Citat:
Ger detta dig nog ledning?
Ursprungligen postat av mpg
Hejsan, jag vänder mig än en gång till FBs expertis.
Jag har antagligen fastnat i något bisarrt tankemönster och kommer verkligen inte på vad jag ska göra.
Vi har precis labbat, titrering av syror och baser och jag har problem med svaga syror.
Vi titrerade HAc med NaOH. Jag vill få reda på koncentrationen av HAc.
Vi har;
NaOH; 10 cm3 vid ekvivalenspunkten och konc. 0.1 mol/dm3
HAc; 10 cm3 och x mol/dm3
pH vid EP = 8.7
syrakonstanten 4.79
SNÄLLA led mig i rätt riktigt.
TACK!
Jag har antagligen fastnat i något bisarrt tankemönster och kommer verkligen inte på vad jag ska göra.
Vi har precis labbat, titrering av syror och baser och jag har problem med svaga syror.
Vi titrerade HAc med NaOH. Jag vill få reda på koncentrationen av HAc.
Vi har;
NaOH; 10 cm3 vid ekvivalenspunkten och konc. 0.1 mol/dm3
HAc; 10 cm3 och x mol/dm3
pH vid EP = 8.7
syrakonstanten 4.79
SNÄLLA led mig i rätt riktigt.
TACK!
I ekv.punkten har du ekvivalenta mängder bas och syra.
Syrakonstanten är jämviktskonstanten mellan andelen protonerad och deprotonerad syra.
Räcker det eller behöver du mera ?
Citat:
Ursprungligen postat av Fertedos
Behöver lite hjälp med en mycket simpel labbrapport. Nybörjar kemi så att säga
Jag går trean i gymnasiet men började ta kemi A i år, fattar dock ingenting och nu är det dags att skriva en "labbrapport". Labben gick ut på att man skulle blanda svavelsyra med vatten sedan tillsätta kalciumhydroxid? (Ca(OH) Sedan tillsatte man BTB och skulle dra slutsatser av detta men vilka slutsatser ska jag dra? :S Det handlar om försurningen av sjöar och jag har som sagt inte fattat nånting. Blir blandingen basisk, neutral eller sur? Några tips och hjälp skulle starkt uppskattas.
Tack på förhand MVH Fertedos
Jag går trean i gymnasiet men började ta kemi A i år, fattar dock ingenting och nu är det dags att skriva en "labbrapport". Labben gick ut på att man skulle blanda svavelsyra med vatten sedan tillsätta kalciumhydroxid? (Ca(OH) Sedan tillsatte man BTB och skulle dra slutsatser av detta men vilka slutsatser ska jag dra? :S Det handlar om försurningen av sjöar och jag har som sagt inte fattat nånting. Blir blandingen basisk, neutral eller sur? Några tips och hjälp skulle starkt uppskattas.
Tack på förhand MVH Fertedos
Vad har du fattat? Har du förstått vad som är en syra och vad som är en bas? Och har du förstått vad dom har för egenskaper?
När du tillsätter syran blir lösningen Sur (säger väl kanske sig självt?).
Kalciumhydroxid kommer att öka pH (eftersom kalciumhydroxid är en bas).
Har du kollat vad man egentligen häller i sjöarna när man kalkar?
Har du kollat vad för ämne som är starkast bidragande till försurning?

).
)