Jag har fått en hemlabb som jag inte blir klok på. Den går helt enkelt ut på att först öppna en flaska mineralvatten och observera vad som sker (kolsyrat mineralvatten). Sedan lägga flaskan (med stängt lock antar jag, men framgår ej) i en hink med hett vatten och observera vad som händer. Sedan ställa flaskan i en hink med isvatten och observera vad som händer.
Min absolut första tanke var att det enda som sker är att när man öppnar locket och då får det välkända "pyset", är att man jämnar ut trycken på den gas som finns i flaskan. Om man värmer upp mineralvattnet så skapas det mer gas (med i stort sett oförändrad volym) vilket alltså ökar trycket, och borde då få en häftigare reaktion ("pys"). Kylning borde alltså ge motsatt effekt.
När jag utförde experimentet så fick jag detta "pys" både vid kylning och vid uppvärmning av vattnet, och jag förstår inte varför. Är jag ens rätt ute? Är det vattenånga, kolsyran eller en blandning som är gasen som skapar trycket? Varför får jag ett "pys" vid kylning? Har jag missförstått allt?
Detta är egentligen rätt simpla saker, men labben är sjukt otydlig och det är dessutom bara Kemi A, där eleverna (läs: jag) inte har en övergripande förståelse för kemi ännu. Jag hoppas jag bidrog med tillräcklig information för att ni ska förstå att jag utfört labben, försökt lösa den själv, men helt enkelt misslyckats och behöver hjälp.
Tack på förhand!
Edit: Såg precis en tråd där detta kanske borde skrivits, får skylla på att jag är ovan vid flashbacks nya design och inte hittar något längre.
Senast redigerad av Ettglasintetre 2010-02-18 kl. 19:48.
Min första tanke var att pyset borde minska när flaskan värms upp eftersom joners (H2CO3) löslighet i vatten ökar i takt med ökad temperatur, alltså pyser det mer när flaskan har stått i isvattnet.
Min första tanke var att pyset borde minska när flaskan värms upp eftersom joners (H2CO3) löslighet i vatten ökar i takt med ökad temperatur, alltså pyser det mer när flaskan har stått i isvattnet.
rätt, fel?
Gasers löslighet i vätskor minskar med ökande temperatur. Sedan kan du nog lösa det själv.
God kväll, här hyfsat stressad just nu, dagen innan tenta.
Saken är den att jag är obotligt efterbliven när det kommer till kemi, och tyvärr så tyckte någon att det skulle ingå som ett delmoment i just den kurs jag läser.
Har suttit och kollat igenom gamla tentor och konstant dyker frågan upp: Sätt ut oxidationstalet hos elementen i följande föreningar, följt av ett gäng molekyler. Så vill någon vänlig själ hjälpa mig?
om vi tar NaHCO3 som exempel. då tänker jag såhär
Na+1
H+1
C +4
O -2
O-2
O-2
NH4+ är en positivt laddad jon, därför står det +.
Kvävet kan ha oxidationstal allt mellan 5+ och 3-. I det här fallet 3-. Då blir en H+ "över" och jonen har laddningen +1.
NH4+ är en positivt laddad jon, därför står det +.
Kvävet kan ha oxidationstal allt mellan 5+ och 3-. I det här fallet 3-. Då blir en H+ "över" och jonen har laddningen +1.
okej tack så mycket men det första talet lyckades jag få det rätt?