Citat:
Normalt lägger jag mitt koordinatsystem så att jag och min närmaste omgivning ligger stilla i rummet medan däremot koordinattiden ökar med parametertiden. Jag befinner mig alltså i ett koordinatsystem där jag färdas längs koordinattidsaxeln. Piloten på ett rymdskepp lägger sitt koordinatsystem så att skeppet ligger stilla i rummet men färdas längs koordinattidsaxeln. Mitt och pilotens koordiantsystem kommer då att bli vridna i förhållande till varandra. Våra koordinattidsaxlar kommer att bilda en vinkel. Frågan är då hur man kan avbilda mitt och pilotens koordinatsystem på varandra. Bakgrunden till relativitetsteorin var ju att Galileis transformation inte fungerade. Men Lorentztransformationen är inte ortogonal och är alltså inte en transformation mellan mitt ortogonala system och pilotens ortogonala system. Som jag ser det krånglar vi till det för oss genom att försöka transformera förändringsparametern och tidskoordinaten som samma storhet. Det är därför jag föreslår att man skulle se parametertid och koordinattid som skiljda begrepp. För mig här och nu ökar koordinattiden i samma takt som parametertiden. Jag färdas med ljushastighet i koordinattidens riktning. En raket som färdas med ljushastighet längs min x-axel använder min x-axel som koordinattidsaxel.
Man kan ju diskutera om koordinater skall ses som vektorer. Vrider du ett koordinatsystem blir de gamla koordinaterna vektorer i det nya systemet.
Va? Ursäkta, men här verkar du lite förvirrad. Du har rätt i mycket, men Lorentztransformationerna är visst ortogonala med respekt till speciella relativitetsteorins metrik (g=diag(-1,1,1,1)), det är så man definierar dem. Enklare uttryckt, Lorentztransformationen är precis en transformation mellan ditt och pilotens system, och den är ortogonal i den mening att den bevarar rumtidsavstånd mellan händelser. Rumtidsavståndet ges som du kanske vet av s^2 = -t^2+x^2+y^2+z^2 (med c=1).
Ursprungligen postat av liffen
Normalt lägger jag mitt koordinatsystem så att jag och min närmaste omgivning ligger stilla i rummet medan däremot koordinattiden ökar med parametertiden. Jag befinner mig alltså i ett koordinatsystem där jag färdas längs koordinattidsaxeln. Piloten på ett rymdskepp lägger sitt koordinatsystem så att skeppet ligger stilla i rummet men färdas längs koordinattidsaxeln. Mitt och pilotens koordiantsystem kommer då att bli vridna i förhållande till varandra. Våra koordinattidsaxlar kommer att bilda en vinkel. Frågan är då hur man kan avbilda mitt och pilotens koordinatsystem på varandra. Bakgrunden till relativitetsteorin var ju att Galileis transformation inte fungerade. Men Lorentztransformationen är inte ortogonal och är alltså inte en transformation mellan mitt ortogonala system och pilotens ortogonala system. Som jag ser det krånglar vi till det för oss genom att försöka transformera förändringsparametern och tidskoordinaten som samma storhet. Det är därför jag föreslår att man skulle se parametertid och koordinattid som skiljda begrepp. För mig här och nu ökar koordinattiden i samma takt som parametertiden. Jag färdas med ljushastighet i koordinattidens riktning. En raket som färdas med ljushastighet längs min x-axel använder min x-axel som koordinattidsaxel.
Man kan ju diskutera om koordinater skall ses som vektorer. Vrider du ett koordinatsystem blir de gamla koordinaterna vektorer i det nya systemet.
Angående min anmärkning om koordinater och vektorer var det egentligen bara en teknisk sak. För att förtydliga, det är bara i enkla platta geometrier som begreppet vektorer och koordinater överensstämmer. I mer allmäna termer, när man pratar om krökta ytor eller krökt rumtid är koordinater inte längre "samma sak" som vektorer, t.ex. har man inte alltid längre ett väldefinierat sätt att lägga ihop koordinater.
Citat:
Ok, så upplösningen ökar med tiden. Så vi kan nå godtyckligt god precision i våra energimätningar genom att bara vänta tillräckligt länge. Gör sedan det rimliga antagandet att fysiklagarna inte förändras med tiden (varför skulle de ha ett inbyggt tidsberoende?), och vi har visat att godtyckligt låga energier, och ett godtyckligt kontinuum av energier existerar för alla tidpunkter. Förövrigt är det genom tidsoberoende fysiklagar vi får lagen om energins bevarande, vilket är en trevlig lag att ha.
Visst ökar upplösningen med observationstiden. En förändring under 10 miljarder år är väl knappast plötslig men den har nog indirekta konsekvenser som kanske kan märkas redan under våra korta liv.
Sen kan man ju argumentera att eftersom universum expanderar och förändras med tiden kanske den lägsta möjliga energin också förändras med tiden, men jag tycker inte det håller riktigt. Lokaliteten som verkar vara inbyggd i naturen betyder att en enskild partikel inte kan influeras av saker utanför sin ljuskon, vilket speciellt borde betyda att de tillgängliga energinivåerna för en viss isolerad partikel inte kan bero på hur stort det observerbara universum är.