2011-01-13, 11:54
Medlem
Spår av nötters avatar
Går tiden i ljusets hastighet? Ljuset saktar ner ju högre gravitationen bli, och därmed tiden.

Är gränsen för ljusets hastighet någon form av tröghet så att hela kosmos inte ska utspela sig instant.
Allt kanske händer på samma gång, men våra sinnen är såpass snabba att vi hinner uppfatta lagom stora grejer som går lagom snabbt.
Senast redigerad av Spår av nötter 2011-01-13 kl. 12:01.
Citera
2011-01-13, 21:49
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vadå, är ljusår verkligen tid? Det är väl den sträcka ljuset tillbakalägger under ett år (mycket användbart då ljusets hastighet är konstant). Eller har jag fattat fel?

Och oavsett, så är det en tidsenhet, och skulle påstå att det fortfarande är "tid som mätts", och vi har således inte svarat på frågan.

Mvh
Om avståndet till närmaste stjärna är 4 ljusår, innebär det att det tar 4 år för ljuset från stjärnan att nå oss.
Om det inte finns något annat sätt att ange avståndet, att ange det i meter går inte (antalet meter till stjärnan är inte det samma vid mättillfället som vid avläsningstillfället), så visar det att tiden, vad tid än är, inte är en illusion.
Tiden är en dimension likt längd bredd och djup, problemet ligger kanske i det att vi inte kan visualisera mer än de tre sistnämnda dimensionerna.
Citera
2011-01-14, 00:33
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Hejsan

Håller på med ett filosofisk arbete om tid. Har ni några tips på saker man kan läsa om just tid som är knuten till filosofiska sammahang? gärna teorier och dylikt. Är tid en illusion? Hur upplever vi människorna tiden? osv..

är tacksam för tips

mvh

*helst på nätet och inga böcker*

Tid är förmodligen en illusion. Låt oss säga att jag ägnar 5klockande minuter åt att vara extremt ledsen över något som har hänt i det förgågna, dvs "i mitt huvud" se scenariot som hände framför mig miljontals gånger. Reser inte jag i tiden då? Jag menar. Det finns ju ingenting som säger att våran verklighet här och nu är mer verklig än våra drömmar, fantasier och våra tankar? Och om det går att resa i tiden, existerar då tid som vi vill tro att tid gör?

Ifall jag promenerar med en vän och pratar om något superintressant så kan en 30minuters promenad ha känts som 1minut. Men ifall jag går ensam och enbart tänker på hur lång promenaden är så känns den smo en timme. Varför då?
Citera
2011-01-16, 02:54
Medlem
bluecafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Tid är förmodligen en illusion. Låt oss säga att jag ägnar 5klockande minuter åt att vara extremt ledsen över något som har hänt i det förgågna, dvs "i mitt huvud" se scenariot som hände framför mig miljontals gånger. Reser inte jag i tiden då? Jag menar. Det finns ju ingenting som säger att våran verklighet här och nu är mer verklig än våra drömmar, fantasier och våra tankar? Och om det går att resa i tiden, existerar då tid som vi vill tro att tid gör?

Ifall jag promenerar med en vän och pratar om något superintressant så kan en 30minuters promenad ha känts som 1minut. Men ifall jag går ensam och enbart tänker på hur lång promenaden är så känns den smo en timme. Varför då?

Upplevelsen av tid är ju personlig och subjektiv, men fortfarande finns det något annat som låt oss kalla "absolut tid", det funkar iaf sålänge man håller sig på jorden. Utan det skulle det ju vara meningslöst med klockor, tidtabeller, och allt annat som bygger på att olika personer kan ha samma uppfattning om vad klockan är.
Citera
2011-01-16, 17:03
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Tror såhär:

medvetandet är evigt. våra sinnen skapar världen vi upplever (ibland tillsammans med andras sinnen, då är den mindre fantasi, mer fast) och därmed också tiden. varje händelse, reaktion, är vad vi kallar tid.
Citera
2011-01-16, 18:41
Bannlyst
Jag kan säga vad tid är. Det finns bara en tid.

När du färdas i ljusetshastighet så säger man att tiden står stilla. Det är fel. Det är atomerna som står stilla, och därför åldras du inte. säg att du färdas i ett ljusår. Då har inte du åldrats något, men din familj hemma i sverige, som stått stilla har ju då åldrats ett år.

Det är inte tiden som står stilla , det är atomerna som står stilla när man åker fortare.

Det är därför klockan kommer gå långsammare när den färdas i en hörge hastighet, när någon som står stilla titta på den. Handlar inte om att tiden går långsamme, det är atomerna i klockan som rör sig långsammare.

Det finns endast en enda tid. Och den är helt isoliserad från verkligheten och dimensionerna. Den är enhetlig och har alltid funnits. Tiden går oändligt långt bakåt, dvs den har varken början eller slut, och har alltid funnits.

Läser man relativitetsteorin som säger att det finns olika tider, så verkar de som att de med tid, menar på när något ändras. Dvs, förändring=tid.

dvs, så fort något ändras= tid som förflytit.

men så ser jag inte på tid. Jag ser den som en enhet som tickar på hela tiden. Även om dina atomer står stilla och du färdats i ett år, och du har inte åldrats, så har ju ändå ett år förflytit, med noll hastighet som bas.

dvs, vi kan utgå från olika baser, när vi gör tidsmätningar. Mänskligheten använder noll hastighet som bas.

Men sett till verkligheten, det enda som är verklighetsförankrat, är tiden som förändring, det praktiskt användbara synsättet.

att relativetetsteorin fungerar, fanns det bara finns en tid, beror på att det inte är tid de menar, de menar förändring och vill väl få relativitetsteorin att låta coolare.

Nu ska jag göra ett tankeexperiment som gäckar min hjärna.

Hur blir det om vi använder ljusetshastighet som bas?

hur blir det då om vi tittar på en klocka som står stilla? Vi kommer då se att klockan går fortare.

hmmm, behöver lite hjälp här från någon...
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-16 kl. 18:47.
Citera
2011-01-16, 23:03
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
Jag kan säga vad tid är. Det finns bara en tid.

När du färdas i ljusetshastighet så säger man att tiden står stilla. Det är fel. Det är atomerna som står stilla, och därför åldras du inte. säg att du färdas i ett ljusår. Då har inte du åldrats något, men din familj hemma i sverige, som stått stilla har ju då åldrats ett år.

Det är inte tiden som står stilla , det är atomerna som står stilla när man åker fortare.

Det är därför klockan kommer gå långsammare när den färdas i en hörge hastighet, när någon som står stilla titta på den. Handlar inte om att tiden går långsamme, det är atomerna i klockan som rör sig långsammare.

Det finns endast en enda tid. Och den är helt isoliserad från verkligheten och dimensionerna. Den är enhetlig och har alltid funnits. Tiden går oändligt långt bakåt, dvs den har varken början eller slut, och har alltid funnits.

Läser man relativitetsteorin som säger att det finns olika tider, så verkar de som att de med tid, menar på när något ändras. Dvs, förändring=tid.

dvs, så fort något ändras= tid som förflytit.

men så ser jag inte på tid. Jag ser den som en enhet som tickar på hela tiden. Även om dina atomer står stilla och du färdats i ett år, och du har inte åldrats, så har ju ändå ett år förflytit, med noll hastighet som bas.

dvs, vi kan utgå från olika baser, när vi gör tidsmätningar. Mänskligheten använder noll hastighet som bas.

Men sett till verkligheten, det enda som är verklighetsförankrat, är tiden som förändring, det praktiskt användbara synsättet.

att relativetetsteorin fungerar, fanns det bara finns en tid, beror på att det inte är tid de menar, de menar förändring och vill väl få relativitetsteorin att låta coolare.

Nu ska jag göra ett tankeexperiment som gäckar min hjärna.

Hur blir det om vi använder ljusetshastighet som bas?

hur blir det då om vi tittar på en klocka som står stilla? Vi kommer då se att klockan går fortare.

hmmm, behöver lite hjälp här från någon...

Tror jag förstår vad du menar med att tiden är en enhet. Att den är evig? Jag ser det som att när den inte tickar står den still, det är när den inte påverkas av något, när ingen förändring sker. I tiden finns medvetande.

Däremot tvivlar jag på att ljushastigheten är en konstant (du använde den som bas?). Det verkar vara ett påhitt av relativitetsteorin som bara kan mätas inom dess egna ramar. (????) Att utgå från 0 verkar mer rimligt. 0 = inget sker. En (1) observerad händelse = tid.

Ljus är relativt. Det vi uppfattar som ljus är det som överstiger max antal händelser vårt öga kan observera.
Citera
2011-01-21, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Tror jag förstår vad du menar med att tiden är en enhet. Att den är evig? Jag ser det som att när den inte tickar står den still, det är när den inte påverkas av något, när ingen förändring sker. I tiden finns medvetande.

Däremot tvivlar jag på att ljushastigheten är en konstant (du använde den som bas?). Det verkar vara ett påhitt av relativitetsteorin som bara kan mätas inom dess egna ramar. (????) Att utgå från 0 verkar mer rimligt. 0 = inget sker. En (1) observerad händelse = tid.

Ljus är relativt. Det vi uppfattar som ljus är det som överstiger max antal händelser vårt öga kan observera.

ja precis, relativitetsteorin menar med tid=förändring.

men enligt mig är inte tid=förändring. Tid har inte ett jävla jota med förändring att göra. Det finns bara en tid, och den tickar på hela tiden, oavsett vilken hastighet man använder. Visst, förändringen av atomer och partklar slöas ner med ökad hastighet, men det har inget med tid att göra. Han är rolig einstein, han lät kalla förändring=tid.

alla vet ju att tid inte är lika med förändring. Låt oss kalla det förändring i sånna fall, och inte tid.
Citera
2011-01-21, 17:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Frågan om tiden är en av de frågor som intresserar mig mest. Jag ser den som tämligen gåtfull och olöst.

En intressant bok som jag är halvvägs i, rekommenderas:
Julian Barbour - The end of Time

Barbour lägger fram sina idéer på ett ganska bra sätt här:
http://www.youtube.com/watch?v=WKsNraFxPwk
Citera
2011-01-21, 17:15
Medlem
Tid är väl den 4:de dimensionen enligt den "nya" M-teorin.
Citera
2011-01-22, 00:08
Medlem
Spår av nötters avatar
Tiden och rummet är starkt sammankopplat.
Precis som inget är likadant i vår 3e rumsdimension är tiden (den 4e dimensionen) olika på alla platser.
Citera
2011-01-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Tiden och rummet är starkt sammankopplat.
Precis som inget är likadant i vår 3e rumsdimension är tiden (den 4e dimensionen) olika på alla platser.

Vad är vakumm då? Jag kan inte hur man skulle kunna skilja en area vakuum från idag och igår utom med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in