2010-02-18, 19:28
Medlem
Skolfråga om gastryck

Hej,

Jag har fått en hemlabb som jag inte blir klok på. Den går helt enkelt ut på att först öppna en flaska mineralvatten och observera vad som sker (kolsyrat mineralvatten). Sedan lägga flaskan (med stängt lock antar jag, men framgår ej) i en hink med hett vatten och observera vad som händer. Sedan ställa flaskan i en hink med isvatten och observera vad som händer.

Min absolut första tanke var att det enda som sker är att när man öppnar locket och då får det välkända "pyset", är att man jämnar ut trycken på den gas som finns i flaskan. Om man värmer upp mineralvattnet så skapas det mer gas (med i stort sett oförändrad volym) vilket alltså ökar trycket, och borde då få en häftigare reaktion ("pys"). Kylning borde alltså ge motsatt effekt.

När jag utförde experimentet så fick jag detta "pys" både vid kylning och vid uppvärmning av vattnet, och jag förstår inte varför. Är jag ens rätt ute? Är det vattenånga, kolsyran eller en blandning som är gasen som skapar trycket? Varför får jag ett "pys" vid kylning? Har jag missförstått allt?

Detta är egentligen rätt simpla saker, men labben är sjukt otydlig och det är dessutom bara Kemi A, där eleverna (läs: jag) inte har en övergripande förståelse för kemi ännu. Jag hoppas jag bidrog med tillräcklig information för att ni ska förstå att jag utfört labben, försökt lösa den själv, men helt enkelt misslyckats och behöver hjälp.

Tack på förhand!

Edit: Såg precis en tråd där detta kanske borde skrivits, får skylla på att jag är ovan vid flashbacks nya design och inte hittar något längre.
Senast redigerad av Ettglasintetre 2010-02-18 kl. 19:48.
2010-02-18, 19:55
Medlem
hiddens avatar
Min första tanke var att pyset borde minska när flaskan värms upp eftersom joners (H2CO3) löslighet i vatten ökar i takt med ökad temperatur, alltså pyser det mer när flaskan har stått i isvattnet.

rätt, fel?
2010-02-18, 20:04
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Min första tanke var att pyset borde minska när flaskan värms upp eftersom joners (H2CO3) löslighet i vatten ökar i takt med ökad temperatur, alltså pyser det mer när flaskan har stått i isvattnet.

rätt, fel?

Gasers löslighet i vätskor minskar med ökande temperatur. Sedan kan du nog lösa det själv.
2010-02-18, 20:16
Medlem
hiddens avatar
Jag var inne på rätt spår i alla fall
2010-02-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Gasers löslighet i vätskor minskar med ökande temperatur. Sedan kan du nog lösa det själv.

Om en gas är löst i vatten så är den väl inte längre i gasform?
2010-02-18, 21:22
Medlem
ulexs avatar
Räkna ut oxidationstal.

God kväll, här hyfsat stressad just nu, dagen innan tenta.

Saken är den att jag är obotligt efterbliven när det kommer till kemi, och tyvärr så tyckte någon att det skulle ingå som ett delmoment i just den kurs jag läser.

Har suttit och kollat igenom gamla tentor och konstant dyker frågan upp: Sätt ut oxidationstalet hos elementen i följande föreningar, följt av ett gäng molekyler. Så vill någon vänlig själ hjälpa mig?

om vi tar NaHCO3 som exempel. då tänker jag såhär
Na+1
H+1
C +4
O -2
O-2
O-2

Har jag fått det rätt?
2010-02-18, 21:23
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Om en gas är löst i vatten så är den väl inte längre i gasform?
Jo. Så länge det inte är ~-78 grader C så är CO2 gas vid normalt tryck.
2010-02-18, 21:26
Medlem
ulexs avatar
Om jag nu lyckades ha rätt på föra frågan så kör jag denna med för att va säker på att jag greppat det!

NH4+

N=+1
H=+1
H=+1
H=+1
H=+1

Och detta fattar jag själv att det inte stämmer för molekylen ska ju ha 0 i oxidationstal, så vad är det jag gör fel?
2010-02-18, 21:37
Medlem
Varför blandas gasen ut i vattnet då?
2010-02-18, 21:39
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Varför blandas gasen ut i vattnet då?
Passa på att klura på om vanligt salt smälter om du har i det i rumstempererat vatten. (NaCl smältpunkt:801 grader C)
2010-02-18, 21:40
Medlem
zoccers avatar
NH4+ är en positivt laddad jon, därför står det +.
Kvävet kan ha oxidationstal allt mellan 5+ och 3-. I det här fallet 3-. Då blir en H+ "över" och jonen har laddningen +1.
2010-02-18, 21:49
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
NH4+ är en positivt laddad jon, därför står det +.
Kvävet kan ha oxidationstal allt mellan 5+ och 3-. I det här fallet 3-. Då blir en H+ "över" och jonen har laddningen +1.
okej tack så mycket men det första talet lyckades jag få det rätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in