2009-06-08, 19:44
Bannlyst
nej, jonbindningar, men det påverkar inte kokpunkten....
2009-06-08, 19:58
Medlem
Morvalions avatar
Du svarar ju på frågan själv. Studera sambandet mellan starka bindningar mellan molekylerna och hög kokpunkt.
2009-06-08, 20:46
Medlem
YellowLemons avatar
Atakann behöver studera mer kemi.

Och vätebindningarna emellan molekylerna (metanol) höjer kokpunkten då det krävs mer energitillförsel för att molekylerna ska gå upp i gasfas jämfört med metan. Kolla strukturformel på wikipedia så ser du. Van der waals bindningarna bidrag är lite större hos mer metanol är för metan då det är en större molekyl, men den påverkan motsvarar inte på långa vägar gapet i kokpunkt dessa 2 emellan.
2009-06-10, 18:09
Medlem
Bulbasaurs avatar
Är protein vattenälskande?
Dvs, om jag skulle tappa ett ägg på golvet och sedan låta det ligga några månader medan jag åker till Bali och tar partydroger, skulle jag då kunna lösa upp det med vatten när jag kom hem?
2009-06-10, 20:04
Medlem
svartlistads avatar
  1. Någon som kan skriva en reaktionsformel för etyn (acetylen) förbränningen (koldioxid).
  1. Förklara varför 1 mol av en stark syra ger ett avsevärt lägre pH i en dm^3 vatten än 1 mol av en svag syra.
Senast redigerad av svartlistad 2009-06-10 kl. 20:42.
2009-06-10, 20:24
Medlem
Narviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur
Dvs, om jag skulle tappa ett ägg på golvet och sedan låta det ligga några månader medan jag åker till Bali och tar partydroger, skulle jag då kunna lösa upp det med vatten när jag kom hem?
"Protein" är inget ämne. Protein är bara en massa aminosyror ihopkopplade. Protein kan ha väldigt varierande egenskaper.

Jag kan säga av egen erfarenhet att väldigt gammalt torkat ägg är väldigt svårt att få bort med bara hjälp av bara vatten.
2009-06-10, 21:19
Medlem
nilsis avatar
Hjälp mig med någon av dessa så är jag väldigt tacksam.

3) Beräkna följande:
a) Vilken substansmängd har 2,73 g koppar(I)nitrat och hur många formelenheter motsvarar detta?

b) Du vill bereda 750cm3 saltsyralösning med en koncentration på 0,05 mol/dm3. Stamlösningen har koncentrationen 4,0 mol/dm3. Vilken volym av stamlösningen bör du använda och vilket pH får den utspädda lösningen?

c) Du vill bereda 1,6 dm3 av en kopparsulfatlösning med koncentrationen 1,25 mol/dm3. Hur mycket kopparsulfat (CuSO4 . 5H2O) behöver du väga upp? Beskriv hur du skulle gå tillväga för att tillverka denna lösning.

d) Första steget vid framställning av salpetersyra är en oxidation av ammoniak:
4 NH3(g) + 5 O2(g) → 4 NO(g) + 6 H2O(g)
Du blandar 40 m3 ammoniakgas med 100 m3 syrgas och låter gaserna reagera. Vilken är den största volymen kväveoxid man kan få vid denna reaktion?

4) Du har köpt en gasoltub och eftersom du är kemiintresserad så studerar du etiketten och ser att den innehåller propan.
a) Skriv reaktionsformeln för fullständig förbränning av 1 mol propan i närvaro av syre.
b) Beräkna entalpiförändringen.
c) Är reaktionen exoterm eller endoterm?
d) Hur stor blir entalpiförändringen om du förbränner 1000g propan?

5) Ställ upp delreaktioner och redoxreaktionen för;
a) Aluminiummetall och järnjoner
b) Silvermetall och kopparjoner
c) Zinkmetall och kopparjoner

Motivera och förklara hur du går tillväga. Använd dig av metallernas spänningsserie i ditt resonemang.
Skriv också in vad som är oxidationsmedlet resp. reduktionsmedlet i reaktion c).

6) pH är ett mått på mängden vätejoner i en lösning.
a) Vad är definitionen på en stark syra?
b) Beräkna pH i en 0,250 mol/dm3 HNO3 lösning.
c) Vad är definitionen på en svag syra?
d) Beräkna pH i en 0,100 mol/dm3 HAc lösning. Ka-värdet för HAc är 1,7 * 10-5 mol/dm3.

7) Ett vanligt sätt att framställa H2 är att zink reagera med en stark syra, i detta fall H2SO4. Reaktionen skulle kunna ske enligt följande formel; Zn(s) + H2SO4(aq)  ZnSO4(aq) + H2(g)

Du har fått i uppdrag att ta reda på om detta stämmer. Konstruera ett experiment som kan visa på förekomsten av H2 efter reaktionen. Beskriv hur du skulle gå till väga.
2009-06-10, 21:38
Medlem
Morvalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur

Protein är i regel hydrofila (dumt med hydrofoba molekyler i vattenbaserade system). Denaturerade proteiner är dock inte alltid det. Beror helt på vilka funktionella grupper som det finns i dem.
2009-06-10, 21:45
Medlem
Morvalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartlistad
  1. Någon som kan skriva en reaktionsformel för etyn (acetylen) förbränningen (koldioxid).
  1. Förklara varför 1 mol av en stark syra ger ett avsevärt lägre pH i en dm^3 vatten än 1 mol av en svag syra.

C2H2 + 1,5 O2 ------> 2 CO2 + H2O

En stark syra är en syra som kan donera alla sina protoner vid närvaro av en acceptor. En svag syra deprotoniseras i varierande grad beroende på syran. Alltså så kommer det finnas fler H3O+ i en vattenlösning per mol stark syra än svag syra.
2009-06-11, 14:38
Medlem
Bulbasaurs avatar
Vad är rätt och vad är fel?

Vanlig ättiksprit innehåller 12% etansyra och resterande del vatten.

Om man kokar Ättikspriten kommer vattnet att avdunsta först eftersom vattnets kokpunkt är 100 grader celsius medan etansyrans kokpunkt är cirka 118 grader celsius.

När hela lösningen blivit 100 grader celsius eller mer (dock under 118 grader celsius) kommer allt vatten att vara borta och lösningen kommer bestå av 100% etansyra.
2009-07-05, 11:25
Medlem
Materiel
• glas
• tillbringare
• matsked (mått)
• decilitermått
• sked att röra om med
• värmeljus
• tändstickor
• bakpulver (Innehåller natriumvätekarbonat, NaHCO3)
• vatten (H2O)

Utförande
1. Tänd ett värmeljus och ställ det på botten i ett glas.
2. Häll 2 msk bakpulver och 1 dl vatten i en tillbringare och rör om.
3. Låt bakpulverblandningen stå i minst 30 sekunder tills den bubblat färdigt.
4. Häll sedan försiktigt över gasen som bildats i tillbringaren i glaset med ljuset.

Vad händer?
Varför?
Bakpulver använder du när du exempelvis gör en sockerkaka. Vilken funktion fyller det där?
2009-07-05, 12:36
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bog
Materiel
• glas
• tillbringare
• matsked (mått)
• decilitermått
• sked att röra om med
• värmeljus
• tändstickor
• bakpulver (Innehåller natriumvätekarbonat, NaHCO3)
• vatten (H2O)

Utförande
1. Tänd ett värmeljus och ställ det på botten i ett glas.
2. Häll 2 msk bakpulver och 1 dl vatten i en tillbringare och rör om.
3. Låt bakpulverblandningen stå i minst 30 sekunder tills den bubblat färdigt.
4. Häll sedan försiktigt över gasen som bildats i tillbringaren i glaset med ljuset.

Vad händer?
Varför?
Bakpulver använder du när du exempelvis gör en sockerkaka. Vilken funktion fyller det där?

Ställ dig frågorna:
Vilken är gasen som bildas? Är den tung eller lätt?
Vad behövs för att något ska kunna brinna? Ledtråd: första bokstaven är "s"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in