, så får du bättre svar.
Tack till alla svar hitills! Som svar till Hefaitons frågor så har jag fattat så nära som noll men jag läste nyligen på lite om att man tillsätter kalk för att stoppa försurningen av sjöarna och kalciumhydrocid är kalk så förmodar jag? Målet med uppgiften är att skriva en labbrapport om vad som hände under labben. Jag har min hypotes som start men det är allt. Alltså tror ni PH värdet är surt, basiskt eller neutralt efter ämnena är blandade? Känns som att det har med mängden kalciumhydroxid och syra att göra? rätta mig om jag har fel. Tack igen MVH fertedos
2010-02-15, 18:40
Medlem
Citat:
Tack till alla svar hitills! Som svar till Hefaitons frågor så har jag fattat så nära som noll men jag läste nyligen på lite om att man tillsätter kalk för att stoppa försurningen av sjöarna och kalciumhydrocid är kalk så förmodar jag? Målet med uppgiften är att skriva en labbrapport om vad som hände under labben. Jag har min hypotes som start men det är allt. Alltså tror ni PH värdet är surt, basiskt eller neutralt efter ämnena är blandade? Känns som att det har med mängden kalciumhydroxid och syra att göra? rätta mig om jag har fel. Tack igen MVH fertedos

Jodå mängden påverkar helt klart ditt pH (som för övrigt alltid skrivs med litet p och stort H ).

Och om vi säger så här, vatten är ju neutralt och trevligt. Vad tror du händer om man tillsätter en syra med pH? Och vad är pH, vilken kemisk reaktion uppstår när du tillsätter syran som sänker pH?

Och sen tänk på samma sätt med kalciumhydroxiden (och ja du är inne på det spåret jag vill med kalkningen).

Vad drar du för slutsatser och vad har du för tankar om detta? (Nej jag gillar inte att ge direkta svar )
2010-02-15, 23:26
Bannlyst
Fällningsförsök

Har gjort en laboration där jag blandat olika saltlösningar med varrandra och sett vilka kombinationer som ger fällning. Jag har redan skrivit reaktion formlerna och balanseringen som ni kan se nedan. Nu är frågan någon som kan besvara med hjälp av min resultat vilka salter som fallit ut?

Reaktions fällning:

2AgNO3 +Na2SO4 ---> Ag2SO4 + 2Na+ + 2NO3- ((2NaNO3))
2AgNo3 + BaCl2 ---> 2AgCl (s)+ Ba(NO3)2
AgNO3 + NaOH ---> AgOH + NaNO3
3AgNO3 +FeCl3 ---> 3AgCl + Fe3+ + 3NO3- (2FeNO3)
AgNO3 + Kl ---> Agl + KNO3
BaCl2 +2NaOH ---> Ba(OH)2+ 2Na+ + 2Cl- ((2NaCl))
BaCl2 + Na2SO4 ---> BaSO4+ 2Na+ + 2Cl- ((2NaCl))
FeCl3 +3NaOH ---> Fe(OH)3+ 3Na+ + 3Cl- ((3NaCl))

Edit: Det kanske fungerar se det med bild istället:

http://i49.tinypic.com/rw8aw8.jpg
Senast redigerad av discoverymen 2010-02-15 kl. 23:47.
2010-02-16, 10:23
Medlem
Hur framställs gummi?

Jag har fått en skoluppgift och första frågan var hur gummi tillverkas/framställs.
Jag har sökt på google men utan resultat, jag vänder mig därför till er på flashback.

Hur framställs gummi?
2010-02-16, 10:27
Medlem
Dr_Dollars avatar
Wikin säger såhär iaf;
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_rubber
2010-02-16, 15:10
Medlem
Har problem med ett tal, handlar om pH vid ekvivalenspunkt.

"Vad blir pH vid evivalenspunkten under titrering av 0,025 liter 0,1 M HCOOH med 0,15 M NaOH.
Ka = 1,8 * 10^-4"

Jag har räknat fram detta.

V(HCOOCH) = 0,025 L
C = 0,1 M
N = 0.0025

C(NaOH) = 0,15 M

och eftersom n1=n2 vid e-punkten har vi även n(NaOH)

n(NaOH) = 0,0025
V(NaOH) = n/c = 0,017 M.

Vad ska nu göras för att ta reda på pH?
2010-02-16, 17:07
Medlem
Carelesss avatar
Vi skulle idag bestämma massprocenten järn i ett okänt salt genom titrering. Vi gjorde det och kom fram till ca 13.8%. Nästa uppgift var att vi skulle bestämma vilken koefficient som ska stå efter Fe i det okända saltet (ex. Fe2SO4 eller FeSO3, alltså siffran efter Fe). Jag förstår absolut inte hur man ska göra det. Som tips hade vi att vi skulle dela molmassan salt med molmassan järn, vilket blev ca 14, men det gjorde mig inte smartare. Hur ska jag tänka här?

Så här blev balanseringen om det hjälper något:
MnO4- + 5Fe2+ + 8H+ → Mn2+ + 5Fe3+ + 4H2O

/vänligen
2010-02-16, 17:12
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Har problem med ett tal, handlar om pH vid ekvivalenspunkt.

"Vad blir pH vid evivalenspunkten under titrering av 0,025 liter 0,1 M HCOOH med 0,15 M NaOH.
Ka = 1,8 * 10^-4"

Jag har räknat fram detta.

V(HCOOCH) = 0,025 L
C = 0,1 M
N = 0.0025

C(NaOH) = 0,15 M

och eftersom n1=n2 vid e-punkten har vi även n(NaOH)

n(NaOH) = 0,0025
V(NaOH) = n/c = 0,017 M.

Vad ska nu göras för att ta reda på pH?
pH kan ju ta redas på genom 14 - pOH, som man kan räkna ut genom -lg[OH-], som i detta fall blir -lg[0,017] ≈ 1,77. 14 - 1,77 ≈ 12,23. Alltså har du pH 12,23.

Nu är jag osäker på om jag tänkte rätt.
2010-02-16, 18:29
Medlem
GalFisks avatar
Produkten till vänster efter reaktionen är fällningen, föreningen/jonerna till höger om denna stannar i lösning. Observera specialtilfället med AgNO3+NaOH.

2AgNO3 +Na2SO4 ---> Ag2SO4 + 2Na+ + 2NO3- ((2NaNO3)) - Silversulfat
2AgNo3 + BaCl2 ---> 2AgCl (s)+ Ba(NO3)2 - Silverklorid
AgNO3 + NaOH ---> AgOH + NaNO3 - AgOH reagerar enlight 2AgOH ---> Ag2O (silveroxid, fällning) + H2O
3AgNO3 +FeCl3 ---> 3AgCl + Fe3+ + 3NO3- (2FeNO3) - Silverklorid igen
AgNO3 + Kl ---> Agl + KNO3 - Silverjodid
BaCl2 +2NaOH ---> Ba(OH)2+ 2Na+ + 2Cl- ((2NaCl)) - Bariumhydroxid
BaCl2 + Na2SO4 ---> BaSO4+ 2Na+ + 2Cl- ((2NaCl)) - Bariumsulfat
FeCl3 +3NaOH ---> Fe(OH)3+ 3Na+ + 3Cl- ((3NaCl)) - Järnhydroxid
2010-02-17, 13:59
Medlem
Går det att PH justera med hjälp av electrolys?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in