Jag kan säga vad tid är. Det finns bara en tid.
När du färdas i ljusetshastighet så säger man att tiden står stilla. Det är fel. Det är atomerna som står stilla, och därför åldras du inte. säg att du färdas i ett ljusår. Då har inte du åldrats något, men din familj hemma i sverige, som stått stilla har ju då åldrats ett år.
Det är inte tiden som står stilla

, det är atomerna som står stilla när man åker fortare.
Det är därför klockan kommer gå långsammare när den färdas i en hörge hastighet, när någon som står stilla titta på den. Handlar inte om att tiden går långsamme, det är atomerna i klockan som rör sig långsammare.
Det finns endast en enda tid. Och den är helt isoliserad från verkligheten och dimensionerna. Den är enhetlig och har alltid funnits. Tiden går oändligt långt bakåt, dvs den har varken början eller slut, och har alltid funnits.
Läser man relativitetsteorin som säger att det finns olika tider, så verkar de som att de med tid, menar på när något ändras. Dvs, förändring=tid.
dvs, så fort något ändras= tid som förflytit.
men så ser jag inte på tid. Jag ser den som en enhet som tickar på hela tiden. Även om dina atomer står stilla och du färdats i ett år, och du har inte åldrats, så har ju ändå ett år förflytit, med noll hastighet som bas.
dvs, vi kan utgå från olika baser, när vi gör tidsmätningar. Mänskligheten använder noll hastighet som bas.
Men sett till verkligheten, det enda som är verklighetsförankrat, är tiden som förändring, det praktiskt användbara synsättet.
att relativetetsteorin fungerar, fanns det bara finns en tid, beror på att det inte är tid de menar, de menar förändring

och vill väl få relativitetsteorin att låta coolare.
Nu ska jag göra ett tankeexperiment som gäckar min hjärna.
Hur blir det om vi använder ljusetshastighet som bas?
hur blir det då om vi tittar på en klocka som står stilla? Vi kommer då se att klockan går fortare.
hmmm, behöver lite hjälp här från någon...